Man kan väl ha vägghängd wc-stol i ett hörn, alltså utgående från själva hörnet? Vilket mått till handfatets kant är i så fall minimum resp bekvämt?
 
BirgitS
1. Ja, det kan man ha.

2. Det beror nog på hur mycket toalett resp. handfat sticker ut i rummet, dvs. var handfatets kant är i förhållande till ens ben. Jag föreslår att du mäter upp i något hörn hur toaletten hamnar, placerar en stol/pall där och sen har en låda som får agera kommod så kan du själv pröva dig fram till vad du tycker är acceptabelt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Ja, det kan man ha.

2. Det beror nog på hur mycket toalett resp. handfat sticker ut i rummet, dvs. var handfatets kant är i förhållande till ens ben. Jag föreslår att du mäter upp i något hörn hur toaletten hamnar, placerar en stol/pall där och sen har en låda som får agera kommod så kan du själv pröva dig fram till vad du tycker är acceptabelt.
Så här menade jag: Har någon erfarenhet eller vet om standardmått vad gäller toa i hörn? Minimimåtten är ju beräknade i typ Svensk standard, och det är lätt att få fram för vad gäller wc och handfat i vinkel. Men jag saknar minimimått för när toa utgår från ett hörn. Hur många cm ifrån hörnet sätter jag ett 60 cm handfats mitt, och på samma sätt, hur många cm ifrån hörnet sätter jag på andra sidan en tvättmaskins mittpunkt? Minimummått, alltså. Gärna bekvämlighetsmått. Och detta gäller vägghängd toa, så den är ju lite längre ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.