H Hööks Labradoodle skrev:
Uppdatering om värmepumpen som larmar! Tusen tack alla ni här i forum som kom med tips och råd! Efter mer än 5år av ständiga problem med larm om ”För lågt flöde i samband med avfrostning” och oräkneliga besök av tekniker som utan framgång försökt åtgärda felet så fungerar allt perfekt nu. Men det löste sig först sedan jag förmedlat de råd jag fick av er här på Byggahus. Lösningen? Precis som jag fick råd om här! Att byta till grövre rör till utedelen. Det var allt som behövdes. Inte ett enda larm sedan dess. Och go värme i huset nu vilket känns extra viktigt nu när jag har en kull små valpar och kylan slagit till även här på Österlen. Jag är så imponerad över hjälpsamheten i detta forum, tusen tack alla ni som engagerade er!
Vad skönt! Tar med mig infon om grövre rör till installatören.
 
H
D Dadah skrev:
Toppen, tack, tar det med installatören. Vad tror du om lösningen med grövre rör till utedelen som @Hööks Labradoodle nämner i dagens inlägg?
Läs installations manualen vad tillverkaren förespråkar för rör dim.

Tog för givet att det var rätt dimention på rören till utedelen när jag skrev om UKV tank.

VIlken dimention har du idag på rören?
 
Uppdatering i mitt ärende som nämns i kommentarerna ovan här. Under ny vända med installatören kopplande han loss rören till utedelenoch det forsade ut brunt vatten, ”som oboy” för att använda hans ord. Antog att det var gamla metalpartiklar från våra gamla element som rostat och börjat klogga igen vilket ställt till det. Han skruvade ihop allt och monterade magnetfilter som jag kunnat tömma på rätt mycket metall varann dag i en vecka nu. Men problemet är borta och pumpen arbetar på mellan 10 och 40% till skillnad från 90-100 innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.