Jag har en golvbrunn i garaget som jag inte riktigt blir klok på.

Öppnar jag brunnen så är det tre lösa delar jag har plockat bort och de visas på bild nedan.

Längst ner i brunnen så är det en öppning men den verkar inte gå till något avlopp utan upp igen parallellt till avstängningen. Avstängningen går inte att öppna trots att jag försökt med gas och våld.

Nästan längst ner i brunnen så är det springor runt hela kanten som går ut i marken och känner jag med kniven är det sand.

Någon som vet vad detta är för brunn? Brukar de vara kopplade till avloppet eller direkt ut i backen? Avstängningen, vad är den till för?

IMAG0387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0388.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Undrar om insatsen ursprungligen hade som funktion att förhinda olja att komma ut i avloppet. Ev kan det vara för att också fånga upp skräp och sand som spolas ner i golvbrunnen.
Avloppet (hålet) i botten går troligen en bit upp längs brunnen för att sedan ansluta till avloppsröret. En s k svanhals. Den gör att olja som flyter på ytan inte kan komma ut direkt i avloppet.
 
  • Gilla
Synonymt
  • Laddar…
Har försökt kika och känt med rensband men hittar ingen öppning annat än den springa som är i botten på brunnen och då jag häller vatten i den sjunker det undan sakta men allt försvinner, så verkar inte vara något vattenlås.
 
Mystiskt, kan det vara så att hela botten som du ser en gång i tiden har gått att hissa upp och ner för att kunna stänga av brunnen, ungefär som en tallriksventil. Själva avloppsröret går ut under stålplattan i botten.
 
Kanske är så, blir fundersam då jag känner sand då jag petar i springan med kniven men det kan ju vara att den satt igen då hela brunnen var full med sand innan jag tömde den.

Någon som vet vad detta är för brunn och om det ska vara anslutning under den? Känns som en krånlig konstruktion.
 
Ingen som känner igen brunnen/avskiljaren och kanske har en liknande?
 
Jag har något liknande i mitt garage från 1951. Det står två gjutjärnsbunkar på varandra med en hatt över i brunnen. Den runda saken med fyrkanthål i bredvid brunnen är en rensplugg som sitter överst i vattenlåset. Min brunn är tät i botten och det fyrkantiga hålet i sidan i botten går upp till renspluggen och vänder sedan ner i avloppet. Det står alltså vatten ca 15 cm under golvytan.
 
Jag har inte lyckats öppna pluggen, den sitter som berget, har dock inte fått tag på exakt rätt verktyg.

Men om det är så verkar vattenlåset inte fungera eftersom det rinner ut längst ner i brunnen.
 
Ingen som känner igen och har en liknande brunn/avskiljare?
 
Hej,

Det ser ut som en tidig oljeavskiljare med säkerhetsventil tillhörande gruppen spygatt för att skydda dagvattensystemet eller avloppssystemet från oljespill. De var populära i parkeringshus, så att de har satt in det i ett garage är klart överkurs :) (Sanden gör att olja som kommer ner i brunnen fastnar i sanden och förhindrar mindre läckage att gå vidare)

Ang "avstängningen" - om du har en bil som har oljeläckage så ska du kunna stänga den och då släpps inget ut. Sådana avlopp brukar vara kopplade till det enskilda avloppet eller dagvattensystemet, om du inte är uppkopplad på det kommunala systemet.
 
  • Gilla
Synonymt
  • Laddar…
Gör ett nytt försök med denna tråd. Någon som vet vart man kan få tag på nyckel för försöka öppna avstängningen?
 
Hej,
Ett bra inlägg som hjälpte mig att förstå vad det var för typ av brunn jag hade i mitt garage. Huset byggt 1952 och garaget i källaren skulle bli hobbyrum, efter att garagenedfarten fyllts igen.
Först tänkte jag fylla på betong för att jämna ut golvet, utan att ta bort brunnen, men jag ändrade mig. Jag tänkte att det är lätt att ta bort brunnen, men då visste jag inte hur stor den var. Men när jag väl börjat ville jag få bort den helt. När kom så långt att jag kunde ta upp alla delarna ur brunnen hittade jag olja i oljeavskiljaren. Eftersom jag vet att jag inte hanterat olja sedan jag köpte huset för över 25 år sedan, så var det en överraskning. Nu är jag glad att jag gick till botten med brunnen ;-)
Min brunn har en svanhals med ett rör som går nerifrån och upp längs sidan. Röret svänger sedan ut i det egentliga avloppsröret strax under den ventil som Robbans bilder visar. Ventilen är en rensningsventil för avloppsröret. Nu tog jag bort hela brunnen och pluggade igen avloppsröret, men om jag skulle försöka öppna ventilen skulle jag leta efter en bit fyrkantjärn som passa i urtaget och använda en stor skiftnyckel för att skruva upp locket. Det går säkert åt någon rostlösningsolja som får verka ett tag innan. Jag biforgar ett par bilder från min brunn.
Lycka till!
DSCN6667.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN6668.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Robban,

Ofta brukar vanliga spärrskaft med halvtumskoppling passa.

:) Tina
 
Hej Hasse,

Intressant, den golvbrunnen du hade påminner väldigt mycket om min.

Men i min så är det en glipa längst ner hela vägen runt, kan köra in kniven hela vägen, verkar vara sand runt om.

Om allt vatten ändå rinner ut där så blir det bara om brunnen är full det rinner ut via avloppet där uppe, verkar skumt.
 
R Robban66 skrev:
Ingen som känner igen brunnen/avskiljaren och kanske har en liknande?
Vi har en likadan i vårt garage (50-talshus). Märket heter Perfekt. Öppnade och rensade det nyss och upptäckte att den tidigare garageinnehavaren tyvärr tagit bort oljeavskiljaren. Någon som vet om det går att få tag på en "ny"?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.