Hur i hela he....te tänker man/skogsröjare när man röjer ned vart enda träd som finns på tomterna i vårat/mitt område (Ekingevägen i Västerhaninge) inklusive en Ek som säkert var 600-700 år gammal (1m i diameter) som
stod precis på en tomtgräns vid en väg ,VAAA
Som sagt ,mitt hjärta gråter
Träd är väll endå till för att skärma av till närmsta granne,dämpa vinden,dämpa ljud från större vägar,ta vara på vatten så man slipper pool på tomten/gräsmattan ,allmänt trevligt m.m.

Bygger Nytt i Västerhaninge:(:eek::confused:
 
vad menar du? Har dom röjt utan att du beställt röjningen av tomt ?
gaia
 
Det skall bli ett villaområde med ca 45 hus. Mina träd har dom ej rört,men grannens tex är det kliniskt rent på all vegetation.Inte ett enda sparat träd någon stans!!!! Övriga området är numera ett stort kalhygge!!!!
Det finns en större väg ca 150 m från min tomt(Tungelstavägen) som det nu brusar rätt duktigt från,vilket det inte gjorde före den så kallade asfaltsdjungeln.
Jag har själv sågat ned träd på min egen tomt men sparat några för ev.skugga m.m .Träd tar ju många år på sig att växa till sig och är ej gratis att nyplantera
 
Knappast att "man/skogsröjare" gör detta utan beställning? skyll på grannarna eller markägare istället.
 
Det är viktigt att man som byggherre markerar de träd man vill spara och att man slår ner störar/band/ribbor ett par meter runt träden så att inte marken ovan rötterna kompakteras av byggmaskinerna.
 
Snailman
Om det är kommunen som fixar ett tomtområde så är min begränsade erfarenhet, att man kalhygger all tomt och gatumark, och det sker normalt innan tomterna fördelas, så inte mycket man kan göra då...
 
Västerhaninge 17 skrev:
... inklusive en Ek som säkert var 600-700 år gammal (1m i diameter) som
stod precis på en tomtgräns vid en väg ,
Jag hörde på radions P1 idag en jurist som pratade om gamla tiders tingsrättsdomar. Hon påstod att det förr i tiden inte var tillåtet att fälla en ek såvida man inte nyplanterade två stycken nya och att den lagen fortfarande är giltid.

Det kan väl inte vara rätt idag? Vad jag förstått måste varje träd som inte får fällas vara lagligt skyddade och då skall detta vara utsatt i detaljplanen/tomtkartan. Ngn härinne som vet mer om detta?
 
Det är väl så att idag så känns det som att det breder ut sig en allmän uppfattning om att träd högre än 3 meter inte ska få finnas vid bebyggelse, då skuggar, skräpar de ner, blir hem för smådjur och fåglar, förstör stenläggningar och allmänt stör vår inplastade "Vi i villa-dröm" och ska därför tas bort omgåeende. Lite trist tycker jag. Det går att ha ett eller två riktiga träd även på en liten tomt som i dag oftast är normen.

mvh plexi
 
Tyvärr är det här allt för vanligt. Många byggare ser nog träden som hinder. När man byggde Hamarby sjöstad satte man ett vite på 500 000 på varje ek.
Själv byggde jag till hus med träd som stod inom 1 meter från huset. Lite gnissel var det väl från byggarna med det hur bra som helst.
Vill inte dom flesta trots allt ha lite träd runt huset. Det ser ju så naket ut utan träd.

/ M
 
pleximaster skrev:
Det är väl så att idag så känns det som att det breder ut sig en allmän uppfattning om att träd högre än 3 meter inte ska få finnas vid bebyggelse, då skuggar, skräpar de ner, blir hem för smådjur och fåglar, förstör stenläggningar och allmänt stör vår inplastade "Vi i villa-dröm" och ska därför tas bort omgåeende. Lite trist tycker jag. Det går att ha ett eller två riktiga träd även på en liten tomt som i dag oftast är normen.

mvh plexi
Amen.
-----------------------------------------------------
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.