Hej
Jag anlitade veteranpoolen där pensionärer kan ansluta för att utföra alla möjliga jobb.
Detta var ett mycket enkelt jobb som jag anser skulle tagit max 4 timmar.
Han som gjorde jobbet skulle sätta upp 7 gardinstänger dvs skruva upp 14 konsoler för gardinstängerna samt 3 rullgardiner.
Väggarna är i gips och lägenheten är sprillans ny. allt var inköpt på IKEA och prydligt upplagt framför fönstren där jag skulle ha dem.
Han tog betalt för 11,5 timmar fördelat på 3 dagar???
Jag anlitade hantverkaren för att min rygg är kass och får ont nästan omgående när jag skall göra saker. Hade jag varit frisk hade jag med lätthet gjort det på fyra timmar, har gjort sånt förr :)
Kostnad 6.000 kr utan RUT helt orimligt
 
  • Wow
  • Ledsen
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
F Fredrik007 skrev:
Hej
Jag anlitade veteranpoolen där pensionärer kan ansluta för att utföra alla möjliga jobb.
Detta var ett mycket enkelt jobb som jag anser skulle tagit max 4 timmar.
Han som gjorde jobbet skulle sätta upp 7 gardinstänger dvs skruva upp 14 konsoler för gardinstängerna samt 3 rullgardiner.
Väggarna är i gips och lägenheten är sprillans ny. allt var inköpt på IKEA och prydligt upplagt framför fönstren där jag skulle ha dem.
Han tog betalt för 11,5 timmar fördelat på 3 dagar???
Jag anlitade hantverkaren för att min rygg är kass och får ont nästan omgående när jag skall göra saker. Hade jag varit frisk hade jag med lätthet gjort det på fyra timmar, har gjort sånt förr :)
Kostnad 6.000 kr utan RUT helt orimligt
Var du på plats när arbetet utfördes?
Såg du isåfall om det gick väldigt långsamt och om ja, hur reagerade du på det?
 
Fast fördelat på 3 dagar, tror jag kan vara nyckeln här. Om vi tänker oss att han spenderar 2h om dagen (avrundat uppåt) för att ta sig till och från arbetsplatsen. Så blir det ju ungefär 4h arbete på plats.

Då är frågan, varför kunde han inte göra allt på ett besök? Beror det på något sätt på dig, så kan tiden vara rimlig. Men om han bara inte ville jobba mer än ngn timme på plats, så skall ju inte du behöva betala för de ytterligare transporterna.

Tyvärr är det väl rätt vanligt med den här typen av problem med veteranpoolen. Här var ngn häromåret som anlitade dem för en altan på 60 kvm. Han grävde ned 65 betongplintar... Tror inte det ens blev stadigt.
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast fördelat på 3 dagar, tror jag kan vara nyckeln här. Om vi tänker oss att han spenderar 2h om dagen (avrundat uppåt) för att ta sig till och från arbetsplatsen. Så blir det ju ungefär 4h arbete på plats.

Då är frågan, varför kunde han inte göra allt på ett besök? Beror det på något sätt på dig, så kan tiden vara rimlig. Men om han bara inte ville jobba mer än ngn timme på plats, så skall ju inte du behöva betala för de ytterligare transporterna.

Tyvärr är det väl rätt vanligt med den här typen av problem med veteranpoolen. Här var ngn häromåret som anlitade dem för en altan på 60 kvm. Han grävde ned 65 betongplintar... Tror inte det ens blev stadigt.
Var ej på plats själv. Men han lär ju ha jobbat långsamt. Även om han jobbar långsamt så borde han ju se rimligheten i tid och fakturera den tid det "egentligen" skulle ta kan man tycka. Detta är ju bara ett extraknäck vid sidan om pensionen. Är de långsamma borde man ju inte få betala för det.
Har ej tagit kontakt med veteranpoolen än men skall göra det.
Man skulle ha tagit en offert innan för att kolla priset men man lär sig
 
Fairlane Fairlane skrev:
Var du på plats när arbetet utfördes?
Såg du isåfall om det gick väldigt långsamt och om ja, hur reagerade du på det?
Var ej på plats själv. Men han lär ju ha jobbat långsamt. Även om han jobbar långsamt så borde han ju se rimligheten i tid och fakturera den tid det "egentligen" skulle ta kan man tycka. Detta är ju bara ett extraknäck vid sidan om pensionen. Är de långsamma borde man ju inte få betala för det.
Har ej tagit kontakt med veteranpoolen än men skall göra det.
Man skulle ha tagit en offert innan för att kolla priset men man lär sig
 
Min erfarenhet är att Veteranpolen (jämte lika företag) blir dyrare än att ta in ett konventionellt företag som både jobbar proffsigare, snabbare och ger RUT. Sedan är frågan om en snickare över huvud taget åtar sig sådant jobb ...
Det är nog vettigt att ringa Veteranpolen och ifrågasätta fakturan och fördelningen på fler dagar etc.
 
Både bra och dålig erfarenhet av dom.
 
Tommty
Du svarade inte på frågan från hempularen varför upplägget var 3 dagar...
 
Tommty Tommty skrev:
Du svarade inte på frågan från hempularen varför upplägget var 3 dagar...
Han hade inte tid, skulle träffa barnbarn ena dagen och andra dagen skulle frugan till vårdcentralen
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
BirgitS
Det finns regler om att fakturerat pris ska vara skäligt och med det menar man typ att det inte ska vara mycket högre än vad som är ett normalt pris på orten. Detta låter oskäligt och första steget är att ta det med företaget.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Har använt Veteranpoolen en gång, resultatet blev ok men det tog lååång tid och därmed blev det dyrt. Inget jag kommer välja i första hand nästa gång, bara om vanliga hantverksföretag inte har tid.

Tycker 11.5 h låter orimligt länge för uppdraget.
 
Problemet är, som sagt, att han varit där 3 gånger istället för 1. Det är inte ditt problem, och inget du ska betala för. 4 timmar är rimligt som du säger. Men kanske får du lägga på någon timme för resor, samt eventuellt krångel som kan bli.
Bestrid fakturan, och erbjud 5h. 4h vanligt arbete + 1h resor och problemlösning.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.