Hej Har köpt ett hus med en Tylö 5 Kw bastuaggregat med separat kontrollpanel som heter TS-16 huset är byggt på 70-talet men bastun är aldrig använd. Kontrollpanelen är inte monterad men kablar är framdragna och uppmärkta. Har varit i kontakt med Tylö men de har ingen dokumentation kvar. Det sitter 2 stycken kapilärrör ett med grönt överdrag och ett med transparent överdrag. Min fråga är hur de 2 sensorerna skall monteras,
 
Hur ser panelen ut och vart går kapilärrören, ett går till termostaten och kan kan gå till ett överhettninskydd, På dom Tylö jag sett så sitter överhettningskyddet i aggregatet. det blir att vara bilmeck och lossa två skruvar på luckan under och fälla ner den. Ta foton så det syns vad du har
 
Tack för svar skickar med 2 bilder (lånade) Äldre termostat med rattar på en vägg, svart och guld, retro design, temperaturreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk komponent med kontakter och gröna kablar bredvid en pincett på en ljus yta.
 
MultiMan
Härlig 1970-talsdesign, man blir nostalgisk. Bastat en hel del med ett sådant aggregat, vet dock inget om kopplingarna.

Hoppas du får till det!
 
B Blasket skrev:
Tack för svar skickar med 2 bilder (lånade)[bild][bild]
Det är en kombinerad termostat och överhettningskydd, för att kolla vilken som är termostaten så vrider du ner till klick och upp ingen, värmer på en av dom med hårtorken. Det ska då klicka i den som rätt. vrid upp mera, värm mera, kick ugen och det är termostaten. Den ska då monteras ca 1,5 m över golv ca 1 meter från aggregatet och horrisontalt Den andra ska monteras om jag inte mins fel horrisentalt på baksidan av aggregatet, ca 10 cm från överkant, kan finnas något fäste där. Blir till borra genom väggen, trä igen allt och fästa rören så det snyggt ut.
Nästa fråga blir varför den inte den sitter i lådan, levereras alltid med allt monterat, öppna locket., två skruvar på kanterna infällda och fota.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.