Ja så har jag snubblat över denna pärla från 1962 med platta på mark, jag tror att det handlar om ett dödsbo, friskrivningsklausul o allt. Vad kan man säga om Platta från 62? Hur är fukten rent teoretiskt, vilken sorts golvlösning är att föredra? Jag kommer att bedöma dräneringen senare idag, men får vänta på visningen nån vecka.
Det sitter en oljepanna/ elp förstås, men jag kan tänka mig att bränna klart oljan ( beroende på mängd) och sen börja pula med renoveringen när solens strålar väcker lustan igen :D
Tacksam för kommentarer gott folk!
 
n718028717_210450_6157.jpg

Jag har läst på forumet att det borde ske mätning av fuktigheten i syllen, och vi bör definitivt inte hoppa över den HÄR hörnan...
 
Mikael_L
Platta på mark från 1962 medför att risken är rätt stor att syllen är satt direkt mot betongen, tom nedgjuten i betongen (eller att trä iaf är ingjutet som syllen sen är spikad mot).
Denna konstruktion behöver inte alldeles säkert betyda problem, men alltför ofta är det problem iaf. Det är mögel och röta i syllen om plattan är för fuktig annars kan resultatet vara "bara" dålig lukt i huset, framförallt om dom använt tryckimpregmerat virke.

Ett knep när man säljer ett sådant här hus är att vädra ordentligt innan visning och besiktning, så var observant på det, försök att på något sätt se till att det inte välvädrat innan ni gör er besiktning.

Om ni får framtida problem kan en bättre dränering kring grunden hjälpa man annars blir det helt vackert att byta all syll i huset, vilket inte är speciellt lite jobb direkt. Lejar man bort det kan det hamna i häraden 150' - 300'.
 
Mikael_L skrev:
Platta på mark från 1962 medför att risken är rätt stor att syllen är satt direkt mot betongen, tom nedgjuten i betongen (eller att trä iaf är ingjutet som syllen sen är spikad mot).
Denna konstruktion behöver inte alldeles säkert betyda problem, men alltför ofta är det problem iaf. Det är mögel och röta i syllen om plattan är för fuktig annars kan resultatet vara "bara" dålig lukt i huset, framförallt om dom använt tryckimpregmerat virke.

Ett knep när man säljer ett sådant här hus är att vädra ordentligt innan visning och besiktning, så var observant på det, försök att på något sätt se till att det inte välvädrat innan ni gör er besiktning.

Om ni får framtida problem kan en bättre dränering kring grunden hjälpa man annars blir det helt vackert att byta all syll i huset, vilket inte är speciellt lite jobb direkt. Lejar man bort det kan det hamna i häraden 150' - 300'.
Det blir i alla fall inga nybakta bullar... ägarna vill friskriva sig då huset stått obebott ett tag - kanske fick mamman bo på servicehuset i några år, vem vet... tack för råden och kalkylen, vi får tänka på saken för läget är kanon nära skolan o allt :)
 
Hur fungerar golvvärme ihop med en sådan lösning? Kan det hända otrevliga saker om jag tillför plattan värme på det sättet? De befintliga radiatorerna är nog för gamla och bör bytas ut i samma veva vi byter till en Fighter 360...

n718028717_216783_1896.jpg

BTW, snygga tapeter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.