God morgon!
Nu på morgonen vaknade jag i ett litet kylslaget hus. Värmepumpen, en Mitsubishi ecodan LVVP hade stängt av. Den visade felkod L9 vilket ska betyda för högt flödesmotstånd.
Jag provade att resetta och köra igång igen men samma resultat.
Såg att manometern visade 0.
Rensade filtret vilket var ganska geggigt så så långt allt logiskt.
Nu till min fråga.
När jag fyller upp så manometern står på 1 som den brukar så sjunker den ganska snabbt mot noll igen, man ser skillnad på nålens läge inom någon minut.
Är det normalt att man får fylla på i omgångar eller har jag fått en läcka någonstans och det egensatta filtret inte alls hade med saken att göra egentligen.

Att manometern visade 0 innan jag började med filtret, kan det bero på att någon ventil öppnat och släppt ut en massa vatten som skyddsåtgärd pga filtret.

När man fyller på vatten hör man hur det klickar i vattenrören så de är nog ganska tomma

Tack på förhand
 
Har du kollat övertrycksventilen på värmesidan? Så den inte öppnat och nu inte stänger.
 
  • Gilla
Bengt Viklund
  • Laddar…
Det har jag inte specifikt, för jag vet inte exakt vilken det är, men det rinner inte ut vatten någonstans på värmepumpen
 
Försvinner trycket försvinner vattnet, frågan är var. En säkerhetsventil som är ledd till en brunn är inte alltid lätt att upptäcka att den läcker.
Jag hade en läckande expansionsventil som gick till en brun och rann så fint att inget porlande hördes.

Jag har ingen aning om hur ditt system ser ut, så antigen får du ladda upp bilder, eller så får du leta själv.
 
Jag har två ventiler som jag kan tänka mig
Den ena sitter på ett rör och går till duschen och tömmer ut där. Den sitter på samma rör som det sitter en ventil på där man fyller upp för att öka trycket
Den andra är den med röd hatt som jag misstänker är den du frågade efter. Det lilla röret i bakkant leder till manometern.
 
  • Rörsystem, rengöringsmedel, flaskor, manometer och kakel i ett trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkran med röd kork, dammig yta, rengöringsmedel, fläckar, röranslutning i förgrunden, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den första, svarta, är expansionsventilen för varmvattnet.

Den andra röda är en övertrycksventil, men den ser inte ut att läcka. Har du ett expansionskärl någonstans?
 
Nu skämma jag, men jag är inte säker angående expansionskärl. Men jag har svårt att se var det skulle befinna sig om det fanns något.
Jag har tänkt att det var inbyggt i själva värmepumpen på något sätt
 
Det är inte omöjligt att den är inbyggd, brukar vara en stor röd "tank".

Oavsett så låter det som att ventilerna inte är ditt bekymmer utan att du nog tyvärr har en läcka någonstans 🙁
 
Ok, tack för din tid.
Får ringa en röris då
 
En tanke. Filtret var igensatt och stoppade pumpen, vattnet kallande då och frös sönder röret. Men det borde var frysskydd i systemet?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag bor i Skåne, vi hade inte så våldsamt kallt i natt, några minus bara, men vem vet.
Har ringt en värmepumpsservice/röris nu. De skulle återkomma
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nu är det med sannolikhet konstaterat att det läcker någonstans men vi vet inte var ännu.
Jag ska ha hit en röris på måndag som ska hjälpa mig att leta efter det.
Under tiden undrar jag om man kan köra maskinen enbart som varmvattenberedare.
Om jag har inställningen såhär så går cirkulationenspumpen ändå och det tycker jag känns lite olustigt. Finns det någon djupare inställning man kan göra för att bara köra varmvatten?
Lägger upp en bild på märkskylten också Digital termostat för inomhustemperatur från Mitsubishi Electric, visar tid, datum, och temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett för Mitsubishi Electric luft-till-vattensystem, modell- och enhetsinformation, tillverkningsår 2012, Storbritannien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dessvärre inte, det är samma krets som värmer både värme och varmvatten. Man bara styr i vilka rör det ska gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.