Skulle precis tända en brasa i vår kamin. Satt precis bredvid och kände hur det tog sig och började värma. Men till min förvåning brann det UNDER kaminen, i utrymmet där man lägger ved.

Hur fan kunde detta hända? Såg senare att någon dragit ut handtaget till rastret, kan det ha kommit ner glöd genom rastret och tänt eld på min flätade vedkorg?
 
  • Wow
  • Gilla
MKG och 5 till
  • Laddar…
Låter ju kanske rimligt men vad är det för kamin du har?
 
Centano Centano skrev:
Låter ju kanske rimligt men vad är det för kamin du har?
En Camina 700
 
Det är väl obrändbart under och på sidorna av kaminen, bara sopa ihop och stänga, kanske ett askspjäll som ska vara stängt.
 
J jonaserik skrev:
Det är väl obrändbart under och på sidorna av kaminen, bara sopa ihop och stänga, kanske ett askspjäll som ska vara stängt.
Ja, om man inte har ved ligger under, eller en flätad vedkorg i mitt fall...
 
Jag förvarar lite ved, en öppen påse tändbriketter och ett par tändsticksaskar under kaminen.
Har faktiskt funderat på om det verkligen är så smart. Ska fundera lite till på det nu tror jag.
 
  • Gilla
Risarvaren och 7 till
  • Laddar…
Det låter som gjort för att gå fel. Det händer ju titt som tätt att det ramlar ut lite glöd när man öppnar kaminen. Det är därför man ska ha en brandsäker skiva på golvet.
 
  • Gilla
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Dumt att de har försäljningsbilder med ved under...
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
Det är ju snyggt med ved under kaminen, att det inte är så bra ur brandsäkerhetssynpunkt behöver ju inte de ta ansvar för...
 
Tomture61
På min Contura braskamin finns det ett roster i botten på eldstaden .
Rostret går att öppna för att kunna aska ur , askan hamnar i asklådan undertill .
Helt omöjligt att elda med stängd lucka om man glömt att stänga rostret .
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Det borde inte kunna falla ner något från insidan av eldstaden till undersidan oavsett hur rostret står. Det måste kommit ut genom öppningen.

Med det sagt skulle jag aldrig förvara något brännbart under kaminen. Det finns en anledning till att brandskyddsreglerna kräver en obrännbar yta under och framför eldstaden.
 
  • Gilla
Rejäl och 6 till
  • Laddar…
Tur att det inte blev värre. Jag tror nog att det är flera som flyttar bort sina vedkorgar och tändstickor.
Nu har jag ingen kamin. Men inser att jag hade ställt dit en brandsläckare och och hängt en brandfilt där.
 
Jag har två brandsläckare och en brandfilt vid kaminen. Egentligen borde de stå lite längre bort kan man tycka...
 
I sammanhanget känns vår installation i gillestugan väldigt säker:

Stenbelagd öppen spis, vedspis, braskamin, tom, ej tänd, trädgolv, gammalt verktyg, mörkt rum, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi köpte huset var här endast öppen spis med ett gnistgaller och stenen i golvet. När kassetten sattes in lät jag bocka till plåten den står på. Mest för att den gör det enklare att hålla rent men också för att det är väldigt enkelt att plocka upp eventuella glödande kolbitar som ramlar ut när man öppnar luckorna.

Brandsläckaren har jag valt att placera direkt utanför ingången till gillestugan. Min tanke med det är att om det börjar brinna så vill jag röra mig bort från eldhärden i utrymmet för att hämta brandbekämpning, alternativt ha den på väg in mot detsamma. Samma gäller släckaren för köket och garaget, i direkt anslutning till ingångarna...inte inne i utrymmena. Märker man att elden inte går att bekämpa så vill man inte vara långt in i rummet på väg till en släckare...det kan handla om sekunder, vilket jag erfarit.
 
  • Gilla
ingemargavle och 2 till
  • Laddar…
Det borde nog inte vara hål i bottnen av kaminen utan att det sitter nån sorts plåt eller låda under 🤔
Och det där med att förvara ved eller annat undertill har jag också funderat på men jag kom fram till att jag ser när glöder trillar ut så då sopar jag upp och slänger in i kaminen igen.
Jag samlar lite mindre vedklabbar där undertill så det är ju inget som plötsligt tar fyr och flammar upp.
 
  • Mysig miljö med brinnande kamin, staplad ved, tända ljus och någons ben i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lars Lun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.