Vad består bra fyllnadsmassa till en tomt av?? bara sand och småsten eller??
 
Exakt vad fyllnadsmassan består av är inte särskilt avgörande, så länge det inte är direkt miljöfarliga grejer som asbest. En av de bättre materialen att använda är de rasmassor som bildas vid sprängning. Vill du ha fyllnadsmassor kan du köra runt i trakten och kolla om det är nån som förbereder inför sprängning, du lär kunna få allt dom har helt gratis.
 
Känns som att du bör veta om du endast ska fylla ut tomten dvs höja marknivån på en gräsyta eller göra underlag för en väg. Stabila massor för vägen dvs bergskross och allt annat duger till höjning av tomt. Lera, jord och sand är ju bra som underlag för gräs till exempel men inte för en väg.
 
Det jag tänkte på är bara för att höja marknivån på tomten där ett hus ska stå.
 
wendelclark skrev:
Det jag tänkte på är bara för att höja marknivån på tomten där ett hus ska stå.
Då duger allt, så länge det inte är organiskt material (stubbar, gräs etc). Organiskt material ruttnar, dvs marken sjunker ihop vilket kan orsaka sättningar. Jag hade inte heller viljat ha lera under min husgrund.
 
Så med andra ord går det bra med bara sand???
 
Beror iofs lite på vilken sand det är och hur mycket du tänker höja. en meter eller så är nästan garanterat problemfritt. 4 meter med bara sand kan bli mer spännande. Då kan man behöva göra en vall av tex sprängsten och sen fylla med sand innaför vallen.

Alla matrial sjunker ihop efter läggning om man inte vibbar dem ordentligt med en rejäl vibba. Problemet är bara att man inte vill ha en trädgård så kompakt. Ta det därmed lugnt och grovfyl ett år, justera in fyllet och gör tex gräsmattan året efter och fixa det sista år tre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.