Tja!

Installerade precis två stycken Adax Neo elradiatorer, 400v 1200w.

Dessa låter. Liksom ett surrande elektroniskt ljud från baksidan på radiatorn. Inte högt, men ändå irriterande eftersom det är i sovrummet. Där vill man gärna inte ha något brusande/surrande från radiatorerna..

Ett kobbigt ljud som liksom går rakt in i hjärnan. Båda radiatorerna är likadana.

Ska det vara så? Eftersom båda låter likadant menar jag? Och om dessa är såhär, hur står folk ut?

Mvh Johan
 
MultiMan
Jag installerade två 400V 1000W och ett 400V 600W av Neo nyligen och ingen av de hördes något, men det var å andra sidan inte i sovrummet.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag installerade två 400V 1000W och ett 400V 600W av Neo nyligen och ingen av de hördes något, men det var å andra sidan inte i sovrummet.

Ok, så du menar att dom är totalt ljudlösa? Inget surr/brus från baksidan av panelen?
 
MultiMan
Omöjligt att avgöra om någonting är totalt ljudlöst utan speciella rum och utrustning. Min hjärna + öron uppfattade ingenting extra utöver vad som är normalt i en vanlig bostad.
 
Nä det är väl sant iofs. Men hos mig går det inte att missa ljudet om man står i närheten av radiatorn. Känns ju inte som det skulle vara så..
 
Gammalt inlägg, men får se om den kan få liv igen.
 
Jag har ett gäng med NEO element, några gamla 2018 och några nya 2021 (med wifi).

Nu till problemet, dom har varit knäpptysta, fram till igår.

Idag hör vi ett tinnitusliknande ljud i samtliga element som är påslagna.

Efter lite felsökning är min slutsats;

När elbilsladdboxen går på full effekt (15-16 amp), tjuter det i elementen.

Vi har inte laddad med full effekt förrens igår, har verifierat genom att starta o stoppa laddningen.

Löste sig detta för trådskaparen?

//ms
 
J jazzaj skrev:
Jag har ett gäng med NEO element, några gamla 2018 och några nya 2021 (med wifi).

Nu till problemet, dom har varit knäpptysta, fram till igår.

Idag hör vi ett tinnitusliknande ljud i samtliga element som är påslagna.

Efter lite felsökning är min slutsats;

När elbilsladdboxen går på full effekt (15-16 amp), tjuter det i elementen.

Vi har inte laddad med full effekt förrens igår, har verifierat genom att starta o stoppa laddningen.

Löste sig detta för trådskaparen?

//ms
Tjenare!

Ja jag kontaktade tillverkaren av elementen och dom bekräftade att det var ett tillverkningsfel i vissa av dom där. Kommer inte ihåg vad men det var någon elektrisk komponent som tydligen gav upphov till missljudet.

Så dom skickade helt enkelt två nya som då var tillverkade senare eller nåt liknande. Och dom är helt tysta. Dom behöbde inte ens ha tillbaka dom två första jag köpte.. så vill du ha två extra element som låter så säg till haha!
 
H Hoffmeister skrev:
Tjenare!

Ja jag kontaktade tillverkaren av elementen och dom bekräftade att det var ett tillverkningsfel i vissa av dom där. Kommer inte ihåg vad men det var någon elektrisk komponent som tydligen gav upphov till missljudet.

Så dom skickade helt enkelt två nya som då var tillverkade senare eller nåt liknande. Och dom är helt tysta. Dom behöbde inte ens ha tillbaka dom två första jag köpte.. så vill du ha två extra element som låter så säg till haha!
Hm ok. Ja alla sju jag kollade hade missljud. Dock bara när man laddar bilen på full effekt. Dessutom bara den ena bilen.

Men jag skall kontakta dom, eftersom 5 element är inte ens 1 månad gamla.

Tack.

//ms
 
Gammal tråd men jag har precis införskaffat ett par Neo, ett par 400v där jag inte har några problem men kontoret fick ett 230v och det tjutande ljudet kommer driva mig till vansinne. Det piper på en frekvens som är olidlig.

Ska höra av mig till Adax och se vad som gäller år 2023 runt det här.
 
Detta löste sig inte. Adax skyllde på att det vara obalans i faserna eller något sådant.

Vi gjorde lite mätningar och konstaterade att det diffade en hel del i volt mellan faserna.

Jag installerade värmepump och slutade använda mina element efter det.

Kanske ingen hjälp i ditt fall, men så blev det för mig. :/

/Magnus
 
J jazzaj skrev:
Detta löste sig inte. Adax skyllde på att det vara obalans i faserna eller något sådant.

Vi gjorde lite mätningar och konstaterade att det diffade en hel del i volt mellan faserna.

Jag installerade värmepump och slutade använda mina element efter det.

Kanske ingen hjälp i ditt fall, men så blev det för mig. :/

/Magnus
Enfas-element i mitt fall. Fick snabbt svar av Adax som sa att enstaka element kunde strula, kunde vara någon komponent som kanske var utanför tolerans och bad mig kontakta inköpsställe för utbyte.

Så, ärendet ligger nu hos Bygghemma, de vill såklart ha bild, video, ditten, datten trots text från Adax själva hur det ska hanteras så vi får se.
 
Efter diskussion med Adax och Bygghemma fick jag nytt element. Det nya tjuter också. Vilket jävla skit det är, omöjligt att vara i samma rum som element-junket. Dyrt och sämst är mitt omdöme.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.