73 244 läst · 664 svar
73k läst
664 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Jag tror de allra flesta har ID06 kort. På ett kort finns det både namn, bild och företagsnamn.R Rejäl skrev:
Ser polisen en död kropp, med ett kort med både namn och bild är identifieringen relativt enkel om inte hela ansiktet är allvarligt åtgånget.
Ja om dom har haft dom på sig så är det enkelt..R Rulf.K skrev:
Men många stämplar in o ut har dessa i plånkan i skåpet..
Det skall ha varit svårt att identifiera baserat på ansikte pga skottkärran som slagit sönder dem. Detta enligt Expressen.R Rulf.K skrev:
Ja detta görs via ID06 kortet som dras mot en läsare eller har man appen så kan man logga in sig via den men appen använder inte alla..alltså själva funktionen app är en valfri tjänst för företaget att ha den kostar extra och kan missbrukas…D Dilato skrev:Eftersom det verkar svårt att identifiera de avlidna kan dom knappast ha haft personalliggare, så det är svartjobbare då?
Personalliggare i byggbranschen
Du som bedriver byggverksamhet måste enligt lag föra en elektronisk personalliggare. En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen och när de har börjat och slutat varje arbetspass. Det innebär att du varje dag måste anteckna i personalliggaren vilka som arbetar på din byggarbetsplats.
[länk]
Det är helt elektroniskt samt att bara admin hos företaget kan manuellt via dator gå in ingen annan än admin ska ha behörighet till liggaren på den specifika arbetsplatsen..
Kan inte tänka mig att ett så stort bygge inte har personalliggare på plats, däremot så är det ganska enkelt att fuska. Vilket utländska företag ofta gör som sedan dom stora svenska bolagen ser emellan fingrarna på..
Redigerat:
Är det någon som tror att man kan identifiera nån baserat på idkort? Detta är liksom inte Systembolaget. Tänk om nån lånat eller stulit ett kort?jakobsbygge skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Fast konstruktionen ser ju aningen märklig ut......Hisskorgen ser ut att tåla en stridsvagn typ men sen sitter den i nåt som ser ut att vara ihopsvetsat av tunnplåt. Ska det sitta skruvar där så har de ju antagligen glömts att dragits åt och sen skjuvats av men oavsett det så måste det ju vara stora påkänningar på den där stolpen.....
Verka förekomma en del förfalskningar inom id06.
”Någon” som vet har förklarat på Flashback.S Stefan1972 skrev:Fast konstruktionen ser ju aningen märklig ut......Hisskorgen ser ut att tåla en stridsvagn typ men sen sitter den i nåt som ser ut att vara ihopsvetsat av tunnplåt. Ska det sitta skruvar där så har de ju antagligen glömts att dragits åt och sen skjuvats av men oavsett det så måste det ju vara stora påkänningar på den där stolpen.....
Uppfattning där är att man transporterar och reser masterna i sektioner om tre eller fyra bitar. Varje bit är 1500mm. Ev har någon vid en tidigare fällning lossat bultarna till en sektion men inte separerat dessa sektionerna. När den sedan skickas ut till nästa bygge så ser det ut som att dem sitter ihopa (men bultarna saknas).
Utredningen får utvisa men tycker det låter rimligt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Förvisso men jag tänker ju mer på skillnaden mellan korg och stativ.
Den är densamma (ungefär) sedan 50-talet så jag tror nog att den har bra hållfasthet.S Stefan1972 skrev:Fast konstruktionen ser ju aningen märklig ut......Hisskorgen ser ut att tåla en stridsvagn typ men sen sitter den i nåt som ser ut att vara ihopsvetsat av tunnplåt. Ska det sitta skruvar där så har de ju antagligen glömts att dragits åt och sen skjuvats av men oavsett det så måste det ju vara stora påkänningar på den där stolpen.....
Läs mer om kuggstångshissens uppfinnare och Alimak här:
- https://www.nyteknik.se/pionjarer/alimaks-grundare-revolutionerade-tekniken-for-bygghissar/4220084
Alimak är ett av Skellefteås största företag tillsammans med Skellefteå Kraft, Boliden och Northvolt. En uppkomling i trakten är RailCare som står för järnvägsunderhåll, de har många intressanta specialmaskiner för att flytta kablar i banvallar och annat.