Söker efter COP på vår gamla Nibe Fighter 1215 5kW.
Pumpen installerades 2003 och en servicetekniker har bytt nästan allt invändigt förutom kompressorn:
Teknikern har mätt upp kompressorn och han säger att den fungerar bra.
Funderar ändå på att byta ut pumpen mot en ny Nibe. Skulle man tjäna något på ett byte?
Boytan är 135 m2 och vi förbrukar ca 12.000 kWh/år.
Borrhålet är 112 m djupt vilket kanske är för lite för de nya pumparna.
Sen tror jag att jag läst på någon sida att borrhålen med tiden förbrukas.
Måste man borra ett nytt hål när man installerar en ny pump?
Mvh
Bengt
 
Kolla i manualen, det finns en sida med tekniska data där du hittar in/ut-effekt vid ett par olika temperaturer.

Förr eller senare ger kompressorn upp, och senast då skulle jag byta mot en modern varvtalsstyrd pump istället för att bara byta kompressorn. Vi är inne på att byta vår Nibe från 2005 inom ett par år i förebyggande syfte.
 
Varför byta om den fungerar och räcker för att värma huset. Hålet för kort för att sätta in en större, just nu tas det ut ca 33 W per meter och precis vad hålet mäktar med. Hålet håller i 100 år, det som händer efter kanske efter många år, är att det svalnar lite. Sätts en större pump in kan hålet frysa, inget bra. Så med större pump ett nytt hål och inget att koppla ihop med ditt gamla. Har du eget vatten eller kommunalt, är det sistnämnda så kanske du kan använda det, rycka upp slangarna och sätta ner en pump i och vattna billigt.
 
  • Gilla
Bengt Viklund
  • Laddar…
Där har du siffrorna, bara att dela siffrorna så får du fram cop. 0/50 så får jag till 3.2 i cop
 
  • Schematisk illustration och tekniska specifikationer för värmepump, på svenska, inklusive prestanda och anslutningsmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är en sanning med modifikation, allt är beroende på tempen in på köldbäraren vad en VP har i COP, som alla jagar med tiondelar. Det med COP är inget som är hugget i sten, så att gå efter något som tillverkarna skriver, ska man nog ta med en nypa salt. Deras siffror är vid absolut perfekta temperaturer på KB och VB
 
Sitter i samma sits som du fast jag har en 7kW av samma modell och årgång. Enda skälet till att byta som jag ser det, är att slippa bli stående utan värmepump mitt i vintern.

Ska du ha en större pump för att köra utan elpatron (som jag antar att du använder en del av idag) så behöver du antagligen (det måste inte vara så) ett borrhål till.

Reflektera också över följande. Jag har 240kvm i stockholm byggår 1947 som jag håller varmt med en 1215 7kW. Utan elpatron. Du kommer ju behöva byta pump när kompressorn går sönder på den du har, men istället för att borra nytt hål osv så kanske det är bättre att investera i mer isolering på vinden, nya fönster eller vad det nu kan finnas för förbättringsområden på ditt hus.
 
V Vector skrev:
Där har du siffrorna, bara att dela siffrorna så får du fram cop. 0/50 så får jag till 3.2 i cop
Tack för COP uppgiften.
Har nydligen köpt en braskamin med stenmagasin och en verkning på +83%.
I första hand tänkte vi ha den i dekorativt syfte. Att sitta framför en brasa på vintern när det är riktigt
kallt ute är mysigt. Med COP värdet och timpriser på elen så kan jag nu också avgöra när det är
billigare att värma med ved eller köra värmepumpen. Vid en första anblick på siffrorna så ser det ut som
att värmepumpen i de flesta fall är det mest ekonomiska alternativet. Såvida man inte får veden gratis.
Förslaget i ett annat inlägg att öka isoleringen på vinden var bra. Vet att isoleringen är ganska tunn.
Tack för tipset.
Som ny på forumet så hade jag inte räknat med en sådan respons på mitt inlägg.
Alla inlägg tycker jag bidrog med något matnyttigt.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
En därmepump med vattenburen värme är vanligtvis bättre på att sprida värmen jämnt i huset eftersom man har radiatorer i alla rum. Dessutom håller den jämn temperatur istället för att värma onödigt mycket en stund och sedan bli kall. Det måste man också ta hänsyn till när man jämför verkningsgrader. Jag skulle tro att det alltid är bättre att värma med en befintlig bergvärmepump än med köpeved, så länge värmepumpen inte går in med eltillskott under långa perioder. Har man en kamin sedan tidigare och gratis ved är det en annan sak.

Vi har precis installerat en Contura. Dom pengarna inklusive skorstensrenovering hade räckt ganska långt för ett nytt djupare borrhål till bergvärmen, men jag sitter hellre och tittar på en brasa än på ett djupare borrhål 😉 Det ena utesluter dessutom inte det andra och vi räknar inte in kaminen i värmesystems-budgeten. Precis som ni betraktar vi den som prydnad och trivsel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.