Hej!

Har precis köpt ett hus byggt 1963 med stomme av lättbetong. Vi behöver byta några dörrar, inklusive karmar och det är ju ofrånkomligt att det dammar en del när man är och river i dörröppningarna.

Fråga 1: Är det farligt att arbeta i dammet utan någon form av andningsskydd? Har dålig koll på exakt vad som är farligt med lättbetong, eller blåbetong snarare... Är inte ens säker på att vi har blåbetong, kan vara ofarlig lättbetong också.

Fråga 2: Hur fäster man nya karmen i betongen? De gamla sitter med nån sorts spetsiga metallskivor ca 2 mm tjocka. Är det så man gör nuförtiden också?

Fråga 3: Om man inser sina begränsningar och kommer fram till att det är bättre att jag håller mig på mitt jobb och tjänar in pengar som jag sedan betalar en hantverkare för att sätta in de nya karmarna (istället för att slösa bort min ledighet på att försöka byta själv), vad kan han tänkas ta för att malla in och fästa 6 st nya karmar? Förutsättningen är att jag river bort det gamla, köper nya karmar/dörrar och att snickaren bara skall göra själva monteringen.
 
Damm är alltid onyttigt, självklart sätter du på dig andningsmask.

Är det tjocka murade lättbetongväggar eller tunnare lättbetongplank?
 
Plankmodell...typ 10-15 cm tjockt...
 
De tunnare 70 mm-planken brukar jag fodra med en 45x70 som limmas och fäst med hemaspik. Sedan skruvar jag karmen i denna. Tjockare plank bör du kunna plugga i, eller helt enkelt skumma fast karmen.
 
Skumma? Fogskum?
 
Jupp, precis.
 
Var och mätte idag och det är 10 cm väggar. På byggfirman sa de att man borrar, pluggar och fäster som vanligt med karmskruv.

Har dock ett annat problem nu... 4 av 5 dörrar går nog att få in standardstorlek 8x21 i, men den femte är bara 205 hög... Så frågan nu är om man kan såga av 5 cm längst upp i betongen? Jag tänker mig att borra ett eller flera hål och sen köra med tigersågen, med lämpligt blad... Kan det funka?

Alternativet är att beställa 8x20 men det är specialmodell och har typ 5-6 arbetsveckors leveranstid och det har vi inte tid med. Tilläggas kanske bör att det handlar om brandklassade dörrar, därav väntetiden.
 
På vårt hus (betonghålsten på nedervåningen) visade det sig att tre dörrar på samma långvägg hade tre olika höjd (standard minus 20-40 mm). Tydligen har de missat att ta upp tillräckligt stort hål när det byggdes, och sedan fått justera dörrarna efter hålet i stenväggen.

Karmarna var avkapade i nederkanten, och när vi satte in spegeldörrar kapade jag helt sonika dessa i nederkanten också. Gångjärnen hamnade ändå på rätt plats - vårt hus är byggt på 70-talet och har snäppgångjärn på alla dörrar.

Den typ av "moderna" spegeldörrar vi köpte (ej massiva) har en träram inuti, och det gick tämligen bra att pilla bort nederdelen av träramen (som satt i biten som sågades bort) och limma tillbaks i dörrens nederkant igen. Kapade gjorde jag med en fintandad fogsvans med maskeringstejp över snittet, för att inte flisa ytskiktet.
Men detta är nog till föga hjälp för Dig, eftersom Du har brandklassade dörrar med en helt annan uppbyggnad......
 
Bstrand, det går säkert utmärkt att såga upp några centimeter större hål.
 
Hej
Ja det går nog att såga upp med tanke på att det inte är en bärande vägg är det säkert ingen balk där utan vanliga block. (hade den varit bärande hade den varit minst 150mm tjock) För infästning av karmen rekomenderar jag vanliga nylonplugg för betongvägg till den storleken som är på karmskruven. Ta dock de längre karmskruven så att du kommer in en bit i väggen. Se också till när du slår in pluggen att delningen på pluggen hamnar så att pluggen spänner upp och ner och inte i sida för då är det risk att du spräcker lättbetongen. Borra hålen i lättbetongen med 0,5 mm mindre borr än rekomenderat så funkar det bra. Vill du garantera fastsättningen så använder du fogskum, det har jag gjort. Man får ju isoleringen på köpet då så att säga. Lycka till.

Mvh Honken
 
Om man monterar en brandklassad dörr med fogskum måste väl fogskumet vara brandsäkert det med (om det var bransäkerheten man var ute efter), så var får man tag i brandsäkert fogskum? (för vanligt polyuretanskum är väl inte brandsäkert eller?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.