Hej där!

Jag undrar om min golvbrunn ser okej ut enligt branschstandard? Har länge tyckt den ser lite underlig ut men som förstagångsköpare av bostadsrätt vet jag inte vad jag ska leta efter heller 🙂 Så jag lär mig en massor genom detta forum och övrig ”googling”.

Jag har hittat två andrar trådar med liknande utseende där den ena hade tätskikt som släppt medan den andra endast hade ”slarvigt rollat”. Vad skulle ni säga är i mitt fall?

Ett öppnat golvavlopp med synlig smuts och rörinstallation, mitt i en renoveringsprocess eller rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toalettskål närbild; synligt kalk, smuts; behöver rengöring; skadad toalettsitsfäste; inomhussanitetsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En smutsig vattenbehållares kant visar kalkavlagringar och mögel; i behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Att det ser slarvigt utfört ut kan jag nog hålla med om direkt 😀

Badrummet renoverades 2011 och det finns ett BBV kvalitetsdokument som styrker detta. Schönox Wetstopsystem anges ha använts. Det som dock skrämmer mig lite är att dokumentet hänvisar till BBR 1993-2006 trots arbetet utförts 2011. En miss av entreprenör som använt gammal mall kanske? Hoppas inte detta ställer till det vid eventuella försäkringsärende.

Tack på förhand för era svar och all hjälp!

PS! Vattenlås finnes givetvis, jag tog ur det för rengöring och bildernas skull 🙂
 
Redigerat:
BirgitS
Det är helt okej att golvbrunnen sitter snett i förhållande till klinkerramen, det enda kravet är att det går att lyfta upp vattenlåset.

Jag kan inte se att manschetten sticker fram under den blå klämringen någonstans, vilket är ett vanligt fel. Kan du?

Eftersom badrummet har klarat sig bra i många år så bör det göra det några år till.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är helt okej att golvbrunnen sitter snett i förhållande till klinkerramen, det enda kravet är att det går att lyfta upp vattenlåset.

Jag kan inte se att manschetten sticker fram under den blå klämringen någonstans, vilket är ett vanligt fel. Kan du?

Eftersom badrummet har klarat sig bra i många år så bör det göra det några år till.
Tack för ditt svar!

Att golvbrunnen sitter lite snett stör mig inte. Det var främst den konstiga gummibeläggningen jag undrade över (som man kan se på bilderna och se mig lyfta i slutet av videon). Har du någon aning om vad det kan vara för något?

Jag ser heller inget under den blå ringen så på så sätt verkar det bra.

Tack
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte se att manschetten sticker fram under den blå klämringen någonstans, vilket är ett vanligt fel. Kan du?
Du menar att du inte kan se manschetten någonstans ovanför klämringen hoppas jag? 🙂
 
Det här ser ut som brunnsmanschetten.
 
  • Två fläckar inringade på en smutsig yta, en blå kant syns nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manganbangan Manganbangan skrev:
Det här ser ut som brunnsmanschetten.
Gnuggade lite med fingret på det nu när det var blött och det lossnade utan problem. Bara något form av skit? 😄

Tack!
 
  • Fordonsdäck med smuts, röd markering kring utsuddig fläck, detaljer förlorade i skugga, möjligt slitage eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lovensson Lovensson skrev:
Gnuggade lite med fingret på det nu när det var blött och det lossnade utan problem. Bara något form av skit? 😄

Tack!
Man får anta att det ligger en brunnsmanschett under fix och bruk. Den brukar vara blå lila grå men kan även vara en våtrumsmatta som ligger som tätskikt. Ibland kan den vara skyddad under allt kladd om man hoppas att den finns där men man vill inte heller se den sticka ut under klämringen 🙂
 
  • Gilla
Lovensson
  • Laddar…
BirgitS
Manganbangan Manganbangan skrev:
Du menar att du inte kan se manschetten någonstans ovanför klämringen hoppas jag? 🙂
Nej, om den sticker fram under så är det ett fel så det är en av de viktigaste sakerna att kolla i en golvbrunn.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, om den sticker fram under så är det ett fel så det är en av de viktigaste sakerna att kolla i en golvbrunn.
Självklart, jag läste det som att du saknade att den inte stack fram 😎 Vet ju att du är en av de mer kunniga och bättre bidragande på detta forum så jag satte morgonkaffet i vrångstrupen imorse när jag läste ditt inlägg 😂
 
  • Älska
BirgitS
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Man får anta att det ligger en brunnsmanschett under fix och bruk. Den brukar vara blå lila grå men kan även vara en våtrumsmatta som ligger som tätskikt. Ibland kan den vara skyddad under allt kladd om man hoppas att den finns där men man vill inte heller se den sticka ut under klämringen 🙂
Håller tummarna 😜 Har iaf sett en blåfärgad väv på annat ställe i badrummet (innanför en lucka) så det är väl tätskiktet och gissar att manschetten också finns 🙈
 
Lovensson Lovensson skrev:
Håller tummarna 😜 Har iaf sett en blåfärgad väv på annat ställe i badrummet (innanför en lucka) så det är väl tätskiktet och gissar att manschetten också finns 🙈
Visst är det underbart att man ska hålla tummarna för att plattsättaren gjort sitt jobb rätt?😂
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.