Hej forumet!

Läst igenom massa trådar på ämnet "flytta kök" men inte blivit klokare så här kommer mitt första inlägg.

Jag håller på och renoverar min lägenhet enligt bifogad planlösning och blir inte klok på en del frågor om badrummets tätskikt, kanske har någon här erfarenhet eller nyttig input som jag i så fall tacksamt tar emot!

Jag vill alltså flytta ut köket till vardagsrummet och dra vatten/avlopp enligt bilden "vattendragning", tanken är att få kopplingen så nära betongen i golvet som möjligt och bygga över avloppsröret med en liten platå framför ytterdörren, min tanke var att öppna en rektangulär öppning vid golvet i hallens vägg, tillräcklig för att kunna koppla på ett grenrör, in till WC stam som går innanför den väggen. Alltså ingen åverkan på ytskiktet in mot badrummet. Vattnet tänkte jag dra ut genom samma vägg över ytterdörren genom utanpåliggande rör. Vid samma ställe tänkte jag dra in en imkanal och länka till den som också går in mot badrummet.

Har inte lyckats få tag i en rörmokare som haft tid att komma förbi och kika men utifrån de bilder jag skickat menar dom att jag riskerar att bryta tätskiktet till badrummet genom att gå in i hallväggen pga att tätskiktet ska vara inuti den vertikala "låda" som stammen går genom och toaletten sitter på. Självklart har dom mycket bättre koll än mig på detta men vill bara utesluta att bilderna inte missförståtts.

"Lådan" består av plåt i olika sektioner, när jag känner på väggen bakom plåten är där betong/puts, jag trodde tätskiktet bestod av en plastfilm i samverkan med fog osv men kan alltså plåt med öppna skarvar också utgöra tätskikt?

Jag hoppas jag uttryckt mig klart nog :) Stort tack på förhand!
 
  • En korridor med markerade ledningar för vatten, avlopp och en stam. Renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med vita kakelväggar, toalettstol, toalettpappershållare och öppet väggskåp med synlig elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand nära ett fordonsdäck och en etikett på en texturerad yta, möjligtvis underhåll eller kontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett kök i designprogram; anmärkningar om vatten och avlopp markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Platå framför ytterdörren låter olämplig pga. snubbelrisken, det är ju en utrymningsväg där man kan ha mycket bråttom.

Det kan finnas rör till höger om avloppsröret i slitsen så att det inte går att komma fram till avloppsröret från hallen.

Med nuvarande regler så ska botten på slitsen tätas och det ska finnas ett skvallerrör som mynnar så att det inte gör något om det kommer ut vatten där, dvs. i badrummet.

Tätskikt består av antingen en folie eller en smet som man rollar ut. Slitsen, där stammarna går mellan våningarna, brukar inte ha tätskikt på sidorna.

Högst tveksamt om imkanalen får dras till badrumskanalen eftersom det ställs särskilda brandkrav på en imkanal.

Har du varit i kontakt med styrelsen angående vad du vill göra?
 
  • Gilla
Pgpettsson
  • Laddar…
@BirgitS Tack för välkomnande och svar!

Avloppsröret löper utan andra rör nära sig närmast hallväggen i slitsen (som är den jag refererar till som plåtlådan haha) så det ska inte vara ett hinder.
Stambytet gjordes 2010 så det var kanske före reglerna med skvallerrör kom till för jag ser inget sånt där. Nån folie ser jag inte heller och jag kan såklart missta putsen/betongen jag nämnde för att vara nån tätskitssmet då om den härdar likt betong i och med att jag inte kan se bakom plåten utan bara känna. Men av vad jag läst mig till läggs som regel tätskikt på de eller den sidorna av plåtlådan som vetter mot badrummet så kanske värt att fortsätta jaga någon som kan komma hit och göra en noggrannare koll.

Yes jag för dialog med föreningen som är peppade på renovering så det är kul, men viktigt såklart att allt görs enligt regelboken (som i skrivande stund upplevs vara gigantisk).
Ok ja jag får dubbelkolla det med imkanal så fort jag vet om avloppet går att koppla på.
 
BirgitS
Pgpettsson Pgpettsson skrev:
Stambytet gjordes 2010 så det var kanske före reglerna med skvallerrör kom till för jag ser inget sånt där.
Så är det nog.
Pgpettsson Pgpettsson skrev:
Nån folie ser jag inte heller och jag kan såklart missta putsen/betongen jag nämnde för att vara nån tätskitssmet då om den härdar likt betong i och med att jag inte kan se bakom plåten utan bara känna. Men av vad jag läst mig till läggs som regel tätskikt på de eller den sidorna av plåtlådan som vetter mot badrummet så kanske värt att fortsätta jaga någon som kan komma hit och göra en noggrannare koll.
Slitsen brukar inte ha tätskikt på sidorna i gamla hus utan badrummet ska ha tätskikt mot slitsen.

Lycka till!
 
  • Gilla
Pgpettsson
  • Laddar…
MIn största invändning är det där med ett rör över golvet vid dörren. Det låter som en riktigt dålig lösning. Men det är ju tänkbart att man kan bila ned röret i golvet där.

Imkanalen är nästa problem. Det är i många fall inte godkänt att använda badrumsventilation för imkanal från köket. Men det där varierar.

När du undersöker möjligheten här så titta även på elmatningen till köket. Det kommer att behövas ett antal elrör mellan elcentralen och köket.
 
  • Gilla
Pgpettsson
  • Laddar…
@hempularen tack för input!

Det är 60 mm ner till betongen från plastmattan i hallen, en tjock masonitskiva och ett lager sand ligger mellan så röret kommer gå att få ner en del, med 75 mm diameters avloppsrör och ett fall på ca 15 mm behöver platån med andra ord som högst bli ca 30 mm högre än övriga golvet. Att bila i golvet vill jag helst undvika för då lär väl en konstruktör behöva kopplas in osv.

Imkanalen håller jag med om att jag får kolla mer på och hålla tummarna för att få godkänt på det för det skulle vara riktigt trist att behöva dra den hela vägen till gamla köket.

Yes helt rätt, kommer ta in elektriker som får lösa elmatning i samma veva.
 
Pgpettsson Pgpettsson skrev:
@hempularen tack för input!

Det är 60 mm ner till betongen från plastmattan i hallen, en tjock masonitskiva och ett lager sand ligger mellan så röret kommer gå att få ner en del, med 75 mm diameters avloppsrör och ett fall på ca 15 mm behöver platån med andra ord som högst bli ca 30 mm högre än övriga golvet. Att bila i golvet vill jag helst undvika för då lär väl en konstruktör behöva kopplas in osv.

Imkanalen håller jag med om att jag får kolla mer på och hålla tummarna för att få godkänt på det för det skulle vara riktigt trist att behöva dra den hela vägen till gamla köket.

Yes helt rätt, kommer ta in elektriker som får lösa elmatning i samma veva.
Hej,
Kommer eventuellt att ställas inför samma problem som du vid flytt av kök. Hur löste du det med imkanalen?
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Kommer eventuellt att ställas inför samma problem som du vid flytt av kök. Hur löste du det med imkanalen?
Hej, har fått muntligt godkänt från föreningens OVK på lösning enligt bild. Drar den från gamla kökets imkanal, genom en garderob i sovrummet och ut i hallen. Mellan kök och hall är det en stor öppning på 140 cm utan dörr så det skulle inte vara några problem enligt honom. Dock inte haft besiktning än så kan inte lova att lösningen håller :)
 
  • 3D-modell av kök i mjukvara, markerade vatten- och avloppsledningar, användargränssnitt med verktygsfält.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SidanKaos
  • Laddar…
Var det ett företag föreningen hade eller vem var det som kom på lösningen?
 
Claes Sörmland
Bara ett tips, OVK är en förkortning för obligatorisk ventilationskontroll. Det är alltså en kontroll som utförs av företag som föreningen köper tjänsten av. Den utförs med viss regelbundenhet.

Vid just denna kontroll - OVK - så kan problem med ventilationen uppdragas. Men det finns alltså inget "godkännande" av ventilationssystemet genom OVK. Kontrollen ska utföras enligt den projektering som finns för ventilationssystemet. Den får alltså inte utföras godtyckligt av det företag som genomför OVKn.

Hela den här branschen är dock full av oseriösa OVK-skojare som lurar okunniga BRF-styrelser att köpa in besiktningstjänst efter besiktningstjänst kring ventilationen till ingen nytta. Tyvärr.

Bara så att TS vet vad som är att förvänta.
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Var det ett företag föreningen hade eller vem var det som kom på lösningen?
Det var jag som kom med lösningen som förslag och han tyckte det lät ok!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara ett tips, OVK är en förkortning för obligatorisk ventilationskontroll. Det är alltså en kontroll som utförs av företag som föreningen köper tjänsten av. Den utförs med viss regelbundenhet.

Vid just denna kontroll - OVK - så kan problem med ventilationen uppdragas. Men det finns alltså inget "godkännande" av ventilationssystemet genom OVK. Kontrollen ska utföras enligt den projektering som finns för ventilationssystemet. Den får alltså inte utföras godtyckligt av det företag som genomför OVKn.

Hela den här branschen är dock full av oseriösa OVK-skojare som lurar okunniga BRF-styrelser att köpa in besiktningstjänst efter besiktningstjänst kring ventilationen till ingen nytta. Tyvärr.

Bara så att TS vet vad som är att förvänta.
Uppskattar din input. Det var kanske lite oklart uttryckt, med "föreningens OVK" syftade jag på personen som gör kontrollen :) och det var efter ett samtal med honom som han gjorde bedömningen att min tilltänkta lösning inte borde påverka husets ventilationssystem på något negativt sätt. Huruvida han är en skojare eller ej är jag inte kunnig nog för att avgöra och om hans bedömning håller vid besiktning återstår att se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.