Well, det finns spackel som är så lättflytande att det är så gott som omöjligt att bygga fall med dem, men i ditt fall väljer man ju ett mer trögflytande spackel.
 
Okej.. Nu har vi löst eventuella missförstånd och för mig har det gått upp ett ljus.. Vad bra : ) Då ska jag välja ett spackel som är trögflytande. Detta ska bli ett intressant projekt. Nu är det bara till och vänta på att grävmaskinen kommer och gräver upp runt källaren så att jag kan lägga ner dräneringen innan jag börjar upprustningen invändigt.
 
många är rätt ute:)
fräs av hela ytan så är du säker. dammsuga upp all damm på med golvprimer 1/3 primer 2/3 vatten och borsta in det.
låt torka. sedan lämpligt material. skulle nog ha avjämning 40/40 combirapid om jag själv skulle göra det. samt att dra av det med tandad bredspackel på skaft med rörlig led.
 
K
Att bara fräsa av ytan hjälper sällan då golvet, som han skriver, är indränkt med olja. Oljan kommer att fortsätta stiga till ytan. Det är därför man bränner av det. Primer och spackel får vidhäftningsproblem där det ligger olja. 4040 Combirabid är ett handspackel. Inte en avjämningsmassa. Dessutom är 4040 ganska snabbt och enligt min mening inte en produkt man flyter med.
Annat att ta i beaktning vid val av spackel är t.ex. huruvida det finns tillskjutande fukt, hur högt ska man flyta osv. Man kan inte ta vad som helst och bara köra om man eftersträvar bra resultat. Det finns alltid förutsättningar som ändras från fall till fall som också ändrar produktval, men det är ju valfritt för var och en att göra som man vill :)
 
lite om egenskaperna...
till Per72
Floor 4040 rekommenderas för fallbyggnad och finspackling. Den kan också användas för utlagning av väggar, undertak och för trappor inomhus. Materialet uppfyller kraven enligt HusAMA. Produkten skall ej användas i fortfarighetstillstånd över 95% RF. Beakta specifika krav för aktuell golvbeläggning. När den spacklade ytan härdat och eventuellt slipats, utgör den ett färdigt undergolv för de flesta golvbeläggningar

obs: det är även pumpbart vilket gör den till som betäckningen (KOMBI) nämner. har använt flera ton av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.