Halloj! Min första tråd här så bear with me..

Tänkte montera ner element för att måla på baksidan men så ser jag efter en inspektion att jag saknar en mutter för att låsa vattnet att forsa vidare.. Märker även att detta element är anslutet till ett annat element men verkar inte som att det går något vatten från nånstans till dessa element? Jag är djupt förvirrad över detta. Dessa element är inte alls varma heller som resterande av mina element så kan någon som är betydligt smartare än mig på detta förklara hur detta egentligen fungerar? haha
 
  • Skadad dörrkarm, handdukstork, toalettpapper, vitt kakel, toalettstol, brun trägolv, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kläder i hörn, vita väggar, metallstöd, stående bild, dolda detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med pappershandduk hängande på en radiator bredvid en toalett. Kakelvägg, terrakottafärgat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledning med läckage, rost och skador i en hörnkonstruktion. Behov av reparation synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit element i hörn med termostatventil, på brunaktigt golv, bristfälligt inpassad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Ska elementen sitta kvar efter målning? Måste du i så fall montera bort det för att måla? Du bör kunna komma åt tillräckligt långt bakom elementet med en elementroller eller -pensel.
 
  • Gilla
Centano och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ska elementen sitta kvar efter målning? Måste du i så fall montera bort det för att måla? Du bör kunna komma åt tillräckligt långt bakom elementet med en elementroller eller -pensel.
Alltså om dessa inte ens fungerar utan agerar som nån form av "dummy" element då kommer jag nog inte ens vilja ha dessa kvar öht..
 
Jag tror inte en mutter är nån vidare bra lösning här. Det kommer sluta med väldigt mycket mer vatten på dig och golvet än vad du tror om planen är att skruva bort element och sen skruva på mutter.

Du behöver stänga vattnet för detta.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror inte en mutter är nån vidare bra lösning här. Det kommer sluta med väldigt mycket mer vatten på dig och golvet än vad du tror om planen är att skruva bort element och sen skruva på mutter.

Du behöver stänga vattnet för detta.
Nu menade jag att jag ville hitta själva "avstängningsmuttern" som sitter på lite nyare element.. Men återigen jag tror inte dessa element är ens kopplade till någon värmecentral.. men jag kan ha ytterst fel
 
Düsseldorff
Kayzak Kayzak skrev:
Alltså om dessa inte ens fungerar utan agerar som nån form av "dummy" element då kommer jag nog inte ens vilja ha dessa kvar öht..
Men vafan det är klart att det inte är nån sorts utsmyckning. Det är väl termostaten som hakat upp sig. Sök här på forumet, finns 1000 trådar om hur du fixar det.
 
  • Haha
  • Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Kayzak Kayzak skrev:
Nu menade jag att jag ville hitta själva "avstängningsmuttern" som sitter på lite nyare element.. Men återigen jag tror inte dessa element är ens kopplade till någon värmecentral.. men jag kan ha ytterst fel
Finns ingen avstängningsmutter på något vattenelement. Du kanske tänker på avluftningsventilen?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Finns ingen avstängningsmutter på något vattenelement. Du kanske tänker på avluftningsventilen?
Jag såg att han skruvade till någonting längst ner.. Detta finns ju typ inte på mina? Eller är jag helt blind?
 
Kayzak Kayzak skrev:
[media]Jag såg att han skruvade till någonting längst ner.. Detta finns ju typ inte på mina? Eller är jag helt blind?
På nyare elementkoppel kan man strypa tillflödet. Det går inte på så gamla element som du har, så ska du plocka bort det får du stänga av cirkulationen, demontera elementet och plugga anslutningarna. Det är både jobbigt och blött (jag har gjort det ett par gånger). Element är tunga, vattnet är svart och äckligt.

Ska du måla, så köp en elementpensel för att måla bakom och låt elementen sitta kvar. Sedan skaffar du en luftningsnyckel och luftar av elementen. Det kan ju vara därför de inte blir varma. Och fungerar inte det är det säkert termostaten. Då får du demontera vredet och knacka lätt på piggen (inte dra) så att den åker ut. Sedan skjuter du den fram och tillbaka några gånger, kanske har du på lite 5-56 eller dylikt, och sedan monterar du tillbaka termostaten. I 99 fall av 100 blir elementet varmt då.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
På nyare elementkoppel kan man strypa tillflödet. Det går inte på så gamla element som du har, så ska du plocka bort det får du stänga av cirkulationen, demontera elementet och plugga anslutningarna. Det är både jobbigt och blött (jag har gjort det ett par gånger). Element är tunga, vattnet är svart och äckligt.

Ska du måla, så köp en elementpensel för att måla bakom och låt elementen sitta kvar. Sedan skaffar du en luftningsnyckel och luftar av elementen. Det kan ju vara därför de inte blir varma. Och fungerar inte det är det säkert termostaten. Då får du demontera vredet och knacka lätt på piggen (inte dra) så att den åker ut. Sedan skjuter du den fram och tillbaka några gånger, kanske har du på lite 5-56 eller dylikt, och sedan monterar du tillbaka termostaten. I 99 fall av 100 blir elementet varmt då.
Alright! Tack! Jag köper en elementpensel. Låter ju onekligen som den bättre lösningen.. heter det bara elementpensel?
 
P
Matningen finns säkert i väggen. Jag har 4st sådana. Ingjutna!
Titta i andra rum, våningen under eller källaren. Någonstans går det nog rör dit.
Kan också vara så att någon har stängt av dom med en ventil...
 
Du har nedre avstängning om du skruvar av det stora locket på nedre röret finns en skruv att skruva in där under brukar inte läcka där sen kan du stänga termostaten och lossa elementet men det enklaste är förstås att du köper en elementrulle med långt skaft bra att ha i många sammanhang mycket smidigare än en elementpensel
 
Düsseldorff
Kayzak Kayzak skrev:
Alright! Tack! Jag köper en elementpensel. Låter ju onekligen som den bättre lösningen.. heter det bara elementpensel?
Köp en elementroller med så långt skaft du hittar och dito elementpensel.
 
Längst ned har du returventilen. Skruva av locket och skruva den i botten. Oftast brukar ventilen läcka så man får va lite snabb med att få tillbaka locket och stäng termostaten eller ta bort termostaten och montera ett buntband över termostatventilen så piggen hålls inne. När du lyfter av radiatorn får du vara beredd med tummen och sätta framför inloppet på radiatorn så slipper du få ut det mesta av vattnet.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.