Ska renovera tvättstuga och jag undrar om ska lägga tättskikt på golv och väggar?Gäller detsamma som till badrum?Hittade ingen info om det.Mvh Bebe
 
Då måste du berätta lite om var den ligger, t ex om det är i en källare. Nämn gärna lite om vad det är för underlag.
 
Det är på bottenvåningen i en villa(har ingen källare),väggarna är gips,golvet betong ska byta även golvbrunnen.
 
Jag gjorde så här efter att ha läst runt lite:

Tvättstugan ligger i källaren. Tätskikt bara kring golvbrunnen, ca 80x80 cm samt ca 1 dm upp längs väggen (golvbrunnen ligger ca 20 cm från vägg). I övrigt inget tätskit. Golvet är gjutet, på det ca 3-5 mm flytspackel för att få jämn yta, därefter klinker.

L
 
Bebe, du ska ha tätskikt på golvet med uppvik på vägg. Står i branschreglerna BBV, se på www.bkr.se
 
jon_h skrev:
Bebe, du ska ha tätskikt på golvet med uppvik på vägg. Står i branschreglerna BBV, se på www.bkr.se
Nja, beror på om det är platta som är oisolerad eller inte. Sid 7 i branschreglerna
*/ Om golv och väggar med direkt markkontakt
saknar underliggande/utvändig värmeisolering
kan tätskikt normalt uteslutas om golv och
väggmaterial i sin helhet består av mineraliskt
material. Eventuell fuktinträngning kan då fritt ske
genom konstruktionerna utan att stoppas upp
och anhopas under/framför tätskiktet. Dock bör
tätskikt utföras lokalt på golv och vägg vid duschplats
eller liknande för att undvika onödig nedfuktning
av konstruktionerna/*

Jag gör precis detta i vår tvättstuga som ligger på plattan på entreplan (ingen källare).
 
Jo, jag vet. Jag förutsatte att det var en isolerad platta.
 
hej
hittar ingen riktigt frågeställning om tätskikt på golv i tvättsuga som ger svar på mina frågor.

vi har ett nybyggt hus där vi nu ska klinka golvet i tvättstuga, har vart o köpt lip vs 20 ångspärr o vs30 tätskikt med remsor.
huset är enplans, allså isolerad platta på mark.

men vill egentligen inte tätskikta allt där, att köra remsor vid vägg golv vinkel verkar väl bra o lite upp på väggen men jag skulle helst tätskikta runt brunn och till vägg närmast och en bit ut från remsor vid vägg golv.

allså vill jag inte täskikta hela golvet.
varför vet jag inte rikitigt själv men det känns fel. kommer ju inte va nåt vatten direkt i tvättsuga om inte maskinen läcker.
vattnet kan väl ändå inte gå under tätskiktet o in vid väggen eller? och det rinner väl ändå ner i brunnen först? och blir det så mycket så de 10 cm på vägg skulle behöva användas har det väl runnit ut i rummen jämte för länge sen??

ne jag vill gärna ha svar på varför detta är så noga.
mvh daniel
 
äh det var ingen som svarade så jag åkte o gjorde det efter konsten alla regler tror jag. remsor mellan golv vägg och 1 strykning gjord över hela, 1 till väntar.

men tycker nog ändå inte det skulle gjort något att lämna en yta utan tätskikt så golvet kunde andas lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.