V
Hej,

Höll på att lägga nytt golv i ladugården i somras, men lite grejer kom emellan. Nu tänkte jag fortsätta och monters fast stolpskorna någon dag där det tempraturen inte är kallare än -3c
En produktetikett med varningssymboler, temperatur- och härdningstider, samt säkerhetsinstruktioner på flera språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.jemfix.se/ankarmassa-k2-fix/6120/9056617/

Det är ju tydligt att den går att använda ner till -5c. Men räcker det att det gått 360min under dessa förhållanden? Låt oss säga att det blir -15c i en vecka därefter, påverkar det detta eller är det lugnt?
Lika bra att fråga gubbarna här på forumet. Jag är inte erfaren alls när det kommer till detta.
Tack på förhand!

-Velinga2002
 
Redigerat:
Tja.
Förtydligande, temperaturen som anges på ankarmassan avser innertemperaturen på godset du förankrar i, alltså betonen om du förankrar i betong.
Se till att förvara massan så att massans temperatur håller rumstemperatur innan injecering. En kall massa är extremt svår att jobba med och påverkar härdningstiden. Det finns särskilda vintermassor, de är oftast något dyrare, välj ett kvalitetsmärke, det är skillnad på massa och massa.

Tabeller över härdningstider för ankarmassa beroende på temperatur, med fixeringstider och minimala härdningstider.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
V
Tack så mycket Roffe! Förvarat ankarmassan inomhus. Det är inte vintervarianten. Ingen super stress att börja bygga egentligen men hade velat ha en torrbastu och flytta gymmet till det nya golvet istället. Bygga ett litet rum inne i ladugården där jsg kan starta en radiator när det är jätte kallt!

Fråga:
Är det enbart härdningstiden som blir längre baserat på betongenstempratur? Rent hypotetiskt, går den att använda vid -20c bara att det tar jätte lång tid?

Väntar nog till början på våren ändå för lite roligare att greja då. Byggde ett nytt golv i ladugården i somras så här blev det
Hemmagym med motionscykel, hantlar, bänk bredvid vedtrave och trämatta. Rustik, funktionell inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagym i ett vindutrymme med vikter, hantlar, bänk och golvskyddsmattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Får bli "snickerigolv" ist)
Stod och gymmade i -7c häromdagen med handskar och det var sådär...
Jag är inte den som är den msn händerna gjorde föebaskat ont! xD

Jag är helt grön på det här med bygg!
 
Redigerat:
Hej.
Jag är inte bekant med just din massa. Men generellt, så handlar det om två saker, arbetstid och härdningstid.
Arbetstid, är hur långt tid du har på dig att trycka i det du skall fästa och kunna göra korrigeringar. Härdningstiden handlar om när du kan belasta.

Teperatur och fuktigheten påverkar båda. Mer fukt och lägre temperatur, ger längre arbetstid och längre härdningstid.

Dessutom, om du väljer att jobba i ett material som är fuktigt, så kommer du få svårare att få ut dammet ur hålet. Det är viktigt att få ut dammet, då det påverkar vidhäftningen och i förlängnignen styrkan, så fuska inte med detta. Blåsa eller borsta ut dammet funkar när det är torrt. Är det väldigt fuktigt, kan bli så att du behöver spola ut det, vilket gör att du behöver kontroller att din massa klara, i princip, vattenfyllda hål. Detta är ganska vanligt för ankarmassa, men gäller inte alla.
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
Roffe K Roffe K skrev:
Hej.
Jag är inte bekant med just din massa. Men generellt, så handlar det om två saker, arbetstid och härdningstid.
Arbetstid, är hur långt tid du har på dig att trycka i det du skall fästa och kunna göra korrigeringar. Härdningstiden handlar om när du kan belasta.

Teperatur och fuktigheten påverkar båda. Mer fukt och lägre temperatur, ger längre arbetstid och längre härdningstid.

Dessutom, om du väljer att jobba i ett material som är fuktigt, så kommer du få svårare att få ut dammet ur hålet. Det är viktigt att få ut dammet, då det påverkar vidhäftningen och i förlängnignen styrkan, så fuska inte med detta. Blåsa eller borsta ut dammet funkar när det är torrt. Är det väldigt fuktigt, kan bli så att du behöver spola ut det, vilket gör att du behöver kontroller att din massa klara, i princip, vattenfyllda hål. Detta är ganska vanligt för ankarmassa, men gäller inte alla.
Okej, jag köpte den på jemofix. Men jag väntar tills våren ändå! Tack för den detaljerande infon i övrigt.
Att damm ska undvikas har jag läst om men bra att du poängterar det igen. Ska vara extra nog med detta momentet!

Tänkte fråga om ytterliggare ett råd angående golvet jag ska bygga
Träplankor staplade på varandra i ett rörigt mönster, byggplatsmiljö, några grönmålade brädor, oorganiserat.
Tänkte fästa balkskorna i dessa 45x220 reglarna. Ska monteras med ordentliga franska träskruv, nu sitter bara en i och det är temporärt. I mitten har jag stöttat upp med distanser och pallningsbrickor som klarar 3000kg.
En trävägg med horisontella plankor. Struktur, knutar synliga. Mörkt område uppe till vänster. Byggnadsmaterial nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan är i timmer så tänkte fästa balkskorna rakt i dem (om så möjligt).
Grejen är ju att det är glapp mellan varje timmerstock.
En person i mörka kläder står på en träbalk stöttad av två metallvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säg att balkskon hamnar så här eller ännu värre. Finns det något jag kan fylla i springan med? Eller måste jag sätta upp en 45x220 regel på denna sida med?
 
Antagligen sätta en regel längs hela väggen, annars kanske sätta en rektangulär skiva plywood bakom balkskon. Så många skruvar som möjligt drar du några genom både balksko-plywood-timmer men om det är som på din exempelbild dessutom några genom plywood- den nedre timmerstocken
 
V Velinga2002 skrev:
Säg att balkskon hamnar så här eller ännu värre. Finns det något jag kan fylla i springan med? Eller måste jag sätta upp en 45x220 regel på denna sida med?
Du har valt en liten balksko. De större modellerna har både större och fler hål. Får du fler hål så kan du dra fransk eller konstruktionsskruv på fler punkter och uppnår ändå tillräcklig hållfasthet även om nåt av hålen är i glipan.
 
  • Teknisk ritning av en flänsmönster, symmetrisk layout, med genomgående hål och centrumlinje, antagligen för anslutningsdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.