Vi ska riva ner våtrumsmattan i vårt badrum och den befintliga gipsen för att sätta glasroc istället. Någon som har tips på hur man enklast får ner våtrumsmattan? Går det att köra med värme pistol och sedan handkraft? Tigersåg och sen kofot?
Gipsen bakom ska ju ändå ner så den behöver vi ju inte vara rädda om.
Tips mottages tacksamt!
 
Ska man inte spara underlaget så är det ju bara att riva järnet. Dra loss mattan om den släpper, eller slå sönder gipsen först om det behövs. Och visst kan man köra på med tigersågen, om man är säker på att det inte finns några vatten- eller elinstallationer i väggen.
 
Släpper mattan lite kan man skära den
i smalare remsor som är lätt att dra ner.
Tigersåg är också bra men som jon sa
passa om det kan finnas rör bakom.

Mvh Putte
 
Tack för era svar, har fått lite tips från annat håll också, ska prova lite olika varianter så återkommer jag med resultatet.
 
stämjärn, kofot, mattkniv etc. Jag lovar, man får träningsvärk....
 
Har ingen anning om hur gammalt det som sitter där är men jag har rivit 2 badrum.
Det ena hade vanlig platsmatta och det andra någon fuktsäker glasfiberväv (bor i ett samhälle där en av de största industrierna var et väveri för glasfiber).

Det gick förvånansvärt lätt faktiskt. Detta var ju på den tiden när man fick dubbelgipsa så det var ju att man var lite förrsiktig så man kunde behålla gipsen under.

Men som sagt... Styrka vilja och tålamod,...
 
Stellemark skrev:
Det gick förvånansvärt lätt faktiskt. Detta var ju på den tiden när man fick dubbelgipsa så det var ju att man var lite förrsiktig så man kunde behålla gipsen under.
Hur gjorde du då?

Badrummet är helt nytt men tillverkaren vägrar leverera utan tätskikt... så nu blir det till att riva det nya badrummet...:(
 
Efter att ha läst så många goda tips får jag äntligen ge ett själv.

Jag har rivit ett badrum/bastugolv/relax som var totalt ca 10 kvadrat med golvmatta och väggar. Ett fantastiskt verktyg, när det satt hårt, var en barkspade. Det låter brutalare än vad det är. Man drar mattan med vänster näve och kör på med barkspaden med högern, lite försiktigt. Otroligt smidigt och orsakar få eller inga skador.
 
  • Gilla
Sarat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.