Hej!

Första inlägget här! Jag och min sambo är nybörjare på tapetsering och ska renovera vårt första rum i en gammal timmerkåk som senast renoverats på 80-talet.

Vi vill tapetsera om men har då noterat att den gamla tapeten har en minimal vävstruktur i det "inre" lagret som bäst beskrivs på bilden.
Det är bara ett lager tapet och under sitter masonitskivor. Tapeten sitter relativt väl förutom i hörn och kanter. Vissa mindre bubblor.

Det vi undrar är ifall denna lilla struktur/väv kommer att synas igenom och se konstigt ut med spacklade partier? Bör vi ta bort tapeten eller tapetsera med renoveringstapet? Eller kan man räkna denna yta som "slät" om man väljer en någorlunda tjock tapet?
 
  • Närbild på en texturerad yta, möjligen tyg, med mönster och ljusspel. En persons fingrar syns nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en sliten, målad träyta med avflagnad färg och synlig träfiber.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer sannolikt att synas igenom på en slät tapet om ni inte bredspacklar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Okej! Tack för svar! Tror du det kommer synas på ett sådant sätt att det blir fult?

Kan man välja en tapet där det inte kommer synas igenom tro?
 
Om ni väljer en strukturtapet med kraftig tät struktur kan det kanske funka. Men kolla först om den gamla tapeten är spaltningsbar, dvs att man kan riva av själva strukturlagret någorlunda enkelt. Då kan det räcka med att ta bort det gamla strukturlagret, måla med tapetgrund för att det inte ska ludda och spackla ojämnheter. Jag lovar att ni kommer att vara nöjdare i framtiden om ni gör ett bra underarbete nu. Annars är ni ”fast” med att ha strukturtapet tills ni har fixat på riktigt 😉 Jag skulle rekommendera bredspackling om den gamla tapeten är svår att riva.
 
  • Gilla
A.bjorklund och 2 till
  • Laddar…
Det behöver inte vara en speciell tapetgrund. Billigast möjliga väggfärg fungerar.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det behöver inte vara en speciell tapetgrund. Billigast möjliga väggfärg fungerar.
Tapetgrund är härligt klistrig och klibbar fast alla gamla tapetrester effektivt, men ja det funkar säkert med vanlig väggfärg också.
 
M mrsnhp skrev:
Om ni väljer en strukturtapet med kraftig tät struktur kan det kanske funka. Men kolla först om den gamla tapeten är spaltningsbar, dvs att man kan riva av själva strukturlagret någorlunda enkelt. Då kan det räcka med att ta bort det gamla strukturlagret, måla med tapetgrund för att det inte ska ludda och spackla ojämnheter. Jag lovar att ni kommer att vara nöjdare i framtiden om ni gör ett bra underarbete nu. Annars är ni ”fast” med att ha strukturtapet tills ni har fixat på riktigt 😉 Jag skulle rekommendera bredspackling om den gamla tapeten är svår att riva.
Tack för fint svar!
Det lutar ju alltså åt att vi måste få bort den här strukturen på något sätt.
Tapeten verkar vara spaltbar men jag blir inte riktigt klok var själva strukturen sitter. När två lager skakats av så finns fortfarande en nätliknande struktur kvar, dock kanske så lite att det skulle fungera att måla över den? Se bild.
 
  • Närbild på toalettpapper som hänger, texturerade väggtapeter i bakgrunden, svagt ljus, vertikal orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

A A.bjorklund skrev:
Tack för fint svar!
Det lutar ju alltså åt att vi måste få bort den här strukturen på något sätt.
Tapeten verkar vara spaltbar men jag blir inte riktigt klok var själva strukturen sitter. När två lager skakats av så finns fortfarande en nätliknande struktur kvar, dock kanske så lite att det skulle fungera att måla över den? Se bild.
Är det här enda lagret tapet? I så fall kan ni förmodligen enkelt fukta eller ånga loss baksidan efter att ni har dragit bort strukturlagret. Spraya lite med en blomspruta och vänta ett par minuter så ser ni om det är lätt att dra loss sedan. Med lite tur får ni en slät och fin spånskiva att tapetsera på, bara att spackla spikhål och eventuellt tejpa och spackla om skarvarna om tejpen sitter dåligt. Förlimma eller grundmåla med billig väggfärg innan ni tapetserar på spånskiva.
 
  • Gilla
A.bjorklund
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Är det här enda lagret tapet? I så fall kan ni förmodligen enkelt fukta eller ånga loss baksidan efter att ni har dragit bort strukturlagret. Spraya lite med en blomspruta och vänta ett par minuter så ser ni om det är lätt att dra loss sedan. Med lite tur får ni en slät och fin spånskiva att tapetsera på, bara att spackla spikhål och eventuellt tejpa och spackla om skarvarna om tejpen sitter dåligt. Förlimma eller grundmåla med billig väggfärg innan ni tapetserar på spånskiva.
Japp, enda lagret tapet. Under verkar det vara en fin masonit/spånskiva. Ska kolla lite mer hur lätt den lossar! Tack för input!
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Är det här enda lagret tapet? I så fall kan ni förmodligen enkelt fukta eller ånga loss baksidan efter att ni har dragit bort strukturlagret. Spraya lite med en blomspruta och vänta ett par minuter så ser ni om det är lätt att dra loss sedan. Med lite tur får ni en slät och fin spånskiva att tapetsera på, bara att spackla spikhål och eventuellt tejpa och spackla om skarvarna om tejpen sitter dåligt. Förlimma eller grundmåla med billig väggfärg innan ni tapetserar på spånskiva.
Körde först med vatten men sedan även med tapetlösare där jag smorde på flödigt i flera omgångar och sedan gick tapeten att riva av mycket lätt. Allt klart på några timmar! Blev nog bästa lösningen :) Tack!
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.