Jag kommer bli tvungen att renovera badrummet i min bostadsrätt då stammarna ska bytas ut.

Jag har dålig koll på vad som gäller. Om jag fattar rätt måste de bryta upp vägg och golv när de byter stammarna och sen ska jag bekosta själva badrumsrenoveringen.
Badrummet är modernt och i gott skick.
Vad är viktigt att tänka på vid en badrumsrenovering?
Ska jag prata med mitt försäkringsbolag om vilka krav de har?
Jag blev nyligen arbetslös och behöver göra en så billig renovering som möjligt, men utan att vara dumsnål. Jag förstår att man inte får slarva med renovering av badrum.
 
BirgitS
Du behöver läsa in dig på branschreglerna från BKR (kakel, klinker), GVK (våtrumsmatta/tapet) och/eller MVK (målade väggar) samt Säker vatten (sånt som rör VVS). Det är sånt som försäkringsbolagen vill att man följer.

Exakt vad som bekostas av föreningen och av dig beror på vad man bestämmer i föreningen. Det vanliga är väl att det tas upp på ett föreningsmöte.

Våtrumsmatta och -tapet är avsevärt billigare än kakel och klinker.
 
  • Gilla
Kane och 2 till
  • Laddar…
sandnejlika sandnejlika skrev:
Jag kommer bli tvungen att renovera badrummet i min bostadsrätt då stammarna ska bytas ut.

Jag har dålig koll på vad som gäller. Om jag fattar rätt måste de bryta upp vägg och golv när de byter stammarna och sen ska jag bekosta själva badrumsrenoveringen.
Badrummet är modernt och i gott skick.
Vad är viktigt att tänka på vid en badrumsrenovering?
Ska jag prata med mitt försäkringsbolag om vilka krav de har?
Jag blev nyligen arbetslös och behöver göra en så billig renovering som möjligt, men utan att vara dumsnål. Jag förstår att man inte får slarva med renovering av badrum.
Känns ju rätt tufft av föreningen om de inte gör en återställning till bruksskick av normal standard. Kan de verkligen göra ett stambyte och kräva medlemamrna på badrumsrenovering. Känns tveksamt.
(Finns väldigt kunniga på forumet som nog kan svara på det).

Det rimliga är väl att föreningen i samband med renovering också skall stå för renovering av badrum, möjligen att man får bekosta egna val av kakakel etc om man har särskilda önskemål.

Men frågan är även hur detta beslut kommit till. Det måste ju tagits på stämma om det berör så många.

Jag tycker du skall frågas tyrelsen vad de grundar sig på, och säga att du motsätter dig ett stambyte där inte föreningen färdigställer fungerande badrum.

Läs mer här, är tydligt att det föreligger ett återställningsansvar på föreningen som jag ser det. https://www.bostadsratterna.se/aemnen/s/stambyte

Om du själv skall bekosat en renovering så krävs det ett fackmannamässigt genomförande. Utifrån din fråga får vi anta att du inte kan göra en renovering fackmannamääsigt på egen hand. Räkna då med att en komplett renovering kostar från 150000:-. Kanske ner mot 100000:- om man verkligen renoverar på budget.
 
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M mojjen skrev:
Om du själv skall bekosat en renovering så krävs det ett fackmannamässigt genomförande. Utifrån din fråga får vi anta att du inte kan göra en renovering fackmannamääsigt på egen hand. Räkna då med att en komplett renovering kostar från 150000:-. Kanske ner mot 100000:- om man verkligen renoverar på budget.
Våtrumsmatta och -tapet, samt behålla all inredning bör man kunna få ner mer än så.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Våtrumsmatta och -tapet, samt behålla all inredning bör man kunna få ner mer än så.
Ja om det går att åtevinna allt och matta så bör man kalra sig ner mot 50K.

Dock fortsatt tveksam om föreningen får lov att göra den här åtgärden utan återställning. Så med lite tur kan kostnaden bli 0:- också.
 
  • Gilla
sandnejlika
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ja om det går att åtevinna allt och matta så bör man kalra sig ner mot 50K.

Dock fortsatt tveksam om föreningen får lov att göra den här åtgärden utan återställning. Så med lite tur kan kostnaden bli 0:- också.
Tack för dina svar och ditt engagemang😀Jag har läst länken du hänvisar till och på ett par andra ställen på nätet bl a en advokatbyrå som skriver om stambyten och renovering. Precis som du skriver verkar jag inte behöva betala om jag nöjer mig med standardnivå (och det gör jag).
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver läsa in dig på branschreglerna från BKR (kakel, klinker), GVK (våtrumsmatta/tapet) och/eller MVK (målade väggar) samt Säker vatten (sånt som rör VVS). Det är sånt som försäkringsbolagen vill att man följer.

Exakt vad som bekostas av föreningen och av dig beror på vad man bestämmer i föreningen. Det vanliga är väl att det tas upp på ett föreningsmöte.

Våtrumsmatta och -tapet är avsevärt billigare än kakel och klinker.
Tack BirgitS för ditt svar och ditt engagemang! Det hjälpte mig😀
 
Jag bodde när jag var ung i en liten bostadsrätt.
Det blev stambyte så återställdes det lilla badrummet som fanns, behövde inte betala ett öre.
Månadsavgiften höjdes med 100kr tror jag :)
 
BirgitS
sandnejlika sandnejlika skrev:
Precis som du skriver verkar jag inte behöva betala om jag nöjer mig med standardnivå (och det gör jag).
Har du ingen information om hur stambytet ska gå till och vad föreningen kommer att göra?
Borde ju ha varit uppe på årsstämman t.ex.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du ingen information om hur stambytet ska gå till och vad föreningen kommer att göra?
Borde ju ha varit uppe på årsstämman t.ex.
Det har inte varit uppe på årsstämman än utan kommer tas upp på nästa stämma 2024. Jag vill vara ute i god tid tänkte jag och försöka skaffa information på egen hand.
 
BirgitS
Okej, då är det ju bra att söka information om hur föreningar brukar återställa badrum efter stambyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.