Jag ska flytta ett äldre element men funderar på att köpa nytt.
Lite tveksam dock om det är värt det.
Också oklart vilken modell jag isf bör köpa.

Det gamla elementet på bilden är 120*60
Fönstret jag behöver element under nu är 140.
Jag har fjärrvärme som är fast pris på i den ekonomiska föreningen vi har i radhusområdet.
Så mer värmekällor kostar mig inget extra.
Vattenburna element.

Ngn som har lite kloka råd vad jag bör göra? Jag tänker att jag gärna skaffar mig ett element som genererar mer värme. Finns det eller är det knappt ngn skillnad mot det jag har idag?

Jag tänker att jag kanske kan ha ett som är lite bredare än 120?
Men tjockleken har jag inte fattat.
Hur är ett nytt jämfört med det gamla?

Eller ska jag bara flytta det jag har?
En rörmokare gör såklart allt jobb när det är dags.
 
  • Renoveringsprojekt, värmeelement, verktyg, byggmaterial, öppen vägg, osammanhängande golv, arbetsbelysning, inomhus, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver du mer värme i rummet?
 
En TP22 av ger ungefär 1000W 55/45 (tillopp/retur)

Ställ det mot runt 400W som ditt nuvarande ger vid samma vattentemperatur.

I korthet, en modernare radiator skulle ge dig betydligt mer värme.
 
Hur mycket värme en radiator avger har inget med åldern på det att göra utan storleken på ytan som kan avge värme. Man får helt enkelt tänka på hur behovet ser ut och vad man vill uppnå.
 
S Stefan1972 skrev:
Hur mycket värme en radiator avger har inget med åldern på det att göra utan storleken på ytan som kan avge värme. Man får helt enkelt tänka på hur behovet ser ut och vad man vill uppnå.
Nja, moderna, dvs. nya radiatorer nyttjar konvektionsplåtar för att effektivare avge värme.

Men visst, inte åldern i sig som är problemet, men föråldrad teknik.
 
C Cerb skrev:
En TP22 av ger ungefär 1000W 55/45 (tillopp/retur)

Ställ det mot runt 400W som ditt nuvarande ger vid samma vattentemperatur.

I korthet, en modernare radiator skulle ge dig betydligt mer värme.
Ok låter bra.
Vad innebär tp22? Är det samma som typ22 & vad är då det?
Står c22 på ett av dem, vad är det?
Jag kollar på bygghemmas hemsida, har dem i Mölndal där jag bor.
Kostar det bara 2-3 tusen för ett nytt element?
De flesta kommer i bredd 120, är det lagom till 140 brett fönster? Jag hittar ett som är 130, kanske skulle välja det?

Dessa hittade jag. Behövs ngt mer till?

edit. förlåt för alla frågor

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...element-watt-heating-standard/p-877313-877343

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ordic-radiator-compact-all-in/p-887392-887081

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...nburet-element-thermopanel-v4/p-404906-405113

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...enburet-element-purmo-compact/p-168295-168331
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Behöver du mer värme i rummet?
Ja jag tror det kan vara till fördel. Isolerat bättre men också byggt ut lite.
 
J jamaica skrev:
Ok låter bra.
Vad innebär tp22? Är det samma som typ22 & vad är då det?
Står c22 på ett av dem, vad är det?
Jag kollar på bygghemmas hemsida, har dem i Mölndal där jag bor.
Kostar det bara 2-3 tusen för ett nytt element?
De flesta kommer i bredd 120, är det lagom till 140 brett fönster? Jag hittar ett som är 130, kanske skulle välja det?

Dessa hittade jag. Behövs ngt mer till?

edit. förlåt för alla frågor

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
C22, typ22, tp22 har samma innebörd.

Jag personligen tycker 130cm är det snyggaste till 140cm breda fönster.
 
J jamaica skrev:
Tack
Jag beställer detta då. Missar jag ngt, sitter inga rör & kopplingar på den på bilden. Men en röris får montera det, han löser det eller?

[länk]
Röris har det sista som behövs för installation.
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
J jamaica skrev:
Jag ska flytta ett äldre element men funderar på att köpa nytt.
Lite tveksam dock om det är värt det.
Också oklart vilken modell jag isf bör köpa.

Det gamla elementet på bilden är 120*60
Fönstret jag behöver element under nu är 140.
Jag har fjärrvärme som är fast pris på i den ekonomiska föreningen vi har i radhusområdet.
Så mer värmekällor kostar mig inget extra.
Vattenburna element.

Ngn som har lite kloka råd vad jag bör göra? Jag tänker att jag gärna skaffar mig ett element som genererar mer värme. Finns det eller är det knappt ngn skillnad mot det jag har idag?

Jag tänker att jag kanske kan ha ett som är lite bredare än 120?
Men tjockleken har jag inte fattat.
Hur är ett nytt jämfört med det gamla?

Eller ska jag bara flytta det jag har?
En rörmokare gör såklart allt jobb när det är dags.
*
Om du skall byta elementet på bilden kan det bara bli längre åt vänster då rören kommer utgår golvet på höger sida.
Byte till större radiator är motiverat om befintligt anses för litet med ventilen öppen. Begreppet moderna avser nyare modell och att de kan ha kopplingsrör med ventiler.

Här på Byggahus läser jag att några vill byta till modernare element och jag får uppfattningen att några tror att nya element är effektivare. Så är det inte. Alla element har 100 % verkningsgrad. Värme från vatten som inte avges går tillbaka i returledningen. Däremot har olika typer olika stor värmeavgivning för viss projicerad väggyta.

Det finns panelradiatorer som man inte kan se igenom och sektionsradiatorer med kolonner med mellanrum. Kolonner används numera främst för att anknyta till stilen i äldre hus.
Panelradiatorer kan ha en eller flera rader. På baksidan kan det finnas konvektionsplåtar för något ökad värmeavgivning men är lite svårare att städa bakom.
En tvåradig radiator avger inte dubbelt så mycket värme som en enradig. Ur den synpunkten får man mest värme för pengarna med enradig men räcker inte värmen får man ta till flerradig. Olika radiatortyper har olika värmeavgivning för given upptagen väggyta. Väggyta och utseende styr valet.
Tillverkarna har tabeller som redovisar avgiven värme för sina modeller och storlekar. Svårighet kan vara att få uppgifter om gamla radiatorers effekter.
*
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.