Vi ska flytta till radhus som har en samfällighet.

Radhuset har vattenburen enrörsystem som matas med fjärrvärme från en undercentral som alla delar på.

Frågan är om jag får göra som jag vill med mitt värmesystem i radhuset. Men det menar jag att tex byta från enrörs till tvårörs eller ta bort en slinga enrör och istället koppla in golvvärme?

Och om jag har en oinredd vind som jag väljer att färdigställa som boyta, får jag då lägga till en radiator som inte fanns där tidigare.(ej inkopplad på enrörs utan då tvårörs eller golvvärme slinga.


Eller har samfälligheten regler som man måste följa ?
 
BirgitS
Samfälligheten har sannolikt regler så att inte en radhusägare förstör för andra. Så du får kolla upp vad som gäller i ditt fall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Du får troligen inte göra nånting...

Värma mer yta ger större förbrukning, kan hända att detta regleras med en kostnadsnyckel men troligen inte.

Du kommer inte få påverka framlednings-/returtemp. Osv osv
 
Vad jag vet i vår samfällighet så får man högre samfällighetskostnad ifall man ökar boytan tex genom att inreda vinden.
Om samfälligheten får mer betalt om jag bokar boytan bör det vara för att man värmer upp mer än original.

Sedan skulle jag våga påstå att byter vi från enrörs till tvårörs eller golvvärme så gör vi förbättringar som faktiskt ger lägre värmekostnader för samfälligheten.

Uppskattar om man verkligen vet. Eller vet hur det är i sin egen samfällighet.
Mvh
 
Redigerat:
Fairlane
Det är nog svårt att svara på generellt, utan hanteras säkerligen olika i olika föreningar.

Hos min mor så mäter de förbrukning och det innebär att den som har 20 grader i huset betalar mindre än den som har 23 grader (om isolering etc i samma). Om du kör enrörs eller tvårörs i bostaden bör inte föreningen bry sig om kan jag tycka.
 
B buhu skrev:
Eller har samfälligheten regler som man måste följa ?
Givetvist måste man följa samfällighetens gemensamma regler.
Ta upp en diskussion med föreningen om vad som gäller!

Alternativet är att köpa ett alldeles eget boende och göra precis som man vill
 
  • Gilla
Utter6300 och 1 till
  • Laddar…
Samfälligheten vet inte hur man gör i detta fall.

Har även kollat med en helt annan samfällighet och de är i samma sits och vet inte vad som gäller.

Stadgarna är för gamla och säger inget.

Så vem frågar man då?

Själv har jag svårt att förstå varför man inte skulle få ändra från tex enrörs till tvårörs eller golvvärme. Det blir ju en förbättring.
 
B buhu skrev:
Sedan skulle jag våga påstå att byter vi från enrörs till tvårörs eller golvvärme så gör vi förbättringar som faktiskt ger lägre värmekostnader för samfälligheten.
Hur skulle det kunna ge lägre energikostnad?
 
Claes Sörmland
B buhu skrev:
Så vem frågar man då?
Det är vanligen inte stadgarna som avgör sådana frågor, det gäller mer bostadsrättsföreningar som är helt annan lagstiftning.

Istället är det det s. k. anläggningsbeslutet, alltså det beslut som Lantmäteriet fattade för att inrätta värmeanläggningen som gemensamhetsanläggning. Samfällighetsföreningens uppdrag är att följa detta beslut och förvalta gemensamhetsanläggningen.

Så börja med att läsa anläggningsbeslutet. Det finns att läsa om du som fastighetsägare loggar in på Min fastighet:

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/information-om-fastigheter/Min-fastighet/

(Där ska det finnas en beskrivning (BE) av anläggningen.)
 
  • Gilla
buhu och 4 till
  • Laddar…
Samfälligheten bestämmer (i första hand styrelsen, men man kan även ta upp frågan på en föreningsstämma). Om du mha. expertutlåtande kan påvisa att det du vill ändra inte påverkar samfällighetens ansvarsområde negativt, så bör de godkänna att du gör åtgärden. Men skulle de ändå säga nej, så tror jag det kan vara vanskligt att göra något utan godkännande.

Tänk på att föreningen troligen har underhållsansvar även för rör/radiatorer i ditt hus (behöver inte vara så). Så även risk för felsökning, högre underhållskostnader i framtiden måste vägas in. Och det ansvaret kan man troligen inte ta över, oavsett om alla är med på det. Gränsen för underhållsansvar bestäms i anläggningsbeslutet som lantmäteriet har utfärdat.

Det där med att öka avgiften ex. vid en vindsrenovering, är också något som kan vara väldigt vanskligt i en samfällighet. Det är stor risk att en sådan ordning blir ogiltig juridiskt. Normalt sett så bestäms avgiftens storlek av andelstalen. Andelstalen bestäms när föreningen bildas. Och att ändra dem är dyrt och komplicerat. I en del samfälligheter har man skrivit in vissa möjligheter för ändring utan att behöva blanda in lantmäteriet, ex. vägsamfälligheter som kan ändra andelstal i fasta steg för en fastighet som ändrar från fritidsboende till permanent eller tvärtom. Men det är ralltså inte en generell möjlighet, det måste finnas med i det ursprungliga beslutet från lantmäteriet. Nu har det nyligen gjorts en lagändring (eller är det bara på gång??) som ger en samfällighet större frihet att ändra sina andelstal, utan att blanda in lantmäteriet.
 
Claes Sörmland
Andelstalen är inte svåra att ändra om styrelsen och den enskilde delägaren är överens om det. Man gör en s.k. överenskommelse enligt 43 § anläggningslagen. Det lagrummet har funnits länge och har alltså inget med den senare lagändringen att göra. Läs mer här:

https://www.lantmateriet.se/sv/fast...nskommelse-om-andelstal-43--anlaggningslagen/

Sen finns det också möjlighet för stämman att ändra andelstalen, alltså mot delägares (eller styrelsens) vilja. Det är den nya lagstiftningen som infördes i 43 a § anläggningslagen. Den är ännu rätt oprövad så jag skulle välja en överenskommelse enligt 43 § anläggningslagen. Läs mer här:

https://www.lantmateriet.se/sv/fast...samhetsanlaggningar/andra-andelstal/#anchor-2

Sen brukar ju sådana här gemensamhetsanläggningar ha debitering utifrån förbrukning också.
 
Claes Sörmland
Det viktiga för trådens fråga är som @hempularen skriver att lista ut var ansvarsgränsen ligger för gemensamhetsanläggningen. Det finns alla möjliga varianter för värmesystem. Allt från en överlämningspunkt i huset där gemensamhetsanläggningen slutar till att alla rör och radiatorer i husen är en del av gemensamhetsanläggningen. Allt som är formell del av gemensamhetsanläggningen förvaltas av samfällighetsföreningen, alltså i praktiken styrelsen.

Om det istället finns en överlämningspunkt, kanske med en mätare för förbrukning av varmvatten så står det dig mycket mer fritt att ändra på systemet som du vill. Det är ju i så fall dina rör och radiatorer som du ansvarar för som fastighetsägare. Naturligtvis genomförs åtgärder i god kommunikation med styrelsen, ni vill ju inte skapa en onödig konflikt i grannskapet och riskera skadestånds ansvar för egen del eller för samfällighetsföreningen.

Som sagt, anläggningsbeslutet är där informationen finns. (Ofta har samfällighetsföreningars aktiva inte koll på denna juridik är min erfarenhet. Så blir inte förvånad om styrelsen bara har fragmentarisk kunskap utan kör på i gamla hjulspår. Jag menar, hur många orkar idag läsa en bok om förvaltning av gemensamhetsanläggningar via samfällighetsföreningar eller delta i kvällskurser hos något studieförbundet? Det är inte 1980 längre...)
 
B buhu skrev:
Samfälligheten vet inte hur man gör i detta fall.

Har även kollat med en helt annan samfällighet och de är i samma sits och vet inte vad som gäller.

Stadgarna är för gamla och säger inget.

Så vem frågar man då?

Själv har jag svårt att förstå varför man inte skulle få ändra från tex enrörs till tvårörs eller golvvärme. Det blir ju en förbättring.
Jo du får väl ta fram en teknisk beskrivning och kalkyl och presentera för föreningen. Sen ser det bra ut så kanske styrelsen nappar på iden alternativt godkänner att lösningen inte påverkar föreningens befintliga lösning. Det finns ju många ideer som enskilda kan få men det kan ju bli kaos för en gemensam lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.