Det kommer sannolikt att lysa, men jag skulle valt en som ger mer än 12V
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Skulle nog lägga mig lite mer över 12v då led behöver lite mer som minst.
[länk]
Håller med. Har sett många gånger att exempelvis en driver på 20W med 5st 4W lampor inte funkar. Ligger lite för nära gränsen. Jag brukar sikta på att ligga 1 lampa under max (så 4 lampor i exemplet ovan). Alternativt att man använder samma driver överallt i huset, till 2,3,4 lampor, just för att det är enklare att ha EN i reserv än 3 olika modeller. Gäller bara att kolla vad minimum är för drivern så den inte är FÖR kraftig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hitta en som ger minst 15,6V så är du säker.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Frågan kvarstår, varför skriver dom max 3 om det nu går att koppla in fler med rätt drivdon?
 
Som ofta i den typen info finns ingen grund om det så direkt verkar ologiskt. Du kan bortse från den i detta fallet.

Det är lite samma med det som varit uppe med angivna spänningar, effekter och given ström. Blir mest förvirrande som du märker om man inte kan lita på vad tex donen kan jobba i för spänningsintervall. Därför vettigt om effektsiffrorna kan användas ihop med spotarnas ström då faller det på plats enkelt utan andra överväganden krävs eller behöva göra egen överdimensionering uppåt som nämnts.

Donet du länkade till skulle oavsett säkert vara funktionellt i ditt fall. Tyvärr är det som är stämplat på det inte rakt och direkt användbart för att bedöma tex marginaler upp ned från de 6-12V som står där sett till Umax 20 V. Så att lämna ett steg upp som Tomtom skrev kan vara en enkel bra tumregel.

I LED belysningsvärlden får man räkna med att dimensionerar man efter databladen ligger man ofta på gärsgårn åt fel håll. Du skulle bara veta hur det är i den delen av branschen som levererar professionell växthusbelysning med LED. Mycket bondfångeri där.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok tur man inte är elektriker 🙂

Behöver man ta hänsyn till kabellängd? Är kanske 7-8m mellan första och sista
 
Den längden har ingen betydelse om du har normala ledningar mellan. Alltså inga typ hårstrådimension.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.