R
K K.Bygg skrev:
Är hantverkarna anslutna till facket och har papperna i ordning som de bör så får de igen pengarna via lönegarantin från deras fackförbund…är de inte med i facket så…tough shit.
Jag både förstår och respekterar att du vill göra det rätta med grejerna, men det finns antagligen en risk med att ge bort dem som företagaren kanske kan utnyttja till sin fördel. Ifall inte konkursförvaltaren kan ge ett rakt svar kan du kanske kolla med en ombudsman på Byggnads och se ifall de kan ge dig mer information om saken.

Det borde ju hursomhelst inte vara upp till dig att förvara verktyg åt varken förvaltare eller företaget, men konstigare saker har man ju hört om.
Lönegaranti har ingett med facket att göra detta ansöks vid konkurs via Skatteverket och är en statlig garanti…

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.15/322252.html
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Visst e det synd om dom😉Advokater har inga utgifter dom lever på mutor😂
Här i trådarna tycker folk att hantverkare som fakturerar ca 650-800kr/Tim är hutlösa🥴
Klart att det är hutlöst de priser företagen har. De överlever på göra fuskjobb😀. Men jag tycker det är fult för när jag fick fakturan så stod det timmarna de varit där. Jag ska inte behöva betala för personalen. Det ska ingå. 😋
 
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Klart att det är hutlöst de priser företagen har. De överlever på göra fuskjobb😀
Vad kallar du då Advokatens priser?
Du kanske ska återgå till ditt vanliga levene o skala bananer?😂
 
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Har en genomsnittlig konkursförvaltare (betydligt mer) än en halvmiljon i månadslön? Jag måste ha valt fel bransch... 😢
Jaha, nej. Arvodet går ju inte direkt till förvaltaren utan till advokatbyrån han eller hon jobbar på. Sen är inte alla timmar debiterbara. Men absolut, de har ofta bra betalt. Räknar man in utdelning kan det nog röra sig om en halv miljon i månaden eller mer för de allra bäst betalda.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad kallar du då Advokatens priser?
Ja men de har så dyra kontor så de måste kunna ta betalt för det. Dessutom är det självklart att deras kontor ligger på de dyra gatorna. Kunskapen sitter i väggarna. Så egentligen är det synd om dem. Men de tar inte betalt för bilen😋😀

Att en hantverkarens priser är väldigt billiga?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jaha, nej. Arvodet går ju inte direkt till förvaltaren utan till advokatbyrån han eller hon jobbar på. Sen är inte alla timmar debiterbara. Men absolut, de har ofta bra betalt. Räknar man in utdelning kan det nog röra sig om en halv miljon i månaden eller mer för de allra bäst betalda.
Icke debiterbara timmar? Det är inget problem det tar man ut på resterande. Tror du att en jurist skulle arbeta gratis? Jag är övertygad om att jurister har väldigt många missnöjda kunder. Men ingen bågar bråka mot en jurist firma.
 
Düsseldorff
Bananskalare Bananskalare skrev:
Icke debiterbara timmar? Det är inget problem det tar man ut på resterande. Tror du att en jurist skulle arbeta gratis? Jag är övertygad om att jurister har väldigt många missnöjda kunder. Men ingen bågar bråka mot en jurist firma.
Kanske det. Jag kan väl inte svara för hur alla jurister uppför sig.
 
R
Ska man gå efter vad folk i dessa trådar anser så är ju alla på BH duktigare än jurister😉
 
  • Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
TRJBerg
Jämförelsen mellan advokater och hantverkare är lite orealistisk. Man använder advokat väldigt sällan och hantverkare många gånger (speciellt om man har hus).
Har använt advokat 2 gånger i mitt liv, hantverkare oräkneliga.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tror inte det är så enkelt. Även om det varit bra
Det är precis så enkelt, det som inte dokumenterat skall ingå i företagets tillgångar ingår inte i den konkurstillgång som konkursförvaltaren skall balansera emot de ekonomiska krav som finns emot företaget. Dvs tillgångar som normala verktyg osv avskrivs samma år o ingår inte som en "tillgång i företagets bokföring.
Så de muttrar, skruvar o handverktyg de lämnat hos dig har konkursförvaltaren inte koll på eller ngt intresse av. Annat vore det om det lämnats kvar en hjullastare för 50msek o som kanske har 10 års avskrivning.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kanske det. Jag kan väl inte svara för hur alla jurister uppför sig.
Jag bara gissar men du kanske vet mer än mig.
Men det finns inget företag som gillar odebiterbar tid. timkostnaden ska täcka ganska mycket.
men jag måste erkänna att jag inte vad du anser är ej debiterbartid. Att lämna en offert? Bokföring? det kan täcka med hjälp av timlönen till viss del. back jobb däremot där har du ej debiterbartid.
Nu har jag gissat klart nu får du berätta vad ej debiterbartid innebär.
 
R Rejäl skrev:
Det är ganska vanligt med Advokater som konkursförvaltare.
Dom konkursbon jag har sett har Advokatfirmorna fakturerat emellan 2400-2900 kr/tim.
Timkostnadsnormen är inte reglerad för konkursförvaltaren som den är för andra typer av mål, så där av kan Advokater och jurister ta högre betalt i konkursbon än vid tex. Om en Advokat jobbar som målsägarbiträde där timkostnadsnormen är satt till 1476 kr/tim 2023..
Hur skall ett stackars målsägandebiträde då överleva?

SAABs konkursförvaltare fick (med rätta) en hel del kritik för sina räkningar, som mest var de uppe i 4500 kr/h (under 2021) och genomsnittsdebiteringen var 3247 kr/h.

https://sverigesradio.se/artikel/saabs-konkursforvaltare-har-fatt-367-miljoner-i-arvode
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.