Har en carport ihop med garaget idag.

Vi skall nu asfaltera uppfarten och tanken var att då också asfaltera carporten. Samtidigt så finns tankar att eventuellt någon gång i framtiden göra om carporten till antingen ett större garage eller typ attefallshus…. Därför funderar jag på om man istället skulle lägga pengarna på att gjuta en färdig platta i carporten och sedan asfaltera runtom.

Men hur bra är det egentligen för plattan? Det kommer ju komma in vatten,snö, is och jag tänker att plattan klarar väl förmodligen inte detta?

Åsikter om det?
 
Inget problem, hade carport med betongplatta i 10 år utan att märka några problem. Hur skulle ett garageport se ut om det inte tålde vatten och is efter en bil som varit utomhus
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
R
C crazytok skrev:
Har en carport ihop med garaget idag.

Vi skall nu asfaltera uppfarten och tanken var att då också asfaltera carporten. Samtidigt så finns tankar att eventuellt någon gång i framtiden göra om carporten till antingen ett större garage eller typ attefallshus…. Därför funderar jag på om man istället skulle lägga pengarna på att gjuta en färdig platta i carporten och sedan asfaltera runtom.

Men hur bra är det egentligen för plattan? Det kommer ju komma in vatten,snö, is och jag tänker att plattan klarar väl förmodligen inte detta?

Åsikter om det?
Så länge du inte får in salter på en obehandlad betongyta så är det bra, salterna kommer att förstöra betongen långsamt..

Den relativt enkla installationen av betong gör det till ett bra val för uppfart, gångvägar och andra permanenta markbeklädnader. Om du bor i ett område där frost och is gör betong farlig på vintern, är du bekant med användningen av avisningssalter. Dessa salter ger olika effekter på betongen de appliceras på.

Vatten absorption​

Salt får is och frost att smälta. Den långsamma frisättningen av fukt från smältis absorberas av betongen. Betong absorberar kontinuerligt fukt på grund av dess porösa natur. Lågt vintertemperatur gör att vattnet återfris medan det fastnar i betongen. Salt lockar också mer vatten, vilket leder till mättad betong. Avisningssalter innehåller mineraler som magnesium och kalcium för att öka deras issmältningsförmåga, men några av dessa mineraler har en korrosiv effekt på betongen.

spjälkning​

När det vatten som absorberas av betongen fryser, uppstår sprickor och spån i materialet (en process som kallas spalling), säger Hottmann Construction. Även om du inte ser den här skadorna på betongytan, kommer skarvets skarpa kanter att hitta några svagheter dolda under betongens topp. Att hålla vatten ur din betong när temperaturen är låg är avgörande. De frätande och vattendragande egenskaperna hos salt gör det dåligt val för avisning av betong eftersom det tillåter is att ackumuleras såväl som att smälta det.

typer​

Vissa typer avisningsalt har mindre skadlig effekt på betongen. Magnesiumklorid är ett vanligt salt som används för hemavisning, men det ger den värsta korrosiva skadorna, enligt Iowa Center for Transportation Research and Education. Kalciumklorid är också skadligt. Om du måste använda avisningssalter, orsakar vanlig natriumklorid, vanligt bordsalt, minst korrosion. Du måste dock fortfarande skydda betongen på något sätt från den frysande skadorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Det låter ju bra!

Då är frågan, vad kostar det mellan tummen o pekfingret att få gjort en isolerad platta på typ 6x3,3m?
 
Glömde nämna att jag behandlade betongen med lithurin, betonghärdning. Kan ha skyddat betongen.
Görs med vattenkanna och borste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.