Tjena vi har just fått en Kalkyl på Banken om ett lån på 2 miljoner till ett nybygge och enligt banken så skulle vi ha råd men man har ju hört så mycket om att bankerna gör glädje kalkyler så min frågan är om det finns någon som har ett lån på 2 miljoner och tjänar som oss cirka 43 000 sammalagt före skatt som kan berätta lite hur ni har det.
 
Det är naturligtvis omöjligt att avgöra om ni har råd eller inte utan att ha en total överblick över er ekonomi. Vad har ni för övriga utgifter, har ni barn, har ni andra lån etc.

Men rent spontant tycker jag att det blir mycket pengar för lånet.
 
Nej inga barn och inga lån överhuvud taget
 
Gör en egen kalkyl med lite marginaler i och gärna någon extra post med tex övriga utgifter.
Det blir gärna dyrare än vad man tänkt, kanske får man också någon engångs kostnad som man inte
hade räknat med. Nu satsar ni på nybygge så spis eller kyl lär väl inte gå sönder direkt men det
kan finnas annat. Gräsklippare, torkställning, träd och buskar kanske måste införskaffas.

Lön (jag tror att den ena tjänar 24 den andra 19, tabell 31 (cirka))
Inkomster
17 700
14 300
=32 000

Kostnader
Lån
5 000 kr, Ränta Bottenlån 1,7 Mkr ränta 5% (1,7 * 5% /12 * 0,7 = ~5 000kr)
1 000 kr, Ränta Topplån 0,3 Kkr ränta 6% ( 0,3 * 6% * 0,7 = ~1 000kr)
3 000 kr, El/drift
3 000 kr (Amortering 50år, kan vara bra att börja med tills i alla fall topplånet är borta)
500 kr försäkring
1 500 kr Renoverings/ommålnings buffert
=14 000

S:a 32 000 - 14 000 Kr= 18 000 som ska räcka till;
Sedan tillkommer pantbrev och lagfart som engångskostnader.
Finns "tomt"? Eller måste ni i ordningställa denna? Jord, gräsmatta mm?
I sådana fall kan detta kosta 100 - 300 Kkr

Andra kostnader man måste tänka på
Mat
Bil
Resor
Semester
Om en blir arbetslös

2 Mkr låter mycket men är faktiskt inte så mycket, om båda har jobb.
vet inte var ni bor. Är det i en mindre stad, hur många arbetsgivare finns det?
Vad händer om den arbetsgivaren slår igen portarna? Är området attraktivt? Hur ser huspriserna ut?
Är efterfrågan stor, finns det fler köpare än utbud?

På det hela taget så borde väl inte det bli några problem med Er ekonomi, som den ser ut idag.
 
tomten tänker vi köpa kontant men iordningställande lär man ju måste göra och till det räknar jag utfyllning, gräsmatta, osv
vi bor i skellefteå och området vi tänker bygga på är ganska populärt ligger 7 km utanaför Centrum och det finns andra arbetsgivare för mig och för tjejen också.
begagnat priser i självaste centrum ligger kring 1,5 till 2 miljoner och vissa områden runt centrum på 1 till 1,4 miljoner,
Efterfrågan är jättestor just nu blir oftast budgivningar som ökar priset från 200 000 till 350 000 men problemet är att det finns inte så många begnade hus som faller oss i smaken oftast gammla 70 tals hus som kräver större renovering

men fler får gärna skriva in och säga vad dom tror som sagt vi vet ju inte exakt det vi vet är att man för det mesta ska öka kalkylen man får från bankerna.

Tack loffes för rådet ska genast sätta mig ned och göra en egen kalkyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.