Hur får man ur kolvstången på faxe vedklyv 500 då den är svetsad i ena änden med ett 4 kantigt anhåll? Ska byta alla packningar.Går tryckplattan på kolvstången att gänga av, alltså den som trycker veden?
Jag har gängat loss locket på motsatt sida av tryckplattan,men vilket håll ska cylindern ut åt?
Gul hydraulcylinder mot vit bakgrund, del av maskin eller tung utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mera foton och från olika sidor samt där kolven åker in/ut
 
Ja ,har hållt på med objektet i några timmar nu.Tror huvudet/tryckplatta måste bort,enda sättet att få ut kolven ur cylindern.Är nog gängat,och fastrostat.Har vridit med en polygrip modell störst på kolvstången precis intill huvudet.Men man vill ju inte skada kolvstången längre ut .Ett alternativ är ju kanske att kapa huvudet och svetsa dit det igen
Metallstolpe med rost, delar av gul färg, fastsatt vid betonggolv nära blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul och silverfärgad maskindel, troligtvis hydraulisk, mot blå bakgrund med slitage och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser nästan ut som en bricka på topp ( tryckplatttan ) , är det svetsat där och hur det ut på andra sidan fyrkanten mot cylindern
 
Undersidan är solid ,försökt vrida där också.Ovansida tryckplatta är det eget litet expriment som syns i mitten.Det som syns i mitten på tryckplatta är ju även änden på kolvstången som sticker ut.
Närbild på del av gul maskin med slitage, synliga skruvgängor, och metallstänger i industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jepp baksidan brukar vara helsvetsad, så för att få ut kolven så måste du nog på något sätt dela mellan fyrkanten och cylindern. Diametern på tätningarna ini cylindern är större än kolvstången så rakt ut går inte. Kan vara att fyrkanten är gängad. Det är inga stora krafter för skjuta tillbaka stången, bara vid klyvningen. Du får försöka se om det är någon liiiten spricka där som ge en förnimmelse på att det går att dela där. Ser inte ut som någon svets. Har dom svetsad där så är den delen engångsbruk, men troligtvis inte. Ett stort skruvstycke som sitter riktig fast på fyrkanten och två rörtänger att bita med på cylindern. med två så kan du inye klämma ihop den. Kanske när någon vrider så släggan på fyrkanten så det skakar om lite. Skulle kanske inte förvåna mig, om det inte är Loctite i gängan och då sitter det bra.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp baksidan brukar vara helsvetsad, så för att få ut kolven så måste du nog på något sätt dela mellan fyrkanten och cylindern. Diametern på tätningarna ini cylindern är större än kolvstången så rakt ut går inte. Kan vara att fyrkanten är gängad. Det är inga stora krafter för skjuta tillbaka stången, bara vid klyvningen. Du får försöka se om det är någon liiiten spricka där som ge en förnimmelse på att det går att dela där. Ser inte ut som någon svets. Har dom svetsad där så är den delen engångsbruk, men troligtvis inte. Ett stort skruvstycke som sitter riktig fast på fyrkanten och två rörtänger att bita med på cylindern. med två så kan du inye klämma ihop den. Kanske när någon vrider så släggan på fyrkanten så det skakar om lite. Skulle kanske inte förvåna mig, om det inte är Loctite i gängan och då sitter det bra.
Ja det är ju sant,att fyrkanten ser inte riktigt ut som den är svetsad i röret ,får bearbeta den lite till då.
 
Om du får isär det, så kom tillbaka med resultatet och ett par foton.
 
Jag har en faxe vedklyv. Min tryckplatta är gängad.
 
  • Närbild, hand håller verktyg, slipmaskin med gnistskydd, slitskiva, mörk verkstadsmiljö, metallspon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blyg
  • Laddar…
M Martin.ke skrev:
Jag har en faxe vedklyv. Min tryckplatta är gängad.
Det ante mig, men vet du något om fyrkanten om den är gängad på cylindern.
 
Har inspekterat fyrkanten och skrapat bort färgen,den verkar inte vara gängad i röret.Bakom fyrkanten där det runda börjar ser man svarvspår sedan kommer en svets och sedan röret.
 
M Martin.ke skrev:
Jag har en faxe vedklyv. Min tryckplatta är gängad.
Intressant bild.Jag trodde gängorna satt utvändigt på kolvstången
 
Locket som ligger på golvet, sitter inte det i bakkant? Där kolv och kolvstång skall ut?
Om något skall lossas som är låst med loctite så värmer man med gas först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.