Hej!

På väggen längst in/till höger ska kakel sättas, men på väggen till vänster tänkte jag ha vanlig tapet (så som den vita ovan det nedslipade är).
Hur får jag ihop det? Spacklad för att jämna till?
Hur "skarvar" man tapeter snyggt så att det jämnas ut och ser naturligt ut?

Mvh

Rebecka
 
  • Hörn av ett rum med skadad vägg, tvålpumpar, krukväxt, lös kabel samt toalettpapper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du behöver en jämn och plan yta för att tapetsera. Vanligt spackel fungerar dåligt om det är djupa hål eftersom det då sjunker in när det torkar utan då kan det vara bättre med gipsputs eller husfix.

Vissa tapeter ska våderna sättas kant i kant och andra ska överlappas någon cm. Handlar din sista fråga om det eller om något annat för jag förstår inte vad du menar med jämnas ut?
 
Tack så hjärtligt!
Skulle jag kunna använda spackel ändå och bara fylla på om det skulle sjunka in för mycket?
Jag menar alltså att den gråa, nerslipade delen. Eftersom den är nerslipad så ligger den ju in ca 1-2mm ijämfört med den vita tapeten som är ovanför den.

Jag vet inte hur jag ska göra där. Spackla/husfixa/gipsputsa upp så att det blir in line med den nuvarande tapet-delen. Men sen? Ska jag lägga på tapet där som skarvar till den gamla tapeten? Eller ska jag lägga en hel ny över allt?



Badrum med skadad vägg, handtvålar, växter och lila markering.
 
BirgitS
Vad har du för sorts spackel?

Det kommer inte att bli osynligt att skarva en tapet så har du möjlighet så är det bättre med en hel våd, eller att kakla den ytan också. Lägger du på en hel våd så måste det vara väl spacklat och slipat över hela området så att det är helt jämnt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för sorts spackel?

Det kommer inte att bli osynligt att skarva en tapet så har du möjlighet så är det bättre med en hel våd, eller att kakla den ytan också. Lägger du på en hel våd så måste det vara väl spacklat och slipat över hela området så att det är helt jämnt.
Tack Birgit!

Spacklet är det på bild.

Tapeten fortsätter upp på väggen. Ska den också dras bort/slipas för att det ska bli jämnt? Eller lägger jag bara våden rätt på alltihopa?
 
  • Hink med Beckers spackel, medium, använd till inomhusarbete, på trägolv nära vit och röd behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitrumskåp och en dörrkarm i ett rum, del av en svart gardin, växt, kontrasterande väggfärgnyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
R Rebecka S skrev:
Spacklet är det på bild.
Står det något om max tjocklek eller liknande på burken?
Om inte så bör det gå att använda det även om du får vara beredd på att spackla och slipa i omgångar.
R Rebecka S skrev:
Tapeten fortsätter upp på väggen. Ska den också dras bort/slipas för att det ska bli jämnt? Eller lägger jag bara våden rätt på alltihopa?
Om du sätter en våd ovanpå kommer det att bli en höjdskillnad där vådens vänsterkant är. Du får själv avgöra om du tycker det är störande synligt ovanför dörren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Står det något om max tjocklek eller liknande på burken?
Om inte så bör det gå att använda det även om du får vara beredd på att spackla och slipa i omgångar.

Om du sätter en våd ovanpå kommer det att bli en höjdskillnad där vådens vänsterkant är. Du får själv avgöra om du tycker det är störande synligt ovanför dörren.
Tack snälla för all din hjälp!!
 
N
Det ser ut som mer än 1-2 mm, tror det blir svårspacklat om man inte gör det väldigt många ggr.
Ardex a46 eller husfix skulle jag säga, dock inte helt enkelt.
Självklart måste ju bänkskivan/medmera täckas med plast.
Man kanske kan skarva tapeten i höjd med överskåpet, för att förenkla det hela, men är min åsikt.
 
  • Gilla
Rebecka S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.