Har precis köpt en fläkt från Ikea och insåg att kabeln som följer med är för kort. Letar efter en ny som är längre men vet inte om denna typ av kabel heter något speciellt. Går det att se på illustrationen vad det är för typ?

Om det inte finns/går att hitta en längre är det okej/säkert att bara ha en vanlig förlängningskabel lite snyggt uppsatt till ett vanligt vägguttag?

https://www.ikea.com/se/sv/p/rytmisk-vaeggmonterad-koeksflaekt-rostfritt-stal-80388969/
 
  • Diagram av en sladd med en kontakt och en stickpropp, längden är 1.1 meter.
Har du ingen bild på kontakten? Kan det vara en vanlig C13?

Svart IEC-kontakt, C13 strömkontakt, kabel, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
kallas för maskinkabel passar ju alla gamla stationära PC och skrivare och...
 
useless useless skrev:
Har du ingen bild på kontakten? Kan det vara en vanlig C13?

[bild]
Nej tyvärr ingen bild just nu. Men den där ser ut att kunna vara en en sån. Tack!
 
electroluxaren skrev:
kallas för maskinkabel passar ju alla gamla stationära PC och skrivare och...
Dvs en sådan som ovan? C13/apparatkabel?
 
Grymt! Drar för förbi Kjell eller clas Ohlson och kollar. Tack
 
Mycket riktigt var det en vanlig C13.

Köpte en ny kabel som ser ut att passa. Men det står lite olika märkningar på den. På den medföljade så står det 16A 230v och på den jag köpt står det 10A 230 V. Uttaget som fläkten ska in i står det 10A på säkringen i Elcentralen. Där sitter det just nu även en kyl. Kommer det funka och är det lugnt att köra på?
 
Fairlane
Albin__ Albin__ skrev:
Mycket riktigt var det en vanlig C13.

Köpte en ny kabel som ser ut att passa. Men det står lite olika märkningar på den. På den medföljade så står det 16A 230v och på den jag köpt står det 10A 230 V. Uttaget som fläkten ska in i står det 10A på säkringen i Elcentralen. Där sitter det just nu även en kyl. Kommer det funka och är det lugnt att köra på?
Ja du har köpt en kabel som är godkänd gör lite mer ström. Inget problem alls.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja du har köpt en kabel som är godkänd gör lite mer ström. Inget problem alls.
Tvärtom dessvärre. Den som följde med var märkt med 16A och den jag köpt med 10A.
 
Spelar ingen roll. Fläkten drar någon enstaka Ampere bara.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spelar ingen roll. Fläkten drar någon enstaka Ampere bara.
Okej, låter vettigt! Då kör jag på. Finns det något sätt för mig att ta reda på detta själv till nästa gång. Alltså hur mycket ampere som behövs för en elektronisk sak? Brukar ju stå effekt i w/kWh på dom flesta apparater. Eller är det bara något som "man vet"?
 
Om effekten är i kW
Så tar du effekt *1000/230 = ström

(Detta gäller för enfas)
 
  • Gilla
Albin__ och 1 till
  • Laddar…
Enligt manualen är totala effekten 118 Watt. Dvs, ca 0,5 A.
 
  • Gilla
Albin__ och 1 till
  • Laddar…
Albin__ Albin__ skrev:
Tvärtom dessvärre. Den som följde med var märkt med 16A och den jag köpt med 10A.
Är de samma då? C13 klarar vad jag vet bara 10A och vill man ha 16A är det C19 som gäller. Eller är det att det står 16A på Schuko-delen hos IKEA och 10A på C13-delen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.