Instämmer med @hempularen att det ser ut som du köpt en dubbeltrapp. Ska du styra en eller flera lampor? Om det är en så är det fel strömbrytare. Men den går att använda, men då kommer du ha två vippor( knappar) istället för en.
 
Vi skulle behöva en tydligare bild av baksidan. Så man ser symbolerna.


och mer uppgifter.
Är det en eller två lampor som skall styras?
Den nya brytaren, har den en eller två knappar?
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Men OM det är så att det på dimmern satt två svarta ihopkopplade, och två blåa ihopkopplade, och den vita satt för sig.

I så fall kan man göra en kvalificerad gissning, men det ärt svårt att beskriva om vi inte ser hela baksidan av brytaren, med sina symboler. Och det vore i så fall bättrte att inte använda en dubbel trappomkopplare. Dock inte omöjligt.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Instämmer med @hempularen att det ser ut som du köpt en dubbeltrapp. Ska du styra en eller flera lampor? Om det är en så är det fel strömbrytare. Men den går att använda, men då kommer du ha två vippor( knappar) istället för en.
Jag ska styra 2 lampor i samma strömbrytare
H hempularen skrev:
På bilden ser det ut som du har en dubbel trapp brytare (alltså med två knappar?). som i så fall styr två olika lampor.

Vad hade du förut, du skriver en dimmer.

Om jag ser rätt på bilderna så har du totalt 2 svarta, två blåa, och en vit eller grå?

Har det suttit en enkel brytare/dimmer där tidigare, så stämmer färgerna så att man kan gissa att du har två svarta fasledare (vidarekoppling ex. nedåt till ett vägguttag??). och två blåa neutraledare, och en tändtråd till lampan (vit).

I så fall kan det vara en olämplig brytare du har köpt.
 
  • En demonterad ljusdimmer och en avbitartång på en arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Ann-Britt Ölund skrev:
Jag ska styra 2 lampor i samma strömbrytare
Det här satt förut. Där satt de två blåa tillsammans o det svarta tillsammans
 
A Ann-Britt Ölund skrev:
Jag ska styra 2 lampor i samma strömbrytare
Ska de tändas samtidigt eller kunna tändas separat? Om du bara hade dimmern innan så bör de ha tänds samtidigt antar jag?
 
T Tompafix skrev:
Ska de tändas samtidigt eller kunna tändas separat? Om du bara hade dimmern innan så bör de ha tänds samtidigt antar jag?
Ja samtidigt
 
A Ann-Britt Ölund skrev:
Ja samtidigt
Okej. Har den nya strömbrytaren en eller två knappar?
 
T Tompafix skrev:
Okej. Har den nya strömbrytaren en eller två knappar?
En
 
A Ann-Britt Ölund skrev:
En
Okej
Kan du ta en bild på symbolerna på baksidan. Den som är vita raka streck där det står L m.m.
 
A Ann-Britt Ölund skrev:
En
Då verkar vi ha fel om dubbeltrapp. Kan kanske vara en tvåpolig brytare.

Som sagt, vi behöver en bättre bild av baksidan. Ev kan Biltema artikelnummer stå på kvittot.
 
H hempularen skrev:
Då verkar vi ha fel om dubbeltrapp. Kan kanske vara en tvåpolig brytare.

Som sagt, vi behöver en bättre bild av baksidan. Ev kan Biltema artikelnummer stå på kvittot.
 
  • Eldosa med mutter och två skruvar bredvid, verktyg, delvis öppnad lucka, oren yta, arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldriven apparat med grönt hölje delvis sönder; betongrester, skruvmejsel, kabelavbitare, och vägguttag i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tompafix skrev:
Okej
Kan du ta en bild på symbolerna på baksidan. Den som är vita raka streck där det står L m.m.
 
  • En elektrisk kabelanslutning med blåa kablar och en grå anslutningskloss monterad på metall. Märkningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.