Ute faller snön och vi med den, det är på många ställen vitt och kallt runtom i vårt avlånga land.
Räntorna är högre än för ett år sedan och våra levnadskostnader har fortsatt stiga från nivån för 12mån sedan.
Dock är det få av oss som behöver gå till sängs hungriga, när dessa rader skrivs känner jag doften av bakad potatis från köket, grillen ska snart startas...
Med det sagt vill jag tro att vi tillsammans kan göra livet lite bättre för några som inte har det lika bra som oss i Sverige.


Stort grönt hjärta, "Musikhjälpen"-text, mörk bakgrund med stjärnor, logotyper för SVT, Sveriges Radio, Radiohjälpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åter igen börjar det dra ihop sig för årets upplaga av Musikhjälpen i P3 och SVT som i år sänds från Europas grönaste stad, Växjö.
11-17 december, en vecka späckad med bra artister och framträdanden.
Årets programledare är Oscar Zia, Linnea Wikblad och Sofia Dalén.

Årets Tema:

Ingen ska behöva dö av hunger
Den värsta hungerkrisen i modern tid.
För många i Sverige är hunger när magen kurrar innan en sen lunch eller dåligt humör när blodsockret sjunkit. För de miljontals människor som lever där hungern är akut handlar det om att överleva dagen. Upp till 783 miljoner människor är drabbade av hunger och över 40 miljoner lever på gränsen till svält.

Nästan hälften av alla dödsfall bland barn under fem år beror på undernäring. Skolbänkar står tomma för att elever är för hungriga för att gå till skolan och bönder ser hur extremväder förstör skörd efter skörd.
Länk till bössan hittar ni här:
https://bossan.musikhjalpen.se/byggahus-se-2023

Insamlingen har inget slutdatum, men ska vi tro vi kan slå förra årets totalsumma till nyårsafton?


Förra året samlade vi ihop 13250kr, jag ser att jag satte ett blygsammare mål i år, men målsättningen måste ju vara att samla in mer än föregående års summa, ett mål jag tror och hoppas vi passerar med råge.

Vi är än fler medlemmar än i fjol varpå tanken nedan fortfarande är applicerbar:
En kan inte göra allt, men alla kan göra något! ❤️

Som tidigare år, väl mött och kom ihåg att det är högst frivilligt att bidra!
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 10 till
  • Laddar…
Jag kör min klassiker 1kr/100p ger 332kr!
 
  • Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 5 till
  • Laddar…
Vilken start! ❤️
Insamlingssida för välgörenhet, inmatningsformulär för donationer via Swish eller kort, målbalk visar 5632 kr insamlat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
@FredrikR du gör ett sånt gott jobb!
I vanlig ordning skänker jag 500 kr. Inte för att jag har råd utan för jag kan!

Hejja Hejja!
 
  • Älska
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Tack gänget bakom Byggahus.se för gåvan!
 
  • Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Nu drar det igång!
Ikväll klockan 20 går dom in i buren.

Dags att byta kanal i bilen till P3.
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Trots svåra tider här på hemmaplan så kan man alltid skramla ihop något litet för ett sånt bra ändamål!

Så kom igen nu alla medlemmar, en liten slant.

Grönt hjärta, röd banderoll, vit text "MUSIKHJÄLPEN", logotyp, illustration, välgörenhet, solidaritet, inspiration.
 
  • Älska
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Så ja!
 
  • Skärmdump visar webbsida för donationer, en person givit 500 kr, "Senaste gåvor" rubrik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Donationsida för välgörenhet med mål 10 000 kr, uppnått 7332 kr. Välj bidrag som privatperson eller företag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

😍
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Så ja!
Så ja!
Tack för bidraget!
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Nyss hemkommen från nästan sex timmar på akuten utan att ha ätit sedan lunch, är såklart hungrig.

Som tur är för mig föddes jag i en del av världen där det för de flesta av oss — inklusive jag — är möjligt att kunna stilla sin hunger genom att helt enkelt lyfta ut något som man känner skulle smaka, ur kylskåpet.
När jag satte mig för att äta surfade jag in här och hittade (först nu 😥), den här otroligt viktiga tråden!

Det blev genast nödvändigt att bidra; det skulle bli svårt näst gång jag vill köpa något jag villhöver om jag inte kan bidra med lite av mitt relativa överflöd till människor som dagligen tvingas kämpa för sin överlevnad.

@FredrikR: ett oerhört stort tack för att du tar dig tid och initierar den här insamlingen, fantastiskt!!!
Det står i din nick att du är tidsoptimist — jag tycker du bevisar det väldigt tydligt genom det du gör här för att skapa bättre tider för de i vår värld som inte har någonting.
Inte ens något att äta för att överleva.
Tack igen!

Nu kan jag ta min nattmacka med lite bättre samvete…
//Pysslarn
 
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nyss hemkommen från nästan sex timmar på akuten utan att ha ätit sedan lunch, är såklart hungrig.

Som tur är för mig föddes jag i en del av världen där det för de flesta av oss — inklusive jag — är möjligt att kunna stilla sin hunger genom att helt enkelt lyfta ut något som man känner skulle smaka, ur kylskåpet.
När jag satte mig för att äta surfade jag in här och hittade (först nu 😥), den här otroligt viktiga tråden!

Det blev genast nödvändigt att bidra; det skulle bli svårt näst gång jag vill köpa något jag villhöver om jag inte kan bidra med lite av mitt relativa överflöd till människor som dagligen tvingas kämpa för sin överlevnad.

@FredrikR: ett oerhört stort tack för att du tar dig tid och initierar den här insamlingen, fantastiskt!!!
Det står i din nick att du är tidsoptimist — jag tycker du bevisar det väldigt tydligt genom det du gör här för att skapa bättre tider för de i vår värld som inte har någonting.
Inte ens något att äta för att överleva.
Tack igen!

Nu kan jag ta min nattmacka med lite bättre samvete…
//Pysslarn
Det är jag som ska tacka Er som är med och bidrar. Det är tillsammans vi kan göra skillnad. ❤️
 
  • Älska
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Insamlingskampanj med mål, donationssida, betalning via Swish eller kort, olika belopp att välja, privatperson eller företag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Det vore väl f...n om vi inte når 10.000 ?
Vi är ju snart där ! Fortsätt satsa !
 
Redigerat:
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Heja heja!
 
  • Älska
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.