E
Jag och min flickvän har köpt ett nybyggt hus av ett byggföretag. I kontraktet så finns ett svävaravtal som innebär att vi ska sälja våra bostadsrätter till ett skrivet lägsta pris inom 6 veckor. Veckorna går och nov 2023 går väl till historien som en av dom sämsta månaderna att sälja en bostadsrätt. Vi får nån enstaka besökare på dom 3 st visningarna vi har var. Det är nu det smutsiga börjar hända. Säljaren och hans bror går nämligen på visningarna på våra bostadsrätter. Dom lägger också bud på båda våra objekt. Dock lägger dom sig under vad vi måste godta. Vi tänker att dom vill ha igång en fiktiv budgivning vilket jag ifrågasätter mot mäklaren. Hans svar är att dom bara gör vad dom behöver för att få till en affär. Jag ifrågasätter mäklaren svar och menar på att detta är en ful gråzon och samtidigt tappar jag då allt förtroende för denna lilla man. Samtidigt så får vi höra att bröderna kontaktar våra bostadsrättsföreningar och försöker påverka dessa att ändra i stadgarna så att juridisk person kan bli medlem i föreningen, vilken båda våra föreningar så klar inte är intresserade av. På sista visningen på min tjejs bostadsrätt så dyker det upp ett par som verkar mycket intresserade. Detta är en måndag 10 dagar innan klausulen på 6 veckor upphör. Dom ska då ha en visning av deras bostadsrätt på torsdagen för att se om det kan bli en snabb affär från deras håll och att vi då ev. kan få hennes hus sålt. Då kommer kallduschen. På onsdag kväll så ringer min mäklare upp mig och meddelar att ena brodern och deras mamma har lagt giltiga bud på våra bostadsrätter. Firman vi handlar av består av 3 st personer i styrelsen. broder 1, broder 2 och mamma. Detta är så uppenbart ett bulvanköp i syfte att få husaffären i lås till vilket pris som helst. Men det stannar inte där. Ena brodern tar nu kontakt med våra ev. spekulanter och meddelar att dom kan få köpa bostadsrätten av honom. Detta innebär att våran spekulant nu undrar vad detta är för fulspel och drar sig så klart ur denna gegga av affär. Min moraliska kompass skriker "HÅLL DIG UNDAN FRÅN DESSA SMUTSIGA MÄNNISKOR" Vi ska ju kanske ha en upp till 10-årig relation om det skulle uppstå något byggfel. Min tjej ringer nu upp mäklaren av huset och det visar sig då att man inte har fått denna information om vad som händer (säger han iallafall) Man har dock en dialog med säljaren och påvisar att detta är inte ett bra sätt att göra affärer på och att hans rykte kan få sig en törn. Nu sitter vi och vet inte om vi måste sälja våra bostadsrätter till denna skumma typer. Det har varit många sömlösa nätter. Vågar heller inte bryta kontraktet av lojalitetplikt då dessa typer säkerligen skulle göra detta till en rättssak...

Saken är ju den att i stadgarna hos riksbyggen, som våra bostadsrätter är knutna till, så står det uttryckligen att medlemmen ska ha för avsikt att bosätta sig permanent vilket alla parter inkl. vår och deras mäklare, båda styrelsena är helt införstådda med inte är avsikten, dock är det väldigt svårt vad jag kan förstå att neka medlemskap.
 
För det första: Hur kunde de få kontakt med spekulanten som var intresserad?

Men OM de köper era bostadsrätter till ett accepterat pris, och blir beviljade medlemsskap. Så är det väl OK för er.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E
Dom gick själv på visningen av bostadsrätten och tog sen kontakt med deras mäklare.

Ja, det är såklart ok men detta sätt att lägga bulvanbud kändes illa i magen. Vilka typer är det vi handlar av som gör vad som helst för att en affär ska gå igenom.

Det har dock löst sig nu då det bottnade i dålig kommunikation. Vi har idag tagit i hand och kommit överens om hur affären ska fortgå och förlängt avtalet drygt 3 månader. Mycket känslor inblandat vilket påverkar en som privatperson. Deras sätt att se på detta har ju bara varit i affärssyfte vilket blir en krock..
 
E Ekeby-Almby skrev:
Dom gick själv på visningen av bostadsrätten och tog sen kontakt med deras mäklare.
Jo men hur kunde de få tag på deras identitet? Låter ju lite som er mäklare kan ha läckt?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E
Ja, det är många frågetecken... därav känslan att man ska nog vara försiktig när man jobbar med små företag i husbranchen
 
Jag förstår inte riktigt problemet. De hjälper dig med att bli av med din lägenhet för att du skall kunna bygga hus enligt det kontrakt du skrivit. Försöker du dra dig ur kontraktet, eller vad är det som skaver?

Och som du skriver "denne lille man" gör ju inte att man tycker extra synd om dig.

Jag tänker kring detta att du trodde du kunde slippa bygga hus, och nu är lite irriterade över att du måste följa skriver kontrakt. Det finns vad jag kan se ingen juridisk fråga här.

Edit: Såg att det hade löst sig, hoppas det går bra med bygget!👍
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.