Hej!

Har kollat runt lite och det verkar finnas en massa fina insatskaminer för eldstäder att köpa i england.

Priset är ofta en tredjedel mot vad en Keddy-insats kostar här i sverige.

Exemplevis https://www.directstoves.com/stoves/wood-burning-stoves.html

Känner en som kör lastbil dit ibland så transporten kan nog lösas billigt.

Nån som gjort nåt likande och installerat i eldstaden hemma?
 
Kolla hur det är med energimärkning så du kan få den godkänd sen.
Hur vet jag om min nyinköpta kamin uppfyller kraven?
När du köper en nyproducerad kamin ska den vara CE-märkt och därmed åtföljas av en prestandadeklaration. I prestandadeklarationen finns information om produktens egenskaper som Boverkets byggregler ställer krav på, det vill säga koloxidutsläpp och verkningsgrad. Det är tillverkaren som tar fram prestandadeklarationen. Du kan jämföra värdena i prestandadeklarationen med de högsta tillåtna värden för utsläpp av koloxid och nivåer för lägsta tillåtna verkningsgrad som finns i tabell 6:7412 i Boverkets byggregler.
 
  • Gilla
krille09
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Behöver du bygganmälan för den där du bor? I så fall kommer kommun kräva energideklaration till exempel. Värt att kolla upp.

Sen får du kolla tullregler.
[länk] Ads&mtm_kwd=Nätshoppa från Storbritannien&gclid=Cj0KCQiAyeWrBhDDARIsAGP1mWQ7T8O_bffKFzb_uqAogYszW6GRLf-a9S67QoR2ao8P9nOyeTlm8fUaAmSOEALw_wcB
Man verkar behöva göra en ändringsanmälan vad jag förstår.
 
Vid ändring av eldstad vad det dom nya reglerna som gällde stod det så det är bäst att kolla så din kamin är ok.
 
England är utanför EU så det är inte säkert att deras intyg gäller Kolla detta innan du köper.Bygganmälan krävs alltid vid nyinstallation samt även när du ska återställa gammal skorsten.
’Krävs intyg från sotare innan du kan få slutintyg.
 
R
T Tobbe_C skrev:
Behöver du bygganmälan för den där du bor? I så fall kommer kommun kräva energideklaration till exempel. Värt att kolla upp.

Sen får du kolla tullregler.
[länk] Ads&mtm_kwd=Nätshoppa från Storbritannien&gclid=Cj0KCQiAyeWrBhDDARIsAGP1mWQ7T8O_bffKFzb_uqAogYszW6GRLf-a9S67QoR2ao8P9nOyeTlm8fUaAmSOEALw_wcB
Behövs energideklaration vid montage av kamin?
 
Redigerat:
K krille09 skrev:
Hej!

Har kollat runt lite och det verkar finnas en massa fina insatskaminer för eldstäder att köpa i england.

Priset är ofta en tredjedel mot vad en Keddy-insats kostar här i sverige.

Exemplevis [länk]

Känner en som kör lastbil dit ibland så transporten kan nog lösas billigt.

Nån som gjort nåt likande och installerat i eldstaden hemma?
Deras Defra är väl samma lika som EU reglerna. Kolla bara att du kan få tag i reservdelar om olyckan är framme.
 
R Rejäl skrev:
Behövs energideklaration vid montage av kamin?
Kommunen brukar begära in den, ja.
 
R
T Tobbe_C skrev:
Kommunen brukar begära in den, ja.
Ok vid inmotade i befintlig eller nybyggnation?
 
R Rejäl skrev:
Ok vid inmotade i befintlig eller nybyggnation?
Befintlig samt nyproduktion. Om det redan står en kamin där så kan man byta till likvärdig utan ny ansökan.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R
T Tobbe_C skrev:
Befintlig samt nyproduktion. Om det redan står en kamin där så kan man byta till likvärdig utan ny ansökan.
Bygger nytt nu o kommunen har inte ställt en fråga. Energideklarationen finns den inte med, frågade min KA om detta och enligt honom så anses kaminer inte vara den primära uppvärmningskällan och då skulle den inte tas med i beräkningarna..
Och nya hus med bara kamin som uppvärmningskälla får man inte bygglov för…
 
R Rejäl skrev:
Bygger nytt nu o kommunen har inte ställt en fråga. Energideklarationen finns den inte med, frågade min KA om detta och enligt honom så anses kaminer inte vara den primära uppvärmningskällan och då skulle den inte tas med i beräkningarna..
Och nya hus med bara kamin som uppvärmningskälla får man inte bygglov för…
Min tolkning är att att kravet gäller även rumsvärmare men kommunerna har inte jättebra koll tycker jag.
Här kan du läsa direkt från boverket.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/andring-av-byggnader/kaminer-och-vedspisar/

Själv fick jag skicka en energideklaration trots att man inte borde behöva göra det för Bastukaminer. Men för mig gick det fortare att komplettera med det än att bråka om att det inte behövs.
 
R
T Tobbe_C skrev:
Min tolkning är att att kravet gäller även rumsvärmare men kommunerna har inte jättebra koll tycker jag.
Här kan du läsa direkt från boverket.
[länk]

Själv fick jag skicka en energideklaration trots att man inte borde behöva göra det för Bastukaminer. Men för mig gick det fortare att komplettera med det än att bråka om att det inte behövs.
Så kan det vara men jag har inte energideklarerat mina kaminer..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.