Har just köpt ett hus som har varit kall lagt i flera år och tänker nu driftsätta allt, det enda skada jag ser är att hydroforen har brustit, tänkte då byta ut den gamla 1970 talet 150l galvad hydrofor mot en modern i glasfiber, tänker denna på bild just, måste man montera luft injektor? Lite osäker vart brunnen ligger eftersom den ligger under 1.5m snö och tryckvakten sitter förmodligen i brunnen
Och hur fyllar jag luft i denna eftersom den verkar inte ha någon siktglas att kunna avgöra vattan nivån?
 
  • Monteringsanvisning för glasfiberhydrofor, teknisk ritning, installationsschema, rör, ventiler, detaljerad genomskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal, silverfärgad tryckkärlstank med svart bas och ventil, industriell användning, isolerad mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Håbbe01 skrev:
Nej luftinjektor är inget måste och luft
nippel sitter nog i toppen för på fyllning av luft
Tack för svar, men hur ska man bedöma vatten nivå utan siktglas? är ju nåt konstigt flottör o ventil i tanken med, stör det någonting? jag är bara van med vanliga gamla galvade hydroforer.
 
Såg att det var en hydrofor o inte hydropress så då gäller inte mitt svar tyvärr.
 
Men ser ut att vara nån intern koppling i tank som sköter detta med luften. Står det inget i brux
 
Edward Mack Edward Mack skrev:
Tack för svar, men hur ska man bedöma vatten nivå utan siktglas? är ju nåt konstigt flottör o ventil i tanken med, stör det någonting? jag är bara van med vanliga gamla galvade hydroforer.
Ja du behöver injektorn tilll denna modell av hydrofor för det är den som ser till att du alltid har rätt luftnivå i tanken "automagiskt".

Tillverkaren säger:
Glasfiberhydroforen är avsedd att ersätta en galvad eller rostfri hydrofor med samma storlek.
Tanken innehåller inget membran som behöver bytas ut.
Vattnet har kontakt med luften så att gaser som finns i vattnet kan fällas ut.

Mellan hydroforen och pumpen monteras en luftinjektor som med hjälp av den, i tanken, inbyggda flottören säkerställer att optimal luftmängd alltid finns i tanken.
Önskas ytterligare luftning av vattnet monteras ett stigarrör inuti tanken som låter vattnet falla ner på vattenytan.
https://www.emspump.se/main/page/43/productgroup/54/product/1000
 
D Dilato skrev:
Ja du behöver injektorn tilll denna modell av hydrofor för det är den som ser till att du alltid har rätt luftnivå i tanken "automagiskt".

Tillverkaren säger:
Glasfiberhydroforen är avsedd att ersätta en galvad eller rostfri hydrofor med samma storlek.
Tanken innehåller inget membran som behöver bytas ut.
Vattnet har kontakt med luften så att gaser som finns i vattnet kan fällas ut.

Mellan hydroforen och pumpen monteras en luftinjektor som med hjälp av den, i tanken, inbyggda flottören säkerställer att optimal luftmängd alltid finns i tanken.
Önskas ytterligare luftning av vattnet monteras ett stigarrör inuti tanken som låter vattnet falla ner på vattenytan.
[länk]
Perfekt, tackar
Jag vill inte montera luftinjektor eftersom tryckbrytaren sitter nere vid pump, och den ligger säkert under 1.5m snö idag! Vilken hydrofor ska jag ha istället? den är parallel kopplad med ett filter istället för serie kopplad så jag behöver endast en anslutning
Eller skulle hydropress vara bättre med membranblåsa? Vill helst undvika en ny galvad eller rostfri eftersom dom är runt dubbla priset mot en glasfiber!
 
  • Industriell installation med tankar, rör och ventiler, samt en EU-klistermärke, i ett betongrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Edward Mack Edward Mack skrev:
Jag vill inte montera luftinjektor eftersom tryckbrytaren sitter nere vid pump
Nej, den sitter bara någonstans mellan pump och tank.

När du tar bort din gamla får du plats att sätta injektorn precis bredvid tanken på röret från pumpen.

Tryckströmbrytaren får du flytta eller sätta en ny mellan injektorn och tanken eller på utloppssidan av tanken.

Eller så går du på hydropress/membranhydrofor i stället, det blir nog billigare och enklare.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Nej, den sitter bara någonstans mellan pump och tank.

När du tar bort din gamla får du plats att sätta injektorn precis bredvid tanken på röret från pumpen.

Tryckströmbrytaren får du flytta eller sätta en ny mellan injektorn och tanken eller på utloppssidan av tanken.

Eller så går du på hydropress/membranhydrofor i stället, det blir nog billigare och enklare.
Hur som helst man gör måste man ner till brunnen/pumpen att montera luftinjektor eller flytta/koppla in ny tryckströmbrytare. Brunnen ligger idag under circa 1.5m snö och jag är inte helt säkert exakt vart den ligger eftersom jag har just köpt huset, så det undviker jag helst
Jag tror jag har kommit fram till att hydropress blir enklast, har hittat en som är bra pris och har enkelt en schrader ventil i topp o bara en anslutning för vattnet, ska nog funka bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.