Jag har ett sekelskifteshus och på ovanvåningen ligger ett gammalt plankgolv (direkt på bjälklaget tror vi) på hela våningen. Innerväggarna har sedan byggts ovan på detta plankgolv. Golvet är gammalt och sönder på många ställen men frsmförallt så lutar det ordentligt (sitter man i kontorsstolen i ett av rummen rullar det nedåt). Nu vill vi byta golven, i vart fall i tre av sovrummen, men hur går vi tillväga? Kan man såga av golvet intill innerväggarna eller påverkar det golvet i anslutande rum? Kan innerväggarna rasa? Kan man lägga nytt golv på det gamla plankgolvet (som sviktar och lutar)? Och hur får man sådana fall bort att golvet lutar och sviktar?

Vår tanke har varit att såga av plankgolvet vid innerväggarna och regla upp bjälklaget så vi kan lägga spånskiva plant och lägga nytt golv på det, men nu är vi osäkra på den idén.
 
  • Vit dörr på glänt med silverhandtag, trägolv inuti, vita väggar och lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Är det inte ett gammalt undergolv? Ta en bild så att man ser hela golvet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Är det inte ett gammalt undergolv? Ta en bild så att man ser hela golvet.
Jo jag tror det är ett undergolv. Men övervåningen togs i bruk först 1987 så det har aldrig legat något annat golv än detta där uppe. Allt förhåller sig till detta golvet så att säga (dörrar, element osv). Lägger upp en till bild när jag kommer hem.
 
Är du verkligen helt hundra på att det är gjort som du tror då? Att lägga plankgolv över en hel våning och sen resa innerväggar är nog ganska ovanligt. Det är betydligt mer "ekonomiskt" virkesmässigt att lägga golvet när väggarna står där.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är du verkligen helt hundra på att det är gjort som du tror då? Att lägga plankgolv över en hel våning och sen resa innerväggar är nog ganska ovanligt. Det är betydligt mer "ekonomiskt" virkesmässigt att lägga golvet när väggarna står där.
Helt säker på att golvet går under väggarna. Kan vissa tydligare bild sen. Vi har sett ritningar som visar att det bara fanns ett rum på ovanvåningen innan och resten angavs som vind. Sen 1987 reste man innerväggarna som finns i övrigt. Men samtliga innerväggar står på golvet.
 
Om golvet redan nu sviktar lär det väl fortsätta svikta, om än kanske mindre, om du lägger mer golv uppepå.

Såga av golvet i ett rum men tro att det sköter sig fint i angränsande rum är heller inte någon höjdare tror jag. Inte alls säkert att den nya mellanväggen står på stumt bjälklag under golvbiten. Väggen kan ju lika gärna stå lite och sväva mellan bjälkarna under golvet. Sågar du då av golvet och tar bort stödet på ena sidan av väggen kan det gå snett rejält.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Om golvet redan nu sviktar lär det väl fortsätta svikta, om än kanske mindre, om du lägger mer golv uppepå.

Såga av golvet i ett rum men tro att det sköter sig fint i angränsande rum är heller inte någon höjdare tror jag. Inte alls säkert att den nya mellanväggen står på stumt bjälklag under golvbiten. Väggen kan ju lika gärna stå lite och sväva mellan bjälkarna under golvet. Sågar du då av golvet och tar bort stödet på ena sidan av väggen kan det gå snett rejält.
Ja lite det jag befarar. Alternativet kvar är att ta ner alla innerväggar då? Göra om göra rätt?
 
Düsseldorff
K Kajsala234 skrev:
Ja lite det jag befarar. Alternativet kvar är att ta ner alla innerväggar då? Göra om göra rätt?
Ja, ska du göra det riktigt ordentligt är det ju det som gäller tyvärr.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, ska du göra det riktigt ordentligt är det ju det som gäller tyvärr.
Aj det var tråkigt. Här ser man tydligare.
 
  • Vit dörr på glänt, trägolv, golvlister, dolda kablar, spår av slitage, inuti ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv i inomhusmiljö, synlig dörrpost, del av kakelugn, vit dörrkarm, knutar i plankor, hemtrevlig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
Risken finns att det inte går någon golvregel under väggen. Om du då kapar golvet intill väggen, så blir väggen hängandes i taket. Eller i värsta fall, så sjunker/faller väggen ner i trossbotten.
Mest sannolikt är det ett undergolv. Kanske kan ni lägga ett nytt golv ovanpå.
Men beroende på vilken typ av golv ni ska lägga. Så kan det vara enklare/bättre att räta det direkt. Med hjälp av en lång borr kan ni ta reda på vart golvreglarna ligger. Förhoppningsvis ligger de under väggarna.
 
R
K Kajsala234 skrev:
Ja lite det jag befarar. Alternativet kvar är att ta ner alla innerväggar då? Göra om göra rätt?
Nej du behöver inte ta ner alla innerväggar..

dom innerväggarna du har en bjälke rakt under behöver du inte göra något bara såga av golvet.. är det ingen bjälke under så får man ta bort bitvis av golvet och göra avväxlingar emellan bjälkarna typ att man sågar up med säg en meters mellan rum för att få dit avväxlingarna..

Du behöver sedan få dit mera stöd för spångolvet där bjälken ligger under innerväggen..

Sedan får man hyvla och sala på bjälkarna med långa kilar så att det blir plant innan man monterar det nya spån golvet..

Det kan bli nödvändigt att höja innerdörrarna alternativt såga av karm o dörrblad beroende på hur stor höjdskillnaden blir..

Sist men inte minst ta rum för rum kanske två rum i taget så har du någonstans o jobba, kapa spånskivor tillverka kilar osv..
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael Ströms och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det?
 
K Kris1 skrev:
Hur gick det?
Vi håller fortfarande på.. efter att konstaterat hur bjälklaget är lagt så har vi börjat ta bort undergolvet och sen lagt till reglar i bjälklaget och stabiliserat det. Vi har 1 1/2 rum kvar. Innerväggarna står kvar (de var bygga över bjälklag, i tillräcklig grad för att ha stabilitet. Vi kommer sedan lägga på ett nytt kraftigt furugolv direkt på bjälklaget. Vi renoverar undervåning samtidigt, så tyvärr tar det lite tid. Men ska lägga till lite bilder sen som visar hur vi har gjort och hur slutresultatet blir!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.