K Kasken skrev:
Kanske går det att få till ett upplägg där du slipper bli debiterad för platsen det halvår du inte använder den, men att styrelsen då istället administrerar en tillfällig uthyrning till någon på kö-listan under tiden du inte nyttjar platsen?
Ett ok förslag förutom att det blir bökigt kontraktsmässigt och mot den ekonomiska förvaltningen. Att upprätta ett kontrakt har en administratorisk kostnad på ca 1000kr. Enklast är att låta allt löpa på och bara upprätta en sidouppgörelse där andrahandshyresgästen får betala direkt till den som har platsen i första hand.
 
C
Mil Palmeras Mil Palmeras skrev:
Du kanske missade att jag hyr ut platsen för halva månadskostnaden, 550kr istället för 1100kr!
Det är ju väldigt godhjärtat av dig, men det är alltså högst troligen ett principbeslut att inte tillåta andrahandsupplåtelse. Dvs. lika för alla oavsett vad man har för intentioner.

Vilket, objektivt sett, är rimligt. Föreningen har ju varken insikt i dina mellanhavanden med andrahandshyresgästen eller någon större möjlighet att påverka dem. Finns också en poäng att slippa ge sig in i några mer eller mindre krångliga prövningsförfaranden.
 
  • Gilla
Husgubbe och 1 till
  • Laddar…
B
Mil Palmeras Mil Palmeras skrev:
Jag ser fram emot gruppens synpunkter på att min brf styrelse nu beslutat ej tillåta uthyrning av garageplatser i andra hand.

Jag bor i en nybyggd bostadsrätt och erbjöds en garageplats hösten -22 när jag befann mig i Spanien vilket jag accepterade och samtidigt frågade jag kontaktpersonen om han kunde hjälpa mig att hyra ut densamma fram tills att jag återvände till bostaden på vårkanten.

Jag fick ingen sådan hjälp så platsen var tom tills jag kom hem.

Inför nästa säsong så hittade jag en person inom vår förening som var glad att kunna nyttja parkeringen under vinterhalvåret.

Jag talade med vår ordförande i annat ärende och då nämnde jag även för honom att jag avsåg att hyra ut platsen, varvid han undrade varför jag inte hyr ut även lägenheten samma tidsperioder.

Mitt svar var att detta inte är aktuellt.

Eftersom jag vistas utomlands under vinterhalvåret valde jag att hyra ut den för halva kostnaden vilket motsvarar månadshyran på kommunens utomhusparkering.

Nu i höst -23 så fick jag ett mail från nämnda ordförande att styrelsen nu på ett möte bestämt att inte tillåta uthyrning i andra hand, detta för att det finns en kö till garageplatserna.

Jag påpekade att detta kallar jag en kovändning från tidigare ståndpunkter och att min uthyrning istället gynnar den granne som önskar en plats då alternativet annars blir att platsen står tom hela vintern och någon granne får ingen plats alls.

Jag funderar nu på att kontakta hyresnämnden alternativt skriva en motion till nästa föreningsstämma att uthyrning delar av år skall tillåtas.

Eftersom jag är helt ny på denna på typ boende så ser jag fram emot er samlade kunskap inom detta område och vad som ni rekommenderar, tack!
Det bästa är ju om de höjer priserna på platserna, så att det alltid finns en ledig plats, då kan du hyra en plats när du är hemma, och inte ha någon när du är borta, osv osv. Det är det enda rimliga istället för att ha en kö, kö betyder ju att det finns fler som vill hyra än vad det finns platser. Varför ska de i BRF som inte har någon p-plats sponsra de med plats med billigare hyra än de kan få ut? Påtalade samma i en styrelsen jag satt i, jag hade p-plats, men då de andra i styrelsen också hade p-plats var ju ingen sugen på att höja priset.. även om det var det ena rätta för hela BRF.
 
Tack för visat intresse! 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.