Jag och min man har köpt ett hus som är byggt 1968 och önskar öppna upp vägg mellan kök och vardagsrum.
Nu till frågan om den är bärande?
Har läst mig till att W-takstolar kan vara självbärande, men också att väggar som är inritade på sektionsritningen är bärande?
Någon som vet om vi kan utläsa detta enbart från originalritningarna? 🙏
 
  • Arkitektritning av sektion, daterad 1966, med måttangivelser, Sveriges stämpel, anteckningar. Rött markering på en del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplan, markerad med mått och rumsetiketter, innehåller röd cirkel runt bordstyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, inte bärande.
 
  • Gilla
JosefineBergExtor
  • Laddar…
Jag är tveksam eftersom den är placerad precis under w:et och med det sagt så handlar det om spännvidder och materialets dimensioner
Obs jag är ingen konstruktör , glad amatör
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Jag är tveksam eftersom den är placerad precis under w:et och med det sagt så handlar det om spännvidder och materialets dimensioner
Obs jag är ingen konstruktör , glad amatör
Du tittar på fel vägg.
 
  • Gilla
  • Wow
JosefineBergExtor och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du tittar på fel vägg.
Är det inte den som är inringad ? Jag vet att standardsvaret är att w takstolar är självbärande , men i detta fallet blev jag ändock osäker just pga placeringen , hade den varit placerad mellan w: na så hade jag sagt icke bärande men nu fyller den en funktion för takstolen men vi får avvakta en konstruktör
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Är det inte den som är inringad ? Jag vet att standardsvaret är att w takstolar är självbärande , men i detta fallet blev jag ändock osäker
Arkitektritning av en lägenhetsplan med tre sovrum, hall, bad och kök markerad med röda cirklar och en pil.
 
  • Gilla
Tompafix och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
[bild]
Jag är med på vad du menar , ts har då ringat in fel vägg på första bilden eller?
 
  • Gilla
JosefineBergExtor
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Jag är med på vad du menar , ts har då ringat in fel vägg på första bilden eller?
Japp.
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Hej! Tack snälla ni för svar! Det var bara en sektionsritning och den ser jag nu att den ser ut att vara från det övre våningsplanet precis som ni säger! Det är inte väggen till badrummet som ska rivas utan den som är utmärkt på den andra bilden mellan vardagsrum och kök!
 
K Kane skrev:
[bild]
Tack snälla för att du bringade klarhet i att detta var det andra våningsplanet!
 
Blev även jag först förvirrad äver att en balkong fanns med på tvärsnittet.
Den inringade delen av väggen har inte något stöd under sig, vilket den andra delen har i och med väggen med dörrar till pannrummet och intilliggande rum. Vilket borde betyda att det är en avväxlande balk på vinden som ligger "utanför" den vägg som ni vill plocka bort? Lättast är att krypa upp på vinden och försöka titta efter.
 
  • Gilla
JosefineBergExtor
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Blev även jag först förvirrad äver att en balkong fanns med på tvärsnittet.
Den inringade delen av väggen har inte något stöd under sig, vilket den andra delen har i och med väggen med dörrar till pannrummet och intilliggande rum. Vilket borde betyda att det är en avväxlande balk på vinden som ligger "utanför" den vägg som ni vill plocka bort? Lättast är att krypa upp på vinden och försöka titta efter.
Det är jag som rört till det då det endast fanns en sektionsritning från ritningarna.
Då ska vi krypa upp på vinden och kolla, är det en förutsättning för att kunna ta bort väggen på ett enkelt sätt att det finns en avväxlande balk? Om jag förstår det rätt, om den finns, löper den parallellt med den mittersta väggen, på mitten av huset? Som en förlängning av den väggen som är ovanför pannrum/tvättstugan?
 
J JosefineBergExtor skrev:
Det är jag som rört till det då det endast fanns en sektionsritning från ritningarna.
Då ska vi krypa upp på vinden och kolla, är det en förutsättning för att kunna ta bort väggen på ett enkelt sätt att det finns en avväxlande balk? Om jag förstår det rätt, om den finns, löper den parallellt med den mittersta väggen, på mitten av huset? Som en förlängning av den väggen som är ovanför pannrum/tvättstugan?
Har varit uppe och kollat och det ligger ju golv uppepå vinden, men man kunde vid V:et av takstolen eller vad man säger kika in och det ser ju inte ut att gå någon avväxlande historia, så frågan är om den går att ta bort ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.