Hej,

Vi spenderar nu första vintern i vårt nygamla hus och jag har svårt att ta in vedåtgången helt och hållet. Det känns som att verkningsgraden är "undermålig". Men som sagt det är ett gammalt hus (tvåvånings + källare), ca 260m2 uppvärmd yta, troligen byggt 1930.

Gamla hederliga englas plus innanfönster m.m.
En tilläggsisolering av fasad är dock utförd någonstans i historiken. Rikligt med spån finns på vinden.

Vedanläggningen består av en Calmarpannan V65, Laddomat 10, tre st ack-tankar a 750L.

För att ladda tankarna från ~25° till 85° (hela vägen ner i botten) går det åt ca 225L torr fin björkved en dag som denna med en utetemperatur på -4°.

Detta räcker i ca ett dygn efter detta.

Dock så ligger radiatorerna parallellt och sörplar värme under eldningens gång (innetemp ca 21°).

Eldningen går smärtfritt, och laddningen är utförd på ca 4 timmar (give or take), men jag undrar bara om detta kan ses som normal vedförbrukning?

Mvh
Jonas
 
Att värma 2250 liter vatten från 25º - 85º kräver 157 kWh. Jag har stött på en tumregel som säger att en m³ staplad ved innehåller ungefär 1000 kWh med hänsyn taget till pannverkningsgrad. Det finns ju flera osäkerheter här. Främst att rymdmått inte är så noga när det kommer till ved. Men även som du säger att all värme från pannan inte hamnar i tankarna. Så det är kanske i överkant. Men inte orimligt.
 
Hej Avemo,

Jo om man ställer upp det så så blir det ju "bättre", jag har räknat en m3 travad björk = 1500kwh * verkningsgrad 85%. Då blir kontentan att man stoppar in 286kwh och laddar ca 197kwh.

Jag chansar högt på att ca 25kwh går ut på radiatorerna under eldningen så högt räknat kan man kanske säga att jag stoppar in 286kwh och tar tillvara på 225kwh.

Jag är mest nyfiken på var diffen landar någonstans. Har ingen hög rökgastemp heller (ca 200° ut ur pannan), fin orange/lila/gul låga och sotar alldeles för ofta skulle nog de flesta anse (pannrumspilsner är underskattat 😊).

Men det kanske är glädjekalkyl att räkna 1500kwh per travad m3 björk.

Mvh
Jonas
 
Det är bättre att du uppskattar vikten eller tom väger någon gång hur mycket du förbrukar vid en eldningscykel. Du kan räkna med runt 4 kWh/kg det ljuger inte mycket och sen kan du skatta rimligheten för din förbrukning i huset.

Som extra övning kan du ladda med värmekretsen avstängd så får du bra reda på vad du fått ut av insatt ved också och en uppfattning av en totalverkningsgrad i just ditt fall.
 
  • Gilla
Daniel falkholt
  • Laddar…
Hej GK100,

Tack, det var ett nytt tips för min del, dagens eldning är avklarad men imorgon plockar jag fram vågen 😊.

Mvh
Jonas
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag vet inte var du hittat dina siffror. Men tumregeln jag nämnde är absolut ingenting noga. Och även med den så sticker det ju ut en aning hur mycket det gått åt.

Om de 157 kWh som laddats i tankarna räcker till huset i 20 timmar så borde det ju gå 31 kWh till huset under de 4 timmar du eldar. Hur mycket vatten ryms i själva pannan? Det är ju också en volym som skall värmas.
 
K KungJonas skrev:
Hej Avemo,

Jo om man ställer upp det så så blir det ju "bättre", jag har räknat en m3 travad björk = 1500kwh * verkningsgrad 85%. Då blir kontentan att man stoppar in 286kwh och laddar ca 197kwh.

Jag chansar högt på att ca 25kwh går ut på radiatorerna under eldningen så högt räknat kan man kanske säga att jag stoppar in 286kwh och tar tillvara på 225kwh.

Jag är mest nyfiken på var diffen landar någonstans. Har ingen hög rökgastemp heller (ca 200° ut ur pannan), fin orange/lila/gul låga och sotar alldeles för ofta skulle nog de flesta anse (pannrumspilsner är underskattat 😊).

Men det kanske är glädjekalkyl att räkna 1500kwh per travad m3 björk.

Mvh
Jonas
Om björkenveden vore helt utan fukt innehåller ju 1m3t i 30cm längd 1995kWh så jag skulle säga att eldningstorr väl lufttorkad björk med fukthalt <20% innehåller nästan 1600kWh. Med pannverkningsgrad 85% borde tankarna alltså laddas med 1357kWh per kubik ved som bränns.
 
F fribygg skrev:
Om björkenveden vore helt utan fukt innehåller ju 1m3t i 30cm längd 1995kWh så jag skulle säga att eldningstorr väl lufttorkad björk med fukthalt <20% innehåller nästan 1600kWh. Med pannverkningsgrad 85% borde tankarna alltså laddas med 1357kWh per kubik ved som bränns.
Hej Fribygg,

Jag förstår, som sagt jag tycker det går åt lite väl mycket ved.

Veden är nästan "övertorr", ligger på 6-8% mätt med "pigg-mätare". Legat i vedbon i snart två år.

Jag ska slå av värmekretsen imorgon och väga veden jag stoppar i och se vad det visar.

Jag har dock reagerat på en sak under tiden vi bott här och det är att lite då och då när jag går ner i pannrummet så har pannan slagit ifrån på övertemp (fläktstopp), den ligger då kring 100° strecket och svalnar (ca 10min) och när tempen då gått ner startar allt igen.

Det är precis som att pannan har för hög effekt för något i installationen och hinner inte med att göra sig av med värmen. Jag har sneglat lite åt laddomaten men inte fördjupat mig mer i det.

Mvh
Jonas
 
A Avemo skrev:
Jag vet inte var du hittat dina siffror. Men tumregeln jag nämnde är absolut ingenting noga. Och även med den så sticker det ju ut en aning hur mycket det gått åt.

Om de 157 kWh som laddats i tankarna räcker till huset i 20 timmar så borde det ju gå 31 kWh till huset under de 4 timmar du eldar. Hur mycket vatten ryms i själva pannan? Det är ju också en volym som skall värmas.
Pannan rymmer "bara" 150 liter, så den borde ha en mindre roll i det hela.

Mvh
Jonas
 
K KungJonas skrev:
Pannan rymmer "bara" 150 liter, så den borde ha en mindre roll i det hela.

Mvh
Jonas
Många bäckar små. Går man på samma temperaturer så blir det 10 kWh för att värma vattnet i pannan. 157 kWh för tankarna, 31 för att värma huset under eldningen och 10 för att värma pannan blir 198 kWh. Sedan kanske vattnet i pannan både är kallare före eldning och varmare efter. Jag tycker i och för sig att du verkar ha en ganska hög värmeförbrukning. Men det kan ju bero på huset också.
 
För dåligt flöde genom pannan så den vill koka, kolla in din laddomat, det är den som inte lirar, Går att höja farten på pumpen i den. Kan även vara termostaten i den som inte vill riktigt, kärvat så den inte öppnar som den ska. Är som en liten klassiker i laddning av tankar. Och det med 3 X750 L tankar, är dom paralella så blir det inte mycket till flöde ( liter ) från pannan till dom. Effekten är liksom lika, men det är kallt vatten hela tiden till pannan och den orkar inte lyfta tempen på lång tid så flödet blir större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.