Gamla svarta spiskasetten med märket 'WARMO' och en synlig kontrollknapp, dammig och i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal kassett i sliten öppen spis med brinnande ved och verktyg bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilderna är min fina gamla kassett. Tyvärr låter fläkten som en rysk helikopterskvadron på krigsstigen. Är det någon som vet var man kan köpa en ny, eller ännu hellre får den gamla renoverad. Skulle bli så glad om någon kunde hjälpa med mig detta då Google svikit mig.
 
BjörnMedDenLillaGården BjörnMedDenLillaGården skrev:
[bild] [bild]
På bilderna är min fina gamla kassett. Tyvärr låter fläkten som en rysk helikopterskvadron på krigsstigen. Är det någon som vet var man kan köpa en ny, eller ännu hellre får den gamla renoverad. Skulle bli så glad om någon kunde hjälpa med mig detta då Google svikit mig.
Gammalt inlägg jag kommenterar men jag hittade ditt pga jag hade samma problem.

För mig löste det sig genom att ta ur fläkten. Dammsuga den så gott det går. Sätta tillbaka den med en liten glipa på ca 5 mm nederst. Nu låter min som vanligt igen.

Löste det sig för dig ?
 
Jag plockade isär hela fläkten och fettade om axeln, det gamla fettet hade torkat upp totalt, blev mycket bättre. Sitter inga kullager på axeln utan det är någon form av bussningar eller vad det heter.

Nu är det ett tag sedan jag gjorde det men om jag kommer ihåg rätt så får du först ta bort fläkten från själva ramen sen sitter det pressade små metallock som du får knacka upp och ta bort sen behöver du egentligen inte plocka bort mer (även om jag gjorde det) utan ta med fläkten till någon som har tryckluft och blås ut allt gammalt fett och tryck i nytt och sen montera ihop.
 
A argahemmasnickaren skrev:
Jag plockade isär hela fläkten och fettade om axeln, det gamla fettet hade torkat upp totalt, blev mycket bättre. Sitter inga kullager på axeln utan det är någon form av bussningar eller vad det heter.

Nu är det ett tag sedan jag gjorde det men om jag kommer ihåg rätt så får du först ta bort fläkten från själva ramen sen sitter det pressade små metallock som du får knacka upp och ta bort sen behöver du egentligen inte plocka bort mer (även om jag gjorde det) utan ta med fläkten till någon som har tryckluft och blås ut allt gammalt fett och tryck i nytt och sen montera ihop.
Hej,
Vet någon om det går att köpa en ersättningsfläkt?
 
  • Gilla
BjörnMedDenLillaGården
  • Laddar…
A Arre2021 skrev:
Hej,
Vet någon om det går att köpa en ersättningsfläkt?
Jag letade lite när jag hade problem med min. Hittade inget. Men mitt problem löstes genom att smörja fläkten med universalfett från clas ohlson.
 
  • Gilla
BjörnMedDenLillaGården
  • Laddar…
P pennan1 skrev:
Jag letade lite när jag hade problem med min. Hittade inget. Men mitt problem löstes genom att smörja fläkten med universalfett från clas ohlson.
Ok 👍 Min snurrar tyvärr inte längre och jag har provat byta kondensatorn men vetesjutton hur man kan komma åt och öppna här för att se hur det ser ut i motorn..
Grå, metallisk, sliten gasbehållare med varningsetikett, röd indikator, svart slanganslutning, och tre hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Arre2021 skrev:
Ok 👍 Min snurrar tyvärr inte längre och jag har provat byta kondensatorn men vetesjutton hur man kan komma åt och öppna här för att se hur det ser ut i motorn..
[bild]
Har du tryckt hårt på den röda knappen för att se om skyddet löst ut?
 
A argahemmasnickaren skrev:
Har du tryckt hårt på den röda knappen för att se om skyddet löst ut?
Nej det har jag inte gjort men kan prova det imorgon 👍
 
A Arre2021 skrev:
Nej det har jag inte gjort men kan prova det imorgon 👍
A argahemmasnickaren skrev:
Har du tryckt hårt på den röda knappen för att se om skyddet löst ut?
Funkade tyvärr inte.. den låter bara såhär.. ?
 
Jag har plockat isär min ännu mer än så. Jag fick isär den genom att plocka bort ringen. Den tog jag bort genom att dra den utåt och sedan uppåt. Då får du ut själva motorn till fläkten. Sedan smörj i de rörliga delarna. Min fläkt va tvungen att va i läge 3 för att orka starta innan. Nu går den jättefint
 
  • Närbild på mekanisk del med olja, metall kanter, markerad med rosa pil. Otydlig fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pennan1 skrev:
Jag har plockat isär min ännu mer än så. Jag fick isär den genom att plocka bort ringen. Den tog jag bort genom att dra den utåt och sedan uppåt. Då får du ut själva motorn till fläkten. Sedan smörj i de rörliga delarna. Min fläkt va tvungen att va i läge 3 för att orka starta innan. Nu går den jättefint
Ok 👍Ja nu ser jag ju att det går att få bort den lilla ringen 😊 då ska jag kika på det. Nyfiken på hur din fläkt låter , är det ett brummande ljud eller är det bara sus ?
 
Så här :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Förra året va första vintern i huset så vet inte med säkerhet hur den lät när den va ny. Den har väl uppskattningsvis 20 år på nacken. Jag gissar att föregående ägare eldat utan att haft på fläkten då fläkten lät helt bedrövligt innan jag plockade isär och smorde den. Nu kör vi på läge 1 när vi ser på tv, 2an kan vi ha när vi är i närheten men inte behöver ha det så tyst, läge 3 i princip bara när jag är ensam hemma i huset, elpriset är högt och jag befinner mig i andra delar av huset 😅
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pennan1 skrev:
Förra året va första vintern i huset så vet inte med säkerhet hur den lät när den va ny. Den har väl uppskattningsvis 20 år på nacken. Jag gissar att föregående ägare eldat utan att haft på fläkten då fläkten lät helt bedrövligt innan jag plockade isär och smorde den. Nu kör vi på läge 1 när vi ser på tv, 2an kan vi ha när vi är i närheten men inte behöver ha det så tyst, läge 3 i princip bara när jag är ensam hemma i huset, elpriset är högt och jag befinner mig i andra delar av huset 😅
Ja min lät som en helikopter typ så jag hoppas jag får igång den igen men bra att ha en referens hur den kan låta 😊👍 återkommer får vi se
 
  • Gilla
pennan1
  • Laddar…
A Arre2021 skrev:
Ja min lät som en helikopter typ så jag hoppas jag får igång den igen men bra att ha en referens hur den kan låta 😊👍 återkommer får vi se
P pennan1 skrev:
Förra året va första vintern i huset så vet inte med säkerhet hur den lät när den va ny. Den har väl uppskattningsvis 20 år på nacken. Jag gissar att föregående ägare eldat utan att haft på fläkten då fläkten lät helt bedrövligt innan jag plockade isär och smorde den. Nu kör vi på läge 1 när vi ser på tv, 2an kan vi ha när vi är i närheten men inte behöver ha det så tyst, läge 3 i princip bara när jag är ensam hemma i huset, elpriset är högt och jag befinner mig i andra delar av huset 😅
Lite off topic men jag kör med 2st bestickshållare från Ikea och pellets 👍 funkar hur bra som helst och brinner ca 4 timmar med jämn värme istället för ved som blir jäkligt varmt och sen kallt… har monterat fötter på behållarna så att luften kan cirkulera, sen så fyller man dom till kanten och på med tändvätska(Biltemas är bäst)
 
  • Två gula flammor brinner inuti vad ser ut som en ugn eller kamin, genom ett glasfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pär Mårtensson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.