R Rejäl skrev:
Den enda som får ta del av ID06 är Skatteverket så vill polisen det så måste det vara ihop med Skatteverket…
Jag tror de allra flesta har ID06 kort. På ett kort finns det både namn, bild och företagsnamn.

Ser polisen en död kropp, med ett kort med både namn och bild är identifieringen relativt enkel om inte hela ansiktet är allvarligt åtgånget.
 
R
R Rulf.K skrev:
Jag tror de allra flesta har ID06 kort. På ett kort finns det både namn, bild och företagsnamn.

Ser polisen en död kropp, med ett kort med både namn och bild är identifieringen relativt enkel om inte hela ansiktet är allvarligt åtgånget.
Ja om dom har haft dom på sig så är det enkelt..
Men många stämplar in o ut har dessa i plånkan i skåpet..
 
R Rejäl skrev:
Jag tror att om dom var döda på plats så brukar polisen göra det, om dom dör under ambulansfärd eller på sjukhus så brukar läkaren ge beskedet..

Har för mig att det inte är arbetsgivarens ansvar..
Tror bara en läkare får dödsförklara, inte polis.
 
R Rulf.K skrev:
Jag tror de allra flesta har ID06 kort. På ett kort finns det både namn, bild och företagsnamn.

Ser polisen en död kropp, med ett kort med både namn och bild är identifieringen relativt enkel om inte hela ansiktet är allvarligt åtgånget.
Det skall ha varit svårt att identifiera baserat på ansikte pga skottkärran som slagit sönder dem. Detta enligt Expressen.
 
  • Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Eftersom det verkar svårt att identifiera de avlidna kan dom knappast ha haft personalliggare, så det är svartjobbare då?

Personalliggare i byggbranschen
Du som bedriver byggverksamhet måste enligt lag föra en elektronisk personalliggare. En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen och när de har börjat och slutat varje arbetspass. Det innebär att du varje dag måste anteckna i personalliggaren vilka som arbetar på din byggarbetsplats.

[länk]
Ja detta görs via ID06 kortet som dras mot en läsare eller har man appen så kan man logga in sig via den men appen använder inte alla..alltså själva funktionen app är en valfri tjänst för företaget att ha den kostar extra och kan missbrukas…
Det är helt elektroniskt samt att bara admin hos företaget kan manuellt via dator gå in ingen annan än admin ska ha behörighet till liggaren på den specifika arbetsplatsen..

Kan inte tänka mig att ett så stort bygge inte har personalliggare på plats, däremot så är det ganska enkelt att fuska. Vilket utländska företag ofta gör som sedan dom stora svenska bolagen ser emellan fingrarna på..
 
Redigerat:
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
R
P Porsibygg skrev:
Tror bara en läkare får dödsförklara, inte polis.
Nu pratade vi inte om det men givetvis så är det så..
 
  • Gilla
u-k
  • Laddar…
jakobsbygge
“ Rättsläkaren Johanna Loisel säger att man bland annat kommer att leta efter kännetäcken som ärr och tatueringar samt kläder och tänder.”

frågan är mer komplicerad än ev. Id-kort.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
“ Rättsläkaren Johanna Loisel säger att man bland annat kommer att leta efter kännetäcken som ärr och tatueringar samt kläder och tänder.”

frågan är mer komplicerad än ev. Id-kort.
Är det någon som tror att man kan identifiera nån baserat på idkort? Detta är liksom inte Systembolaget. Tänk om nån lånat eller stulit ett kort?
 
  • Gilla
Jo-han och 1 till
  • Laddar…
ID-kortet ger ju i alla fall en bra utgångspunkt.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Fast konstruktionen ser ju aningen märklig ut......Hisskorgen ser ut att tåla en stridsvagn typ men sen sitter den i nåt som ser ut att vara ihopsvetsat av tunnplåt. Ska det sitta skruvar där så har de ju antagligen glömts att dragits åt och sen skjuvats av men oavsett det så måste det ju vara stora påkänningar på den där stolpen.....
 
S Stefan1972 skrev:
Fast konstruktionen ser ju aningen märklig ut......Hisskorgen ser ut att tåla en stridsvagn typ men sen sitter den i nåt som ser ut att vara ihopsvetsat av tunnplåt. Ska det sitta skruvar där så har de ju antagligen glömts att dragits åt och sen skjuvats av men oavsett det så måste det ju vara stora påkänningar på den där stolpen.....
”Någon” som vet har förklarat på Flashback.

Uppfattning där är att man transporterar och reser masterna i sektioner om tre eller fyra bitar. Varje bit är 1500mm. Ev har någon vid en tidigare fällning lossat bultarna till en sektion men inte separerat dessa sektionerna. När den sedan skickas ut till nästa bygge så ser det ut som att dem sitter ihopa (men bultarna saknas).

Utredningen får utvisa men tycker det låter rimligt.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Förvisso men jag tänker ju mer på skillnaden mellan korg och stativ.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast konstruktionen ser ju aningen märklig ut......Hisskorgen ser ut att tåla en stridsvagn typ men sen sitter den i nåt som ser ut att vara ihopsvetsat av tunnplåt. Ska det sitta skruvar där så har de ju antagligen glömts att dragits åt och sen skjuvats av men oavsett det så måste det ju vara stora påkänningar på den där stolpen.....
Den är densamma (ungefär) sedan 50-talet så jag tror nog att den har bra hållfasthet.

Läs mer om kuggstångshissens uppfinnare och Alimak här:
- https://www.nyteknik.se/pionjarer/alimaks-grundare-revolutionerade-tekniken-for-bygghissar/4220084

Alimak är ett av Skellefteås största företag tillsammans med Skellefteå Kraft, Boliden och Northvolt. En uppkomling i trakten är RailCare som står för järnvägsunderhåll, de har många intressanta specialmaskiner för att flytta kablar i banvallar och annat.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Utan att veta för mkt om detta så tror iaf jag att det inte är konstruktionen som fallerat utan mänskliga faktorn vid montering.

Tydligen skall själva hissen dessutom klara enorma vikter.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.