hej
är det något man ska tänka på om man ska isolera ett mellanbjälklag som är av betong??
det är idag helt oisolerat mellan källare o 1 våning. finns plats för minst 10cm .
golven känns kalla o gå på, och vi ska snart lägga in nytt golv och då kanske det är lika bra o riva allt och isolera samtidigt..

*är det något man ska tänka på när det gäller isolera betongbjälklag mellan källare o 1våning
*vilke typ av isolering lämpar sig bäst för detta..

tack på förhand
 
Är källaren uppvärmd? Isolerad och dränerad? Ventilerad?
 
dumt av mig o inte berätta om källaren. den är uppvärmd håller ca 18 grader. dränerad är den också.
den är dock inte isolerad och ventilationen består av vanliga ventiler i väggarna.
fuktigheten i källare ligger på 35-55% året runt.
 
Ett isoleringsalternativ kan vara tex Isover Duo som har ytskickt av mikroperfererad aluminiumfolie, finns i 100mm mått har jag för mig (behövs inget undertak och sätts upp med betongskruv/bricka +tejp, eventuellt med profiler). Finns säkert många liknande produkter av annat fabrikat. Ett alternativ är att lägga en liten isolering (tex cellplast 20mm) även under golvet eller satsa på golv som "känns" varma t.ex trägolv, heltäckningsmatta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.