Hej,

vi är på väg att slutställa vårt fritidshus nästa år i Stockholmsskärgård.
Jag vill ha så energisnålt som möjligt och tänker mig följande:

1.) Tulikiivi täljstensugn (största jag kan få plats med, vi har oändligt med ved)
2.) Något att värma golvvärmen med, LVVP - Nibe S2125?

Frånluftspump borde inte vara något att ha som jag förstår det. Men om man tillför med täljstensugnen, kan man få till det bra?

Är det värt att ha FTX eller inte? Vill helst inte ha massa tallrikar med till/från luft i olika rum. Det går inte att bygga in snyggt. Plus att det är något att underhålla sen över tid...
Jag är lite orolig över volymen i huset, takhöjden är 4 meter. Det är även rätt stora fönster och dörrar.
 
  • Arkitektonisk ritning av en bostadsplan, med mått, rumsbeteckningar och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det vara permanent uppvärmt?

Om tanken är att hålla en låg grundtemp med golvvärme när det inte brukas och elda för värme och mys när ni kommer till huset där skulle jag hellre välja en högklassig gjutjärnskamin från VermontCastings, det bör ge en snabbare uppvärmning av rumsluften en vad en tung täljstensugn gör och om man väljer en modell med katalysator kan man elda miljövänligt och hålla varmt hela natten.

Om fritidshuset däremot skall bebos permanent tycker jag att du tänker helt rätt, ni lär varken få stor åtgång på el till värmepumpen eller ved om ni isolerat vettigt.
 
F fribygg skrev:
Ska det vara permanent uppvärmt?

Om tanken är att hålla en låg grundtemp med golvvärme när det inte brukas och elda för värme och mys när ni kommer till huset där skulle jag hellre välja en högklassig gjutjärnskamin från VermontCastings, det bör ge en snabbare uppvärmning av rumsluften en vad en tung täljstensugn gör och om man väljer en modell med katalysator kan man elda miljövänligt och hålla varmt hela natten.

Om fritidshuset däremot skall bebos permanent tycker jag att du tänker helt rätt, ni lär varken få stor åtgång på el till värmepumpen eller ved om ni isolerat vettigt.
det ska väl finnas en grundtemperatur under veckodagarna. Sen med nibe kan man genom appen öka temperatur något dagen innan man åker ut. Men tanken är att täljstensugnen ska vara primära källan till värme när man är där.
Ska man kombinera det med frånluft eller luft/vatten?
 
P Parts89 skrev:
det ska väl finnas en grundtemperatur under veckodagarna. Sen med nibe kan man genom appen öka temperatur något dagen innan man åker ut. Men tanken är att täljstensugnen ska vara primära källan till värme när man är där.
Ska man kombinera det med frånluft eller luft/vatten?
Luft/vatten.

Jag tror täljstensugnen har onödigt lång uppvärmningstid om det främst handlar om ett helgboende.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag har ett nybyggt fritidshus med liknande boyta. Jag har inget direkt tips angående val av kamin men däremot vill jag insistera på att ni monterar en takfläkt ovanför kaminen om ni har högt i tak. Jag har 5m till nock (ryggåstak) ovanför min kamin och utan takfläkt upplevs det som lönlöst att elda. Det blir förvisso 40 grader uppe under taket men det ger inte så mycket myskänsla nere vid kaminen, köksbordet eller soffgruppen. Med takfläkt, även på lägsta hastighet, så blir det en mycket bra värmespridning i hela huset.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har ett nybyggt fritidshus med liknande boyta. Jag har inget direkt tips angående val av kamin men däremot vill jag insistera på att ni monterar en takfläkt ovanför kaminen om ni har högt i tak. Jag har 5m till nock (ryggåstak) ovanför min kamin och utan takfläkt upplevs det som lönlöst att elda. Det blir förvisso 40 grader uppe under taket men det ger inte så mycket myskänsla nere vid kaminen, köksbordet eller soffgruppen. Med takfläkt, även på lägsta hastighet, så blir det en mycket bra värmespridning i hela huset.
Har du bild hur det ser ut med fläkt?
Det är praktiskt men kanske inte det finaste?

Går det att ha ventilation som suger uppe vid taket och blåser ut på andra ställen?
 
P Parts89 skrev:
Har du bild hur det ser ut med fläkt?
Det är praktiskt men kanske inte det finaste?

Går det att ha ventilation som suger uppe vid taket och blåser ut på andra ställen?
Modernt öppet vardagsrum och kök med trämöbler, takfläkt och infällda spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tvivlar på att vanlig ventilation eller så kallade värmeflyttare gör någon direkt skillnad jämfört med en takfläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.