Hej. Vi har köpt till mark och gjort en fastighetsreglering. Därmed hamnar tre av våra gamla gränsmarkeringar inne i fastigheten. Får jag ta bort dessa eller jag ska ha tillåtelse från lantmäteriet?

All mark till vänster om vägen tillhör oss och gränsmarkeringarna i form av rör i mark är vid de röda markeringarna jag ritat.
Satellitvy av landskap med byggnader, fält, app-gränssnitt och en markör märkt 'Hem'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Reglering då är det säkert nya dubbar/rör som sats dit, är dom nya på rätt ställe och lagfört och dom gamla är innanför så kan du ta bort dom. Som ett tips, sätt ett armeringsjärn 1 meter höga i dom nya rören om det är rör, så behöver du aldrig leta efter dom, kommer att synas i 50 år var dubben finns.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om dessa markeringar är gällande gränsmärken och det uppstår fara i bevishänseende avseende fastighetsgränser som en följd av att du tar bort dem så är det brottsligt (brottsbalken).

Du kan alltså ta bort dem om:

1. de inte är gällande gränsmärken efter förrättningen.

eller,

2. det inte uppstår fara i bevishänseende om du tar bort dem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag vill minnas att det är dödsstraff på att ens röra ett gränsmärke. Och dina efterlevande får 100 miljarder i böter. Det är i alla fall vad jag lärt mig här på byggahus.
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag vill minnas att det är dödsstraff på att ens röra ett gränsmärke. Och dina efterlevande får 100 miljarder i böter. Det är i alla fall vad jag lärt mig här på byggahus.
Bara tanken kan ge upphov till besök av särskilda insatsstyrkan på Lantmäteriet. Tuffa killar.
 
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 5 till
  • Laddar…
Är de aktuella gränsmarkeringarna inritade och inmätta på förrättningskartan?
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara tanken kan ge upphov till besök av särskilda insatsstyrkan på Lantmäteriet. Tuffa killar.
När man gick på KTH och såg eleverna på Lantmäterisektionen så skulle jag nog säga att blodet inte isades.......😆
 
  • Haha
  • Gilla
Eld och 6 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Reglering då är det säkert nya dubbar/rör som sats dit, är dom nya på rätt ställe och lagfört och dom gamla är innanför så kan du ta bort dom. Som ett tips, sätt ett armeringsjärn 1 meter höga i dom nya rören om det är rör, så behöver du aldrig leta efter dom, kommer att synas i 50 år var dubben finns.
Tack för snabbt svar.

Nej inga nya dubbar eller gränsrör är satta. Fastigheten vi reglerade till oss har egen yttre gräns som var markerad sedan tidigare och vår befintliga fastighet låg ”inne i” denna.
Jag tolkar det som att det ska vara lugnt att ta bort rören jag markerat. Egentligen är det bara två jag vill ta bort då det tredje står i ett stengärde och inte är något hinder.

Det innanför röda strecket är vår gamla fastighet och hade den nya marken på tre sidor och vägen på den fjärde.
Luftvy av fastighet, markerad med röd linje, med byggnader, fält, träd och väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den överkryssade gamla fastighetsgränsen beskrivs som ”traktgräns utgående” på kartan så jag antar att den är borta ur systemet.
Skärmavbild av fastighetskarta med teknisk beskrivning, byggnader och vatten, från Lantmäteriet, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klart det går att ta bort dom, under förutsättning att gränser finns markerade på ett varaktigt sätt mellan er och annan fastighet. Så det blir att sikta in allt som har med den nya gränsen att göra. Det får inte finnas en antydan om tvivel var gränserna går. Sätt armeringsjärn i eller strax intill befintliga dubbar så det blir 100 % säkert var gränser är. Med att det inte finns nya dubbar, blir det som i gamla dagar bara ett lite stenröse, som växer igen och ingen vet var dom finns. Har lika med stenrösen från 1940 och efter många om och men och med lantmäteriets uppgifter blev det armeringsjärn på dom ställena där rösena är. Håller ytterligare i 50 år minst.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klart det går att ta bort dom, under förutsättning att gränser finns markerade på ett varaktigt sätt mellan er och annan fastighet. Så det blir att sikta in allt som har med den nya gränsen att göra. Det får inte finnas en antydan om tvivel var gränserna går. Sätt armeringsjärn i eller strax intill befintliga dubbar så det blir 100 % säkert var gränser är. Med att det inte finns nya dubbar, blir det som i gamla dagar bara ett lite stenröse, som växer igen och ingen vet var dom finns. Har lika med stenrösen från 1940 och efter många om och men och med lantmäteriets uppgifter blev det armeringsjärn på dom ställena där rösena är. Håller ytterligare i 50 år minst.
Marken vi lade till har stengärden och väg på 75% och på övriga 25% sattes rör i mark 1989 så gränsen är tydlig runt hela fastigheten.
Det står dessutom några rör i stengärdena om jag inte missminner mig.
 
  • Gilla
holahansola
  • Laddar…
Bra då är du hemma, men sätt gärna bättre markeringar så det framstår klart var gränserna går.
Lycka till och God Jul
 
Tack detsamma och tack för bra svar.
 
J jonaserik skrev:
Reglering då är det säkert nya dubbar/rör som sats dit, är dom nya på rätt ställe och lagfört och dom gamla är innanför så kan du ta bort dom. Som ett tips, sätt ett armeringsjärn 1 meter höga i dom nya rören om det är rör, så behöver du aldrig leta efter dom, kommer att synas i 50 år var dubben finns.
1m.. Låter lite farligt..
 
K karlmb skrev:
1m.. Låter lite farligt..
Varför då, den syns tydligt och vill man kan man sätta en vimpel på topp som extra markering, har järn vid mina råmärken ( bara stenhögar ) och ser inget farligt i det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.