S stugfar skrev:
Nej råspont är inte bärande, jag menade förstås att beskriva takkonstruktionen.

Att lägga hel våd låter som ok lösning om man har vertikala våder. Mina våder går förstås på andra leddenDe
S stugfar skrev:
Det kan bli ett "estetiskt" problem, men det syns inte så mycket som man kan tro eftersom pappen följer stegens form. Alternativet är väl annars att klistra en bit över varje plåt, ungefär som man skulle göra om man svetsade enligt instruktionerna.
 
Rickard.
S Stubai skrev:
När man eftermonterar snörasskydd på papptak där fästplatta saknas så använder man något som kallas vippbult som via ett hål fäster under råsponten.
Den lösningen borde fungera för takstege också.
Ursäkta men ingen seriös använder väl vippbultar längre? Det är sen ganska länge inte en godkänd metod på "riktiga" papptak. Finns det inga garantier på taket så kan man ju såklart montera men det känns sådär....

På brantare shingeltak och även här tycker jag inte det är ett dåligt tips. Jag har för mig att dom inte lyckats klassa vippbultarna på något sätt och att dom därför inte är 100% godkända som förankringspunkter men jag kan absolut ha fel.
 
Redigerat:
behöver du fortfarande hjälp med hur du löser detta och med vilka produkter? vill inte skriva i onödan om det är löst
 
roofius roofius skrev:
behöver du fortfarande hjälp med hur du löser detta och med vilka produkter? vill inte skriva i onödan om det är löst
Jag hittade en takstege som var avsedd för papptak, fanns inte i lager utan fick beställas från tillverkaren. En konstruktion som förankrades i råsponten med stålplattor som skruvades fast, och sedan täcktes med takpapp för att undvika läckage. En dyr historia, kostade över 5000kr för tre meter stege. Men det godkändes av Brandförsvaret till sist.
 
  • Gilla
roofius
  • Laddar…
Läser med viss ångest trådens inlägg. Har listtäckt takpapp. Skorsten för pellets är placerad ca 2 m över takfot med taklutning ca 45°. Eftersom skorstenen är på husets framsida skulle fast takstege hela vägen upp till nock estetiskt vara väldigt fult så dessa 17 år har man godkänt lös stege. Sotaren tycker det är ok men snart blir det brandinspektion och tidigare har man godkänt med påpekande. Taket skall läggas om inom 10 år. Vid omläggningen får vi finna en snygg lösning tillsammans med takläggarna. Nu håller jag tummarna fram till dess.

Det är jobbigt med nya krav!
 
Rickard.
yonna yonna skrev:
Läser med viss ångest trådens inlägg. Har listtäckt takpapp. Skorsten för pellets är placerad ca 2 m över takfot med taklutning ca 45°. Eftersom skorstenen är på husets framsida skulle fast takstege hela vägen upp till nock estetiskt vara väldigt fult så dessa 17 år har man godkänt lös stege. Sotaren tycker det är ok men snart blir det brandinspektion och tidigare har man godkänt med påpekande. Taket skall läggas om inom 10 år. Vid omläggningen får vi finna en snygg lösning tillsammans med takläggarna. Nu håller jag tummarna fram till dess.

Det är jobbigt med nya krav!
Varför ska stegen gå ända till nock?

Beroende på hur hög skorstenen är så kan det räcka att den bara går jäms med överkanten på skorstenen.

Monterar man stegen mellan två lister ser det helt ok ut enligt mig.
 
yonna yonna skrev:
Läser med viss ångest trådens inlägg. Har listtäckt takpapp. Skorsten för pellets är placerad ca 2 m över takfot med taklutning ca 45°. Eftersom skorstenen är på husets framsida skulle fast takstege hela vägen upp till nock estetiskt vara väldigt fult så dessa 17 år har man godkänt lös stege. Sotaren tycker det är ok men snart blir det brandinspektion och tidigare har man godkänt med påpekande. Taket skall läggas om inom 10 år. Vid omläggningen får vi finna en snygg lösning tillsammans med takläggarna. Nu håller jag tummarna fram till dess.

Det är jobbigt med nya krav!
Lös stege är inte längre godkänt, det vet jag med säkerhet. Dessutom ska det finnas en markstege med glidskydd tillgängligt. Som sagt - jobbigt med retroaktiva krav.
 
du kan ha en arbetsplatform = en snutt gångbrygga bakom skorsten o sen bara stege upp till den . samt ett glidskydd för stege längst ner . går o få till snyggt på även listtäckning börja med att ta allt i svart färg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.