4 595 läst · 48 svar
5k läst
48 svar
Behöver fylla R407C
Sida 1 av 4
tja, tekniskt sett med bestämning av tryck vid exakt temperatur av den utsugna gasen så skulle man kunna testa fram i hur mycket R410A man behöver spilla i för att få tillbaka proportionerna rätt i befintliga R407C-laddningen (dvs trycket vid en viss temperatur) och så fyller man på med ny R407C för mängden som fattas efter detta.
R32 och R125 har bara delar av grad i glide så där kan man nog se att i stort sett att samma mängd av båda pyser iväg samtidigt vid fraktioneringen vid en läcka och det som höjs i halt i den kvarvarande soppan är halten av R134a.
- om det skulle bli en smula obalans mellan R125 och R32 så skulle det heller inte påverka speciellt mycket då R125 är mer eller mindre en brandskyddsgas och kylgas/termisk ballast för R32 vid kompression och är en tämligen dålig köldmedel ur termodynamisk synpunkt - genom att ta bort R125 (som dessutom har mycket hög GWP) och bara köra med R32 är en förklaring till varför R32-maskiners bättre effektivitet gentemot R410A-maskiner - men man fick konstruera om kompressorer och andra fultrix för att hantera R32:s mycket högre upphettning vid kompression iom. att det tappade termiska värmekapacitet när följegasen R125 inte är längre med som termisk ballast vid kompression.
rent tekniskt skulle det troligen gå att toppa upp med enbart R32 för att få tillbaka rätt kokpunkt på R407C då R134a har delvis också verkar som termisk ballast.
---
Med andra ord med lite finurlighet så går det att lösa utan att behöva returnera det som är kvar av den befintliga laddningen, men kylnissar gör inte sådant...
R32 och R125 har bara delar av grad i glide så där kan man nog se att i stort sett att samma mängd av båda pyser iväg samtidigt vid fraktioneringen vid en läcka och det som höjs i halt i den kvarvarande soppan är halten av R134a.
- om det skulle bli en smula obalans mellan R125 och R32 så skulle det heller inte påverka speciellt mycket då R125 är mer eller mindre en brandskyddsgas och kylgas/termisk ballast för R32 vid kompression och är en tämligen dålig köldmedel ur termodynamisk synpunkt - genom att ta bort R125 (som dessutom har mycket hög GWP) och bara köra med R32 är en förklaring till varför R32-maskiners bättre effektivitet gentemot R410A-maskiner - men man fick konstruera om kompressorer och andra fultrix för att hantera R32:s mycket högre upphettning vid kompression iom. att det tappade termiska värmekapacitet när följegasen R125 inte är längre med som termisk ballast vid kompression.
rent tekniskt skulle det troligen gå att toppa upp med enbart R32 för att få tillbaka rätt kokpunkt på R407C då R134a har delvis också verkar som termisk ballast.
---
Med andra ord med lite finurlighet så går det att lösa utan att behöva returnera det som är kvar av den befintliga laddningen, men kylnissar gör inte sådant...
köper man tjänster så nej - ingen betalar för tiden vad det kostar att korrigera tillbaka en existerande laddning i en tidsödande iterativ process..
men gör man det själv är det annan sak, speciellt om R407C kostar ++2000:-/kg och man måste ha 4 kilo ny gas för en ny fyllning.
---
om det saknas all gas/mycket gas skulle jag själv konvertera till R290/R1270... - med en viss risk för tidig haveri i bakhuvudet och det gör inte så mycket om det redan innan är en gammal maskin med ett utbyte inom tidshorisonten ändå...
I framtiden kommer troligen BVVP under 11 kW kapacitet med EU-förordning vara just fyllda med R290 (eller annan köldmedel med GWP under 150) - men då är maskinerna ihopdesignade för gasen och styrelektroniken anpassad för det iom. att all köldmedel med GWP150 och lägre är att betrakta som brandfarlig och med moderna plattvärmeväxlare behöver man tillnärmelsevis inte ha lika mycket köldmedel som 4 kg som i äldre maskiner (och motsvarar 1.68 kg R290 för samma vätskevolym som 4 kg R407C)
Det är runt GWP 1000 och högre som en köldmedel inte anses brandfarliga och allt under det är brandfarligt - R32 med GWP 675 är klassad som brandfarlig gas och installationsmässigt i avseende avsaknaden av öppna reläer etc. hanteras på samma sätt som om maskinen var fylld med HC-gas.
men gör man det själv är det annan sak, speciellt om R407C kostar ++2000:-/kg och man måste ha 4 kilo ny gas för en ny fyllning.
---
om det saknas all gas/mycket gas skulle jag själv konvertera till R290/R1270... - med en viss risk för tidig haveri i bakhuvudet och det gör inte så mycket om det redan innan är en gammal maskin med ett utbyte inom tidshorisonten ändå...
I framtiden kommer troligen BVVP under 11 kW kapacitet med EU-förordning vara just fyllda med R290 (eller annan köldmedel med GWP under 150) - men då är maskinerna ihopdesignade för gasen och styrelektroniken anpassad för det iom. att all köldmedel med GWP150 och lägre är att betrakta som brandfarlig och med moderna plattvärmeväxlare behöver man tillnärmelsevis inte ha lika mycket köldmedel som 4 kg som i äldre maskiner (och motsvarar 1.68 kg R290 för samma vätskevolym som 4 kg R407C)
Det är runt GWP 1000 och högre som en köldmedel inte anses brandfarliga och allt under det är brandfarligt - R32 med GWP 675 är klassad som brandfarlig gas och installationsmässigt i avseende avsaknaden av öppna reläer etc. hanteras på samma sätt som om maskinen var fylld med HC-gas.
Håller med om det allra mesta du skriver, och du verkar mycket kunnig. R290 är absolut något som kommer i framtiden. Jag hoppas bara att de lyckats få till oljesmörjningen ordentligt, misstänker att det kommer finnan en och annan kompressor med lite kortare livslängd än önskat.X xxargs skrev:
Här har ju starka lobbykrafter kraftigt begränsat nyttjandet genom övernitiska brandregler.
Skulle inte vara förvånad om dessa luckras upp, men samtidigt ställer högre krav på utrymmet som de installeras i.
Däremot så finns ju separata brandklasser, och ditt generella påstående om att allt under gwp 1000 är brandfarligt stämmer inte riktigt.
Co2 t.ex. har ju en gwp på 1, och brinner naturligtvis inte alls.
Finns ett antal andra köldmedium under gwp 1000 som är klassade som svagt brännbara.
Dessa behöver man ju inte vara så nervös för, om man nyttjar dem med viss återhållsamhet gällande fyllnadsmängd, placerar dem i större utrymmen och generellt i ventilerade utrymmen.
Det ska ju till en hel del otur innan man lyckas få till de förhållanden som krävs för brand eller explosion, något som kan förebyggas ganska enkelt i många fall om man tänker till vart man installerar utrustningen.
R290 används sedan länge i kommersiella kylmöbler (storkök), tyvärr blir fyllnadsmängderna för stora för centralkyla så varje frys har en egen kompressor detta medför att arbetsmiljön påverkas med mycket mer buller och värmetillskott. iofs är kompressorerna alltid varma men har inte råkat ut för några smörjproblem på dessa ännu...B BSOD skrev:Håller med om det allra mesta du skriver, och du verkar mycket kunnig. R290 är absolut något som kommer i framtiden. Jag hoppas bara att de lyckats få till oljesmörjningen ordentligt, misstänker att det kommer finnan en och annan kompressor med lite kortare livslängd än önskat.
Här har ju starka lobbykrafter kraftigt begränsat nyttjandet genom övernitiska brandregler.
Skulle inte vara förvånad om dessa luckras upp, men samtidigt ställer högre krav på utrymmet som de installeras i.
Däremot så finns ju separata brandklasser, och ditt generella påstående om att allt under gwp 1000 är brandfarligt stämmer inte riktigt.
Co2 t.ex. har ju en gwp på 1, och brinner naturligtvis inte alls.
Finns ett antal andra köldmedium under gwp 1000 som är klassade som svagt brännbara.
Dessa behöver man ju inte vara så nervös för, om man nyttjar dem med viss återhållsamhet gällande fyllnadsmängd, placerar dem i större utrymmen och generellt i ventilerade utrymmen.
Det ska ju till en hel del otur innan man lyckas få till de förhållanden som krävs för brand eller explosion, något som kan förebyggas ganska enkelt i många fall om man tänker till vart man installerar utrustningen.
bensingaser som rinner ur tapphålet när ni fyller gräsklipparen/grästrimmern beter sig ungefär på samma sätt som propangas - vintertid så är andelen n-butan och isobutan i Bensin högre för att starterna skall fungera säkert även i ganska många minusgrader och att gasbladningsnivån med luft i bensintanken inte skall bli så låg att det finns risk för att kunna brinna inne i tanken.
om man återvänder till kylmaskiner så skall dessa byggas för att vara täta och inte läcka och om det läcker så är det för det mesta ytterst liten dos över tid och de flesta tillfällen med lite större läcka så är gasläckan i ofta form av en liten jet-stråle och då är utblandningen med luft stå stor att det blir ingen större volym med brännbar gas och förmodligen är att tända gasolgrillen en betydligt riskablare situation...
om man återvänder till kylmaskiner så skall dessa byggas för att vara täta och inte läcka och om det läcker så är det för det mesta ytterst liten dos över tid och de flesta tillfällen med lite större läcka så är gasläckan i ofta form av en liten jet-stråle och då är utblandningen med luft stå stor att det blir ingen större volym med brännbar gas och förmodligen är att tända gasolgrillen en betydligt riskablare situation...