H Hybro skrev:
Hur ska det kunna ske?

Gissningsvis är det väl högre tryck i kallvattensystemet inne i huset än i slangen.

Detta måste du förklara!
Ok. Lägg slangen i solen. Trycket stiger kraftigt. Du kanske tappar vatten någon annanstans i huset så trycket går ned.
Hur som helst skulle inte backventiler installeras om risken inte finns att vatten tar sig tillbaka. Inte minst när man har fasta bevattningssystem anslutna till dricksvattensystem.
Men det verkar vara något man infört på senare tid. Jag köpte ett bevattningssystem i Australien för sådär 30 år sedan och frågade Stockholm vatten om det fanns krav på backventil (som i Australien). De var helt oförstående då. Numera monteras en ny backventil när de byter vattenmätaren.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Detta ska jag testa till sommaren med slangen.
Troligen ändrar dessutom slangen diameter, så jag ställer mig tvivlande att nån större mängd vatten tar sig tillbaks in i huset.

Förstår din tanke om det är mycket luft i trädgårdsslangen, som utvidgar sig betydligt mer än vatten om slangen ligger i solen.


Om jag fyller en gryta med kallvatten, till ett märke på insidan av en gryta, typ 1 cm ned och sedan värmer vattnet till 60 grader, då rinner vattnet över?
 
Redigerat:
  • Haha
Håkanen67
  • Laddar…
Backventil och vattenmätare.

Detta kan jag köpa.
Säg att några hus är placerade typ på en slänt 10 meter högre än vattenverket, som plötsligt stannar.
Då far vatten bakåt om någon öppnar t ex en vattenkran i ett eller flera hus .
 
H Hybro skrev:
Detta ska jag testa till sommaren med slangen.
Troligen ändrar dessutom slangen diameter, så jag ställer mig tvivlande att nån större mängd vatten tar sig tillbaks in i huset.

Förstår din tanke om det är mycket luft i trädgårdsslangen, som utvidgar sig betydligt mer än vatten om slangen ligger i solen.


Om jag fyller en gryta med kallvatten, till ett märke på insidan av en gryta, typ 1 cm ned och sedan värmer vattnet till 60 grader, då rinner vattnet över?
Kom ihåg att luft kan komprimeras till skillnad mot en vätska.
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Vet.
 
Men det var inte svaret på min fråga.
 
MultiMan
Det där med att slangen sväller varierar högst påtagligt med vilken kvalitet man köper. Använder man dubbelarmerade 3-4 lagers proffsslangar så händer inte mycket alls trots höga tryck. Skitslangar för några hundralappar är givetvis en annan sak. Granngården har sålt den mer avancerade typen t ex, så inget exotiskt. Troligen främst till bönder och liknande.
 
Medveten om detta. Men hur var det med vattnets volymändring
p g a uppvärmning?
 
Jobbigt...

Googlade 5 - 8 % med utgångsläge 4 grader då vattnet har som störst densitet.
 
Det här med att det skulle bli högre tryck i slangen än vattensystemet är ju ren gissning.
Föga troligt att det skulle bli över 6 bars tryck i en gummislang som lätt expanderar.

Så här är det. Om din slang tex skulle ligga i en pool utan backventil och tex kommunen stänger vattnet eftersom det exempelvis är ett läkage i marken så kommer vattnet rinna ut i hålet och det blir vacuum i din slang som ligger i poolen. Då dras smutsigt vatten in i det kommunala ledningssystemet.
 
De va värst. Vacuum?

Du menar säkert undertryck i förhållande till omgivningen.
 
Om du ska vara den så i vardagslag betyder vakuum en volym där trycket är mindre än atmosfärstrycket vilket det blir i slangen om slangen suger in vatten från poolen.

Nöjd?
 
Förlåt om jag återgår till ämnet...
Men ganska ofta kan man släppa bakstycket, trycka in det och spänna igen och sen är allt bra
 
  • Gilla
RWD och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.