Hej!

Då jag ska på med en rosett tog jag ner kaminröret och inspekterade lite…

Jag ska beställa en rosett 150mm och sätta dig men min fråga är, hur tätar jag mellan röret och stos?

De hade silikonerat med högtemps silikon sist men det har liksom smulat sönder av värmen..

Nu när jag sätter dit det igen vad ska jag täta med silikon eller tätningsrep som jag fäster med silicon.

Vad hade ni gjort? (Se bild)

Mvh
 
  • Runt hål genom murad vägg; antydan av isolering eller tätning; potentiell kanal för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund, virkad matta i grått, ordnad i spiralform med löst hängande ände.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lärt mig att det ska vara 3 varv med tätningsgarn.
 
  • Gilla
Slashcont
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur bred blir glipan, det finns kamintätningssats på jula, petas in och är lite flexibel.
[länk]
Ja det är något sånt jag tänker att jag ska ha,

Hmm vet faktist inte då det är svårt att komma åt och mäta exakt.. men tänker att jag kör på 6mm sen kör jag något varv innuti kaminröret och ansluter..
 
Vad menar du med inuti alla kaminröret, i riktning från kaminen så är rören smalare och nästa är bredare, träs på. Då behövs ingen tätning där, klart är det stor skillnad på rördim så är det bra att täta. Om röret står på kaminen så kan det vara att täta där. Men alla rör ska malla i varandra.
 
J jonaserik skrev:
Vad menar du med inuti alla kaminröret, i riktning från kaminen så är rören smalare och nästa är bredare, träs på. Då behövs ingen tätning där, klart är det stor skillnad på rördim så är det bra att täta. Om röret står på kaminen så kan det vara att täta där. Men alla rör ska malla i varandra.
Se bild.. detta röret ansluts till det som är mot murstock… röret från kaminen är större än de röret som är i murstock, så min tanke är att jag sätter tätning innuti kaminröret och ansluter… eller tänker jag fel?
 
  • Svart lampa mot vit texturerad vägg, ovanifrån perspektiv, modern design, diffust ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett runt hål genom en vit murad vägg med svart isolering synlig runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir inget bra kaminröret ska gå inuti det som är i murstocken, annars blir att hugga bort röret som sitter där och ev gnaga ur så kaminröret går in i stocken. då tätas med garn och putsas kring eller snyggast med en svart plåt som träs över röret före montaget, fästes med 4 skruv i hörnen.
 
J jonaserik skrev:
Blir inget bra kaminröret ska gå inuti det som är i murstocken, annars blir att hugga bort röret som sitter där och ev gnaga ur så kaminröret går in i stocken. då tätas med garn och putsas kring eller snyggast med en svart plåt som träs över röret före montaget, fästes med 4 skruv i
J jonaserik skrev:
Blir inget bra kaminröret ska gå inuti det som är i murstocken, annars blir att hugga bort röret som sitter där och ev gnaga ur så kaminröret går in i stocken. då tätas med garn och putsas kring eller snyggast med en svart plåt som träs över röret före montaget, fästes med 4 skruv i hörnen.
Blir lite svårt då installationen gjordes förra året i mars, kaklat runt om vill helst inte förstöra det.

får väl bli o silikonera runt om som de gjorde vid installation.. sen ha en täckplåt/rosett på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.