Någon som har en bra idé på hur man monterar en 90 cm bred ugn (under en en häll som är infälld i bänkskivan) i ett IKEA skåp?

Deras ugnsskåp finns ju bara i 60 cm och dom har ju inga andra skåp i 90 bredd, förutom ett hörnskåp som är 90 x 90 cm. Kanske kan man riva loss ena "vinkeln" från hörnskåpet och bygga om den andra delen till ett ugnsskåp? :)
 
Vad, finns det verkligen ingen IKEA-virtuos här som haft behov av ett 90 cm brett skåp!?!? ;)

Skåpet jag tycker borde gå att bygga om till ett 90 cm brett skåp är alltså följande:

http://www.ikea.com/PIAimages/28956_PE115877_S4.jpg

På bilden ser det nämligen ut som om detta skåp i stort sett är ett 90 cm brett skåp, med ett 30 cm brett skåp "fastsatt på sidan". Antar att man får kapa bottenplattan och flytta in benen, men annars ser det inte ut som om man skulle behöva "modda" så mycket.

Vad tror ni, skulle det skåpet - efter modfikation - bli stabilt nog för att bygga in en 90 cm bred ugn i?
 
Är det inte billigare att köpa just den skåpsstommen från en tillverkare som har det i sitt sortiment? Det är inte stommarna i ett kök som är det dyra.
 
Sant, det kanske är enklast förutsatt att skåpen är exakt lika höga. Annars får man väl en skillnad i utseendet - olika sockelhöjd i det här fallet?
 
Totte_S
Tror du kan få ganska mycket skåp för 2000 om du kontaktar en mindre kökstillverkare och låter dem göra ett efter dina mått.
Man blir ju rätt nyfiken på vad det är för ett monster till ugn. Dela med dig av en bild ;-)
 
Totte_S, så monstruös är den faktiskt inte - den är bara väldigt bred :) Volymmässigt kanske den till och med är mindre än en "vanlig" 60 cm-ugn. Idéen med en 90 cm-ugn är väl att den skall harmonisera med 90 cm-hällen och 90 cm-fläktkåpan :)

Siemens HB90055 är ett exempel på en sådan bred ugn:

http://www.tretti.se/prodimg/230/HB90055.jpg
 
Hej!

Jag hade köpt ett 60-skåp och modifierat det. Det enda som behöver bytas är själva bottenplattan (mot en bredare) vilken enket ersätts med skiva från K-rauta för under hundringen. I överkanterna är det ju bara en regel.

Funkar?

Carl
 
CarlSthlm: Låter enkelt och smart i mina öron, men för en IKEA-nybörjare som mig väcker det en fundering. Vad är det man vill åt med IKEAs skåp egentligen om det är så enkelt att "bygga egna" så att säga.

Är det helt enkelt så att det skulle bli dyrare att handla samma typ av material själv och skruva ihop till skåp, eller är det de vita sidorna (fanéren?) som man vill åt? Eller är det kanske de förborrade hålen för infästning av hyllor och lådor?

I ditt förslag känns det ju som om det bara är "sidostyckena" som har något värde. Bottenplattan och reglarna i överkant kan man lika gärna fixa själv, eller?

På nå't sätt känns det väldigt onödigt att alla skåpssidorna är snyggt vita, för i regel är det ju bara gavlarna (första och sista skåpet) på en köksbänk som syns. Ännu normlare är väl att bara en gavel syns, om den andra står mot en vägg. Borde det inte vara smartare att sälja en särskild snygg skiva som man fäster på gaveln och låta de "inre skåpen" var fula.

Nåväl, ett sidospår...
 
Hej!

Om Du använder sidostycken så har Du en del av de infästningar som behövs. Du kapar en skiva som är i rätt bredd och sedan använder Du 60-skivan som mall för borrhåll och storlekar. Jag har gjort samma sak "fast tvärtom" när jag byggde om ett 30-skåp till ett 14-skåp istället för att köra passbit.

Självklart kan man bygga från början, det blir bara lite krångligare.

Carl
 
CarlSthlm: Det där med att bygga skåp istället för passbit har jag också funderat på. En del andra kökstillverkare har sådana skåp, vilket är väldigt smart.

Det jag har funderat på är om det går att "kapa", eller kanske snarare bygga egna, lådor också. Hur funkar IKEAs lådor? Går det att kapa front, rygg och botten eller kanske byta ut mot nytt material?
 
Jajjemen, bara att såga. Man får borra nya hål för skruvarna som håller ihop sidor och topp/botten på stommen. Rondell till själva lådan som är i metall. Fronten får man köra med sågbord eller liknande. Resultatet är beroende på vilka frontar man har. Jag har Abstrakt och resultatet blev helt ok i och med att sågskarven på fronten är in mot en hörna dvs ganska skymd.


Carl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.